Gå til innhold

Elendig selvfølelse eller berettiget sjalusi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i et forhold som har vart over seks år, i hovedsak veldig godt.

I starten var jeg veldig nysgjerrig på eksene hans, og var mye sjalu. Det har gått litt over, men det er der fremdeles :(

Jeg kjenner sånn på en ekstrem mindreverdighetsfølelse! Føler at for eksempel den siste han var sammen med, er så mye bedre enn meg. Og selv om han sier han ikke tenker sånn, så tror jeg det noen ganger likevel.

Av og til blir jeg helt DUST, og graver litt. Har av en eller annen grunn lyst at han skal si at eksen var skikkelig fæl og at han ikke synes hun er noe pen etc etc. Men skjønner jo at ikke det går heller, for de var jo sammen i flere år!

Jeg leter etter ting med henne som kan få meg til å være best, og når jeg ikke finner/hører noe som tilsier det, så går jeg "rett i kjelleren". Jeg føler meg ikke bra nok! :(

Og det er ikke som at han har blitt dumpa av henne på en grufull måte, og hadde kjærlighetssorg i mange år. Sånn han forklarer det funka de ikke sammen, og ble "enige" (går det!?) om å gjøre det slutt. For jeg kunne jo forstått frykten mer om hun ga han langvarig knust hjerte... Men ingenting tlsier det.

Og han snakker jo heller aldri stygt om henne, noe som forsåvidt er et godt tengn, han virker ikke bitter eller noe....

Men jeg trenger å vite at hun er ingenting i forhold til meg. Og jeg skjønner at det må bunne i elendig selvfølelse, siden de er fortid etc etc.

Men får tanker som at "han synes sikkert hun hadde mye finere kropp", "hun var sikkert mye hyggeligere å være med", "mer sosial" etc etc.

F.eks spurte jeg han en gang om han tenkte på eksene sine, og da sa han noe som at " det var meg han tenkte på først, jeg var nr.1" (husker ikke helt). Det høres for meg fælt ut - det høres som om de fremdeles er en stor del av hans bevissthet... Nå var dette bare et setning, tatt litt ut av sammenheng. Og kan hende vi snakket forbi hverandre. Men sånn ting brenner seg fast hos meg. Og blir til at han sammenligner oss. Og så klart han tenker på meg først, vi bor jo sammen...Ga vel kanskje ikke så mye mening. Men det er sånne ting, som ikke blir borte i bevisstheten min. Og jeg føler meg bare så ikke-god-nok.

Alt føles veldig håpløst når disse tankene står på som verst. Forstår ikke hvordan jeg skal føle meg som best for han. ...

Han ville ikke kjøpe hus med eksen sin, men vil det med meg. Kan jo tolkes positivt. Men jeg tolker det som at det handler bare om at hun var litt "vill" på det tidspunktet, jeg er mer stabil (haha!). Altså - det handler ikke om meg, de tingene han ønsker med meg. Det handler om hans alder, og ytre omstendigheter. At han vil leve resten av livet med meg, er sikkert bare fordi det er "tryggere" enn med henne. ETC ETC. Alstå - ingenting handler om at jeg er den beste for han, det er andre ting som spiller inn. DEt er veldig trist å tenke sånn. Merker jeg sliter med å komme ut av det.

" Jeg valgte deg", sa han en gang. I mitt hode blir det mer som at det er et valg - det handler ikke om at jeg er bedre for han, eller at han føler mer kjærlighet for meg.

Utover de små utsagnene hans, så har jeg ikke mer å basere sjalusien min på. DEt handler mest om de følelsene jeg har, rundt hva jeg er verdt for ha i fht eks. Og at jeg føler jeg ikke er noe "oppgradering", snarere en løsning. Jeg vet ikke åffer jeg føler sånn her. Om det er noe jeg ubevisst føler, at jeg faktisk ikke er den beste for han?

Eller at selvfølesen min er dårlig, og at jeg jobber mot meg selv....

Tenker jo i klare øyeblikk at de fleste har en kjæreste med fortid. Og de kan jo tenke som meg, de og. Men ikke alle gjør det.

HVordna kan jeg vite at jeg er den beste for han? Og ikke føle meg så underlegen ekser?

Anonymous poster hash: 63f44...715
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følte du deg god nok for foreldrene dine?

Anonymous poster hash: d9143...2e9
AnonymBruker
Skrevet

Til en viss grad? Nei, kanskje ikke 100%.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Tror du at du tar med deg dette inn i forhold med partnere?

Anonymous poster hash: d9143...2e9
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert.... Men samtidig ikke følt det så sterkt ifht foreldre. Har alltid følt meg lite verdt sånn jevnt over da, siden jeg var veldig liten. Sammenheng, helt sikkert.

Men hva kan man gjøre?

Sliten av å ha det sånn her. Synes synd på han som har en sånn kjæreste.

Skrevet (endret)

Det høres slitsomt ut å ha det sånn!

Aller mest for deg selv. Du skjønner sikkert at dette er noe som er lurt å ta tak i :)

For det handler om selvtillit. Av det jeg leser er det ingenting som tyder på at han har noe annet enn et distansert, hyggelig, avklart forholdt til eksen. Det virker definitivt som om det er deg han ønsker å være med.

Og husk at det å ikke ha noe dårlig å si om eksen ofte er et godt tegn. Det er lett å snakke fint om noen som han ikke har noen følelser knyttet til eller som ikke har knust hjertet hans for alltid. Verre med de som har masse vonde følelser for eksen, som gjerne kommer av romantiske følelser, knust hjerte som ikke er helet..

Har du ikke noen ekser selv da? Hva tenker du om de? De er vel stort sett OK gutter som er en del av din fortid, men som ikke okkuperer tankene dine i dag - fordi det var en grunn til at det ble slutt, og fordi du har en ny mann i hjertet ditt nå? Det er jo mest sannsynlig sånn det er for kjæresten din også.

Tenk på det sånn: du bruker sannsynligvis masse tid,energi og følelser på tanker om kjærestens eks, mens kjæresten selv sannsynligvis bruker cirka null tid på tanker om henne. Det er jo litt bortkastet?

Endret av Frøken Freidig
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for fint svar, frøken fredig! :)

Ja, jeg må prøve å komme meg litt ut av eget hode, og se ting mer i perspektiv.

Lager dårlig stemning gjør jeg også, så utrolig bortkastet...

Er så mye usikkerhet i forhold til om jeg er bra nok, som av og til kommer på en gang,tror jeg. Litt vanskelig å hente seg inn å oppføre seg "trygg" også.

Skrevet

En eks er en eks, har du tenkt over dette? Hvorfor i alverden sammenlikner du deg selv med en eks? Jeg ville vært mer bekymret om du plutselig hadde blitt en eks og der var en ny dame.

Nå er DU damen hans, har du skjønt dette? Nyt det så lenge det varer, hvem vet, kanskje det varer hele livet, vet aldrig jo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...