Gå til innhold

Bytte mellom tannlegestudiet og medisin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at det er omvendt, men til gjengjeld har Danmark to kvoter så om du har for lavt snitt for kvote 1 som kun ser på karakterer så kan en komme inn via kvote 2 hvor en ser på helheten (relevant erfaring, tidligere utdanning etc.)

Fra Ansa:

I 2013 var snittene som følger:

Aalborg 11,0 = ca 5,8

Aarhus 10,5 = 5,6

København 11,1 = ca 5,85

Odense (Syddansk) 10,6 = 5,65

Dette er såklart helt feil. Universitetene i Danmark har egne plasser for norske studenter. Det vil si at norske studenter konkurrerer mot hverandre. Det er helt umulig at det da er vanskeligere å komme inn i Danmark enn i Norge da de fleste norske studenter ønsker å komme inn i Norge... De poenggrensene der er for danske studenter. Så det er evt. LITT feil mtp poenggrensen for norske studenter. I tillegg har danske studenter egne poeng for realfag og ekstra fag som ikke gjelder for norske (eller andre internasjonale) studenter.

I tillegg opererer ikke Danmark med realfagspoeng slik som i Norge, men heller en kvikbonus. Det vil si at dersom en har gjennomført VGS innen de siste to årene blir snittet (på 7-trinnsskalaen) ganget opp med 1,08.

Ifølge en karaktertabell fra samordna gir 5,3 i norsk karaktersnitt noe rundt 10,5 i dansk snitt. Dersom det danske snittet ganges med 1,08 får en 11,34... Noe som er mye høyere en disse snittene. Med mine 5,3 i karaktersnitt (kun et eksempel) og 3 realfagspoeng (altså i norske regler) gir dette 56 i poengsum som ikke er nok til å komme inn i Norge.

I Sverige er det derimot vanskeligere å komme inn enn i Norge.

Anonymous poster hash: c1c45...6f7

AnonymBruker
Skrevet

Kommer en med norske karakterer og 5,3 i snitt inn i København da f.eks. da dette snittet svarer til 11,34 og snittet i København er 11,1? Hvor mye lavere er snittet i den norske kvoten i forhold til den danske?

Anonymous poster hash: 812a3...fbe
AnonymBruker
Skrevet

Det har det nok ikke. Andelen som havner på odontologistudiet som hadde det på andreplass bak medisin, og som endte opp der fordi de ikke kom inn på førstevalget, er høy.

Anonymous poster hash: 1a6e1...ee0

Dette stemmer ikke med min erfaring. På mitt kull, ca 40 studenter, er det kanskje tre studenter som opprinnelig siktet seg inn på medisinstudiet. Resten har hatt odontologi som førsteprioritet hele veien, og blant disse er det selvfølgelig en del som ikke har karakterer nok til å komme inn på medisin (noe som aldri har vært et problem, siden de altså aldri har hatt planer om å studere medisin) mens andre, deriblant meg, har karakterer/poengsum som er mer enn god nok til å komme inn på medisin hvor som helst i Norge :) Mulig det er andre tilstander feks. i Bergen, men jeg har inntrykk av at de som vil studere medisin gjør nettopp det, og kommer man ikke inn i Norge er det jo nesten ikke noen skam i å dra til østblokken lenger heller.

For min egen del, så har jeg aldri hatt lyst til å bli lege, men da jeg gikk på videregående merket jeg "presset" fra alle kanter (lærere, rådgiver, venner) fordi "du har jo gode nok karakterer til å komme inn på medisin". Det lå aldri i mine interesser, og etter hvert har jeg bare blitt mer og mer trygg på det valget. Basalfagene var forsåvidt greie, men mye av det vi hadde de to første årene av studiet (felles med medisinstudentene) er ting jeg definitivt ikke hadde hatt noen glede av å fortsette med i fire år til + en hel yrkeskarriere. Da vi kom til propedeutikk og senere klinikk ble ting bare mer og mer spennende, og etter studiet kan jeg se frem til god lønn og helt normale arbeidstider, med massevis av tid til familieliv og hobbyer. Skulle jeg blitt lege i stedet, måtte jeg ofret mye av det sistnevnte. Det er minst 10 yrker jeg heller kunne tenkt meg, enn å bli lege. Veldig mange tannlege(student)venner jeg har, deler disse synspunktene!

Kjenner forresten fem personer som har skiftet fra medisin til odontologi :)

Anonymous poster hash: eb052...2d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer ikke med min erfaring. På mitt kull, ca 40 studenter, er det kanskje

tre studenter som opprinnelig siktet seg

inn på medisinstudiet. Resten har hatt

odontologi som førsteprioritet hele veien,

og blant disse er det selvfølgelig en del

som ikke har karakterer nok til å komme inn på medisin (noe som aldri har vært et

problem, siden de altså aldri har hatt

planer om å studere medisin) mens andre,

deriblant meg, har karakterer/poengsum

som er mer enn god nok til å komme inn

på medisin hvor som helst i Norge :) Mulig

det er andre tilstander feks. i Bergen,

men jeg har inntrykk av at de som vil

studere medisin gjør nettopp det, og

kommer man ikke inn i Norge er det jo

nesten ikke noen skam i å dra til

østblokken lenger heller.

For min egen del, så har jeg aldri hatt lyst

til å bli lege, men da jeg gikk på

videregående merket jeg "presset" fra alle

kanter (lærere, rådgiver, venner) fordi "du

har jo gode nok karakterer til å komme

inn på medisin". Det lå aldri i mine

interesser, og etter hvert har jeg bare blitt

mer og mer trygg på det valget.

Basalfagene var forsåvidt greie, men mye

av det vi hadde de to første årene av

studiet (felles med medisinstudentene) er

ting jeg definitivt ikke hadde hatt noen

glede av å fortsette med i fire år til + en

hel yrkeskarriere. Da vi kom til

propedeutikk og senere klinikk ble ting

bare mer og mer spennende, og etter

studiet kan jeg se frem til god lønn og helt

normale arbeidstider, med massevis av

tid til familieliv og hobbyer. Skulle jeg blitt

lege i stedet, måtte jeg ofret mye av det

sistnevnte. Det er minst 10 yrker jeg heller

kunne tenkt meg, enn å bli lege. Veldig

mange tannlege(student)venner jeg har,

deler disse synspunktene!

Kjenner forresten fem personer som har

skiftet fra medisin til odontologi :)

Anonymous poster hash:

[acronym="Full hash:

eb052ae353b39c1e6b8c47619cd142d8"]

eb052...2d8

Takk for et meget interessant innlegg :-) Det gav meg mye å tenke på. Vurderer å slutte på medisin selv av noen av de grunnene du nevner, men vet ikke om det er tannlege det blir isteden, men lege blir det nok ikke :-)

Anonymous poster hash: 11c32...28c

AnonymBruker
Skrevet

Kommer en med norske karakterer og 5,3 i snitt inn i København da f.eks. da dette snittet svarer til 11,34 og snittet i København er 11,1? Hvor mye lavere er snittet i den norske kvoten i forhold til den danske?

Anonymous poster hash: 812a3...fbe

Det vet jeg ikke. Det er ikke oppgitt, dessverre... I alle fall ikke etter hva jeg har sett.

Dette står på ANSA:

"På medisin-, tannlege og veterinærstudiet er det 61 norske plasser. Det vil si at vi ikke konkurrerer med danskene om disse plassene, men det betyr også at snittene på disse fagene kan være høyere eller lavere enn snittene for danske søkere til samme fagretninger. ".

Jeg regner med at snittet er høyere for norske studenter enn det er for danske studenter, men jeg skal ikke si noe med sikkerhet.

Skrevet

Trodde ikke dette var lov lenger? Husket at noen byttet da jeg utdannet meg, men trodde de hadde satt en stopper for det?

AnonymBruker
Skrevet

Trodde ikke dette var lov lenger? Husket at noen byttet da jeg utdannet meg, men trodde de hadde satt en stopper for det?

Det er riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer ikke med min erfaring. På mitt kull, ca 40 studenter, er det kanskje tre studenter som opprinnelig siktet seg inn på medisinstudiet. Resten har hatt odontologi som førsteprioritet hele veien

Anonymous poster hash: eb052...2d8

Det er selvsagt mange som ikke vil innrømme dette.

Men har du foretatt en spørreundersøkelse blant alle på kullet ditt, siden du vet i detalj alt om søknadsprosessen til alle 40?

AnonymBruker
Skrevet

Det er selvsagt mange som ikke vil

innrømme dette.

Men har du foretatt en

spørreundersøkelse blant alle på kullet

ditt, siden du vet i detalj alt om

søknadsprosessen til alle 40?

Anonymous poster hash:

[acronym="Full hash:

1a6e10f5cd2fcab29fc6ec2bd1c84ee0"]

1a6e1...ee0

Så tåpelig å skrive, kan du ikke finne på bedre ting enn å kvervulere om dette. Da jeg studerte medisin i Oslo var det ei på pbl-gruppen min som hadde sluttet på medisin for å begynne på tannlege isteden. Vi hadde pbl sammen fordi tannlege-og medisinstudenter har felles semester i starten. Hun tjener bedre idag og har MYE bedre arbeidsbetingelser. Og jeg vet om flere som byttet fra medisin til tannlege. Men jeg har ikke gjort en statistisk undersøkelse av det ...

AnonymBruker
Skrevet

Så tåpelig å skrive, kan du ikke finne på bedre ting enn å kvervulere om dette. Da jeg studerte medisin i Oslo var det ei på pbl-gruppen min som hadde sluttet på medisin for å begynne på tannlege isteden. Vi hadde pbl sammen fordi tannlege-og medisinstudenter har felles semester i starten. Hun tjener bedre idag og har MYE bedre arbeidsbetingelser. Og jeg vet om flere som byttet fra medisin til tannlege. Men jeg har ikke gjort en statistisk undersøkelse av det ...

Hvilken relevans har nå dette?

Faktum et fremdeles at svært mange odontologer hadde medisin på førsteplass, men ikke gode nok karakterer til å komme inn.

Så poenget holder. Hva kalles en lege som ikke hadde gode nok karakterer til å komme inn på legestudiet? Tannlege. Det sies jo ikke noe her om at alle tannleger ikke greide å komme inn på medisin!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...