Gjest Ciegus Skrevet 19. april 2014 #1 Skrevet 19. april 2014 Jobber med budsjett nå, og sliter med å vite hvor mye vi skal sette på de ulike postene (og hvilke poster vi må ha). Vi skal prøve å ha det billigst mulig, helst under 100 000, og budsjettet er foreløpig på 120 000! o.O Så jeg trenger forslag til hva ting egentlig koster, kanskje jeg har tatt litt hardt i... Må få skrapt vekk minst 20 000 av budsjettet, men vet ikke hvor de skal tas fra... Brudens klær inngår IKKE i budsjettet. Vi skal ha tre-retters, og får en pris på det, så det skal vi heller ikke tenke på. Fotograf er også booket, så den trenger vi heller ikke spekulere i. Men middag og fotograf inngår i de 100 000. Hva skal vi ha på de ulike postene? Hvor mye koster mannens klær? Frisør? Dekor? Alkohol? Kaker? Invitasjoner? Hvor billig kan vi få det? Del gjerne deres egne budsjetter. Vi blir ca 50 stk, og dette er på høsten.
MissEi Skrevet 19. april 2014 #2 Skrevet 19. april 2014 Spørs veldig hvor i landet, Stavanger e svindyrt i forhold til ei lita bygd
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #3 Skrevet 19. april 2014 Vi sparte på fotograf og brukte mye på frisør og sminke... Så det kommer an på prioriteringer. Du må nesten selv svare, for uten å se detaljert budsjett så blir det vanskelig å foreslå punkt å spare på. Jeg kunne spart på underholdning (billigere band og heller brukt tid på å snekre sammen spillelister til før og etter liveband). Om du står for dekoren selv så er det mye å spare i å søke rundt, velge billig, velge alternativer og velge ebay/amazon. Man kan også spare på blomster, man MÅ ikke pynte kirken med blomster, man er i kirken i typ 25-30 minutter gjerne. Har du litt stor kjole og kirken er liten så er bruden pynt nok, egentlig. Du kan spare på blomster i form av borddekorasjoner ved å lage selv, kjøpe billigbuketter og en haug rimelige vaser på Ikea/Nille og sette i vann om morgenen (deleger dette til en venninne). Jeg hadde mange planer om borddekorasjoner, men sparte inn mange tusenlapper på å legger kjøpe "sizoweb" til løper, og kutte blomsterdekorasjonene med 50% og satte kubbelys og en liten selvlaget dekorasjon annenhver på langbordet. Det ble fargesprekt, friskt, godt pyntet og uniformt.. riktige farger i henhold til tema og enkelt. Dere kan spare på å kutte på endel rare ting som man ikke trenger. Dokurver, såpebobler til gjestene, engangskameraer utdelt på bordene... Dere kan også spare på bryllupskaken. Vi hadde 85 gjester, bestilte kake til 50 og mellom en tredjedel og halvparten av kaken gjenstod etterpå, fordi kakebordet ellers bugnet over av gode desserter som mange foretrakk. Invitasjoner kan gjøres helt enkelt ved å gjøre selv/printe selv, brett og fest med hjertebinders og skriv adressen direkte på brettet ark med sølvpenn og klistremerker til pynt.. Feks. Sparer du konvolutter også. Vi valgte billigprint (feks vistaprint, optimalprint) med konvolutter men vi delte ut så mye som mulig, fikk mamma og svigers til å hjelpe oss der.... 50 invitasjoner som skal ut er 500 kroner i porto. (dette gjaldt for oss, du har vel rundt 23-30 invitasjoner?) Anonymous poster hash: 019ee...09d
Gjest Ciegus Skrevet 19. april 2014 #4 Skrevet 19. april 2014 Spørs veldig hvor i landet, Stavanger e svindyrt i forhold til ei lita bygd Det er ikke langt unna Stavanger, men det er i en bygd. Men frisør, sminke o.l. må nok gjøres i en by (men ikke i Stavanger). Jeg tenker jo på alt som kan kjøpes først og fremst, og ikke på tjenestene. Hvor mye bør vi beregne på blomster, borddekor, servietter, klær, kaker, invitasjoner og slike ting. En del kan bestilles via nettet, så da har det lite å si hvor vi bor.
Gjest Ciegus Skrevet 19. april 2014 #5 Skrevet 19. april 2014 Du må nesten selv svare, for uten å se detaljert budsjett så blir det vanskelig å foreslå punkt å spare på. Jeg kunne spart på underholdning (billigere band og heller brukt tid på å snekre sammen spillelister til før og etter liveband). Anonymous poster hash: 019ee...09d Problemet er at budsjettpostene våre nå ikke er realistiske, vi har jo bare satt inn et kvalifisert gjettet tall... Så hvis vi kan få et innspill på hva som er vanlig hjelper det jo litt. Koster en fin dress til mannen 5000? 10 000? Koster kaka 2000? 5000? 8000? Hvis vi kan få inn de normale summene i budsjettet er det lettere for oss å se hvor vi kan kutte. Takk for gode innspill.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #6 Skrevet 19. april 2014 Det er ikke langt unna Stavanger, men det er i en bygd. Men frisør, sminke o.l. må nok gjøres i en by (men ikke i Stavanger). Jeg tenker jo på alt som kan kjøpes først og fremst, og ikke på tjenestene. Hvor mye bør vi beregne på blomster, borddekor, servietter, klær, kaker, invitasjoner og slike ting. En del kan bestilles via nettet, så da har det lite å si hvor vi bor. Høres ut som om det er lokale dere skal pynte selv, og kanskje vaske ned selv også, typ grendehus eller så? I så fall har dere mye mulighet til å styre budsjettet mtp pynting av lokalet. Sett deg og surf på nettsider som hard bordpynt og lignende. Det er store prisvariasjoner bare på norske nettsider. Så ville jeg også surfer på ebay.com og amazon.com og sett om det er noe å spare på å kjøpe ting herfra. Husk å regne med frakt og moms (+25% av verdien) når du handler fra utlandet. Jeg kjøpte dyre og fancy middagsservietter, men kjøpte store økonomipakker med kaffeservietter på europris... Gjestene kom til dekket middagsbord med pene servietter og deretter tok de selv rimelige og ensfargete servietter til kakene og kaffen. Det er også mange som er bitt av kakebastillen, og det kan være penger å spare på å få noen til å lage bryllupskake privat. Anonymous poster hash: 019ee...09d
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #7 Skrevet 19. april 2014 Problemet er at budsjettpostene våre nå ikke er realistiske, vi har jo bare satt inn et kvalifisert gjettet tall... Så hvis vi kan få et innspill på hva som er vanlig hjelper det jo litt. Koster en fin dress til mannen 5000? 10 000? Koster kaka 2000? 5000? 8000? Hvis vi kan få inn de normale summene i budsjettet er det lettere for oss å se hvor vi kan kutte. Takk for gode innspill. Vi betalte 2500 kroner for vår kake, men den var lagd privat.. Ikke fra bakeri. Kontakt bakeriene eller sjekk nettsidene deres. Mannens antrekk kostet 7000 kroner, inkl skjorte og sko. Han kjøpte. Her kan mye spares på å leie, men leieprisene vet jeg ikke. Her er det igjen alt etter hva dere ønsker.. surf litt rundt på de spesifikke postene så får du ideer om pris, samt at du kan lettere finne ut hvor du gjør røverkjøpene! Anonymous poster hash: 019ee...09d
Gjest Ciegus Skrevet 19. april 2014 #8 Skrevet 19. april 2014 Vi pynter lokalet selv ja, så må stå for all dekor og duker. Men lokalet er billig. Vi kjenner dessverre få som kan bidra med praktisk hjelp uten å ta godt betalt, vi må f.eks betale servitører, sanger/musiker under vielsen etc. Hva har dere andre brukt på dekor? På blomster, lysestaker o.l.? Vi gifter oss i slutten av september, så det er ikke så mye markblomster å plukke...
MissEi Skrevet 19. april 2014 #9 Skrevet 19. april 2014 Bor også i by uten for stavanger , hun som fikser blomster tar 5000( dette er visst svært billig) 200 pr servitør , de skal være der i 7 timer å vi skal ha 8 servitører( er 80 gjester)
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #10 Skrevet 19. april 2014 Bor også i by uten for stavanger , hun som fikser blomster tar 5000( dette er visst svært billig) 200 pr servitør , de skal være der i 7 timer å vi skal ha 8 servitører( er 80 gjester) Pr time håper jeg? Vi hadde perifære venner til servering, de fikk 1200 kroner hver + en personolig gavepose til takk for hjelpen. De var der i 6-8 timer (noen lengre enn andre) og jeg følte meg egentlig litt grådig som ikke gav mer. Der var det avtalt at de stilte opp gratis. Anonymous poster hash: fc965...464
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå