Gå til innhold

Hund med seprasjonsangst for mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann

Vi, min samboer og jeg har to hunder av rasen dalmatiner. Veldig snille og gode hunder, med hver sine nykker som vi jobber med og får til ganske bra, men det er et merkelig problem med den eldste hunden vi ikke klarer å ordne opp i, og det er at han rett og slett er livredd for å ha maten ute av syne! Det skal sies at vi bare har hatt han i et halvt år og at han er omplasseringshund.

Hver morgen slipper jeg hundene, en og en, ut i bånd så de får tisset for å senere gå tur med de en og en. Med minstemann går det helt fint: ut i bånd, tisser, og slipper han inn igjen. Men med eldstemann er det rett og slett en kamp å få han til å gå på do. Slipper han ut, lukker døra for å vente på at han skal bli ferdig, men han står bare å kikker inn vinduet på døra og nistirrer på boksen hundematen står i, og følger panisk med på kjøkkenet. Om katten eller vår andre hund går i nærheten av disse tingene hyler han og klorer på døra!

Når vi går tur må vi ha med godbit.

Vi har to barn, og når det er middag må han i bur pga dette. Men da ligger han i buret og hyler fordi vi spiser. Hundene sover også i bur, og om vi går inn på kjøkkenet mens han er i bur hyler han. Dette er utrolig slitsomt! Ellers en det ligger han rolig i buret sitt og sover.

Han får mat morgen og kveld til så og si samme tid(8-9 morgen og 9-10 kveld) og turene han får er faste på morgenen, etter han har spist, og på kvelden. Han er også med meg i stallen omtrendt hver dag, og får løpt fra seg der, og når han ikke er med i stallen får han en til to timer tur på ettermiddagen.

Noen som har opplevd dette før, og vet hvordan jeg blir kvitt hylingen hans, og hans "seprasjonsangst" for mat?

Anonymous poster hash: b26e1...cc6

Videoannonse
Annonse
Gjest chisandra
Skrevet

Stakkars, høres ut som han har det slitsomt med dette.

Vet du om han har manglet mat noen gang?

Dere har jo kun hatt han et halvt år, så med rutine så kan dette bli bedre etterhvert.

Første jeg tenker er om det er mulig at maten ikke synes for han utenom måltidene?

AnonymBruker
Skrevet

Vet faktisk ikke om han har manglet mat noen gang, men merker at han har hatt det vanskelig da han er redd for pinner som barna holder i hånden, og en gang holdt jeg kamrastativet mitt over skuldra og da ble han så redd at han gjemte seg i hjørnet av stua og tisset på seg...

Matskålene har jeg begynt å ta bort når det ikke er mat, men matboksen hans er det vanskelig å få gjemt

Gjest chisandra
Skrevet

Huff, får helt vondt i hjertet mitt når jeg tenker på hvordan han kan ha hatt det.

Så godt at han er hos dere nå.

Vær tålmodig, avlæring tar tid - unngå triggere.

Han må lære tillit nesten fra bunnen av sannsynligvis.

AnonymBruker
Skrevet

Enig med Chisandra her!

Anonymous poster hash: f7ab4...d6b
AnonymBruker
Skrevet

Regner med ikke alle er enige med meg her, men jeg ville prøvd å gi han tilgang på mat hele tiden. Han har tydelig opplevd noe som gjør at han opplever mat som en begrenset ressurs, og da trenger han erfaring med at han aldri må gå sulten mer, for å bygge tillit.

Jeg har hatt hund i tredve år, og har veldig god erfaring med å la dem regulere dette selv. De gangene jeg har fått overspisere i hus har de spist til de spyr en gang eller to, og så har de begynt å begrense det av seg selv. Så jeg ville forsøkt dette en periode, og bare kuttet det ut dersom du opplever at noen av dem spiser på seg fedmeproblemer. (Og selv da ville jeg først prøvd å bytte til et magrere for.)

Anonymous poster hash: ca849...d27
  • Liker 1
Skrevet

Regner med ikke alle er enige med meg her, men jeg ville prøvd å gi han tilgang på mat hele tiden. Han har tydelig opplevd noe som gjør at han opplever mat som en begrenset ressurs, og da trenger han erfaring med at han aldri må gå sulten mer, for å bygge tillit.

Jeg har hatt hund i tredve år, og har veldig god erfaring med å la dem regulere dette selv. De gangene jeg har fått overspisere i hus har de spist til de spyr en gang eller to, og så har de begynt å begrense det av seg selv. Så jeg ville forsøkt dette en periode, og bare kuttet det ut dersom du opplever at noen av dem spiser på seg fedmeproblemer. (Og selv da ville jeg først prøvd å bytte til et magrere for.)

Anonymous poster hash: ca849...d27

Har også vokst opp med hund hele livet, og der har alle hundene hatt tilgang på mat i skålen hele tiden. De har kun spist når de har vært sulte, og med det også vært trygge med at maten er der når de ble det. Det er kun med en rase som på en måte overspiste seg litt slik at vi måtte fjerne maten fra hun, og det var en tervuren. Hun lærte seg istedet å dytte på matskåla som jo da var tom rundt omkring på kjøkkenet når hun var sulten. Tok det for lang tid før hun fikk maten så skøyv hun den inn til stua rett forran oss. hehe.

Men ja, det kan jo være mulig å bare prøve det med denne bikkja? Rett og slett se om han klarer å ikke overspise hvis han har mat tilgjengelig hele tiden i en periode.

Skrevet

Jeg ville ikke lagt en hund som hylte i buret i bur.. Om man "må" bruke bur (det synes ikke jeg at man må) så skal det iallfall ikke være en vond opplevelse for hunden. At den sovner til slutt betyr ikke nødvendigvis at den er trygg i buret. Hvorfor må de være i bur når dere spiser? Er det fordi de tar mat fra barna...? Isåfall bør dere heller trene på oppførsel rundt at dere mennesker spiser.. til nød stenge dem inne på et annet rom.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke lagt en hund som hylte i buret i bur.. Om man "må" bruke bur (det synes ikke jeg at man må) så skal det iallfall ikke være en vond opplevelse for hunden. At den sovner til slutt betyr ikke nødvendigvis at den er trygg i buret. Hvorfor må de være i bur når dere spiser? Er det fordi de tar mat fra barna...? Isåfall bør dere heller trene på oppførsel rundt at dere mennesker spiser.. til nød stenge dem inne på et annet rom.

Enig. Hos oss har buret alltid kun vært åpent, og hunden har selv lagt seg i buret når den skal sove ettersom det er behagelig og stille der buret er. Dette har også gjort det mye enklere å ta med buret og få hunden inn dit når man skal kjøre bil etterhvert også, da hunden automatisk assosierer buret med komfort og ikke tvang og/eller den slags.

Den er også lydig og legger seg i buret eller kurven sin om hun får beskjed om det, f.eks hvis hun tigger ved matbordet.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg så lang erfaring med hund, men forsvar ovenfor tingene sine var noe jeg ikke ville at han skulle lære seg. Derfor har han hele tiden hatt fri tilgang til mat, og har han fått noe spiselig har vi ikke rørt han eller maten imens han spiser. I tillegg har vi øvd på å bytte ting. Om han har hatt en leke, har jeg byttet den mot en mer spennende leke, evt. mat, slik at det er positivt at jeg rører og er i nærheten av tingene hans. Min deler leker og mat med hvilken som helst hund, og menneske, så for oss har det funket.

Anonymous poster hash: 6e6a4...373
AnonymBruker
Skrevet

Det å gi fri tilgang har vi på en måte prøvd, og synes det var en fæl opplevelse. Han spydde to ganger og skulle fortsatt ha mer.. Har også lest at dalmatinere ikke kan ha fri tilgang

Buret er forresten utrolig stort, begge hundene går inn der frivillig og ligger der når det også er åpent, og med begge der inne er det fortsatt godt med plass. Grunnen til at han er i bur når vi spiser er at barna er små (3 og 4 år) og de kan fort finne på å gi bort maten, eller miste maten på gulvet. Har hendt at hun mister hele pølser på gulvet og gråter fordi hunden spiser dem. Og med matstresset til ene hunden er det fult kaos med de løse når det er mat, og siden hele etasjen har åpen løsning er det vanskelig å bare lukke en dør(overetasjen er hundefri pga barnerom og et barn med atsma) så hundebur er tingen, og det er ikke noe negativt ved det. Han sover fredelig der inne helt til noen går på kjøkkenet eller spiser. Men om jeg hadde klart å trene bort stresset rundt mat kunne de selvfølgelig vært løse! Ene hunden tar jo aldri mat fra gulvet uten lov, og stresser ikke rundt mat i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...