mAttE Skrevet 18. april 2014 #1 Skrevet 18. april 2014 Kort sagt, hvis du kunne flytte til hvilken som helst by (eller tettsted) i landet, hvor ville det være? Og hvorfor? Hva ville du vektlegge, boligpriser, jobbmarked, miljø, aktiviteter for barna, klima, nærhet til forskjellige ting...? Går i flyttetanker selv, og det er så mange flotte steder i vårt vakre land, alle har nok sine fordeler og ulemper, så det er vanskelig å bestemme seg. På grunn av arbeidssituasjon står vi ganske fritt i forhold til hvor vi slår oss ned, men andre ting spiller jo inn, og da spesielt hvordan barna vil slå seg til ro på et nytt sted. Hører gjerne fra dere som har flyttet til et nytt sted en gang i tiden, helst med barn da ;-)
TrickyCicci Skrevet 19. april 2014 #2 Skrevet 19. april 2014 Nå flyttet vi før vi fikk barn, men vi flyttet bevisst med tanke på barn. Vi flyttet til et tettsted som er nært nok familie til at vi kan ha jevnlig kontakt, og barnevakt innimellom, og nært nok til at vi begge kan ha en god jobb, samtidig som boligprisene ikke er helt ruinerende... Skulle gjerne bodd enda nærmere familien (er en drøy time unna nå), men da hadde pendlingen til jobb blitt for lang pga. kø, hvis vi skulle bodd i noe tilsvarende som vi gjør nå (jeg VIL ha enebolig og hage, er man fornøyd med leilighet eller rekke hus blir det jo noe enklere). Vi bodde i Oslo tidligere, men han er fra Nord-Norge og jeg fra Sørlandet, så vi måtte velge om vi skulle nærmere min familie eller hans. Pga. arbeidsmarked havnet vi litt utenfor Kristiansand. 1
Shira Skrevet 19. april 2014 #3 Skrevet 19. april 2014 Jeg kunne tenkt meg å flytte til Bergen enkelt og greit fordi det er en utrolig vakker by. Kommer nok ikke til å gjøre det i nærmeste framtid da, siden jeg ikke liker å flytte langt unna familie og kjæreste og slikt.. Kanskje seinere Bor forøvrig i Skien.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #4 Skrevet 19. april 2014 Lillehammer. Bodde der en stund og trivdes veldig godt, men jeg fikk ikke jobb (pendlet). Derfor endte det med at mannen fikk seg jobb i byen jeg pendlet til. Anonymous poster hash: 713d4...c0d
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #5 Skrevet 19. april 2014 Kunne tenke meg å flytte til Stavanger, synes det er en passe stor by, med alt du trenger, og masse fine boligområder ved sjøen. Også pluss for fine vann du kan gå rundt, og strender. Men langt unna familien min, og boligprisene der borte har blitt i stiveste laget, så vil nok bli flere år til isåfall... Anonymous poster hash: e19f6...e2f
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #7 Skrevet 19. april 2014 Nærhet til naturen er jo ikke noe problem noe sted i landet, mens arbeidsmarked spiller en rolle. Vi ville nok valgt Bergen fordi det er en vakker by og samtidig en stor nok by til å ha et godt kulturtilbud og grei forbindelse til utlandet. Det er også fjell like ved, og det betyr litt. Alternativet ville blitt Fredrikstad som kanskje ikke har like bra kulturtilbud, men som ikke ligger langt unna verken Oslo eller Gøteborg. Dessverre er fjellene lenger unna i Fredrikstad. Anonymous poster hash: f6087...927
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #8 Skrevet 19. april 2014 Som anonym over her ville det blitt Bergen eller Fredrikstad. Veldig glad i de to byene og har bodd begge steder. På grunn av nærhet til familie og jobbmuligheter (evt. pendling til Oslo) blir det nok Fredrikstad på oss innen nærmeste fremtid. I tillegg er ikke boligprisene så værst. Anonymous poster hash: 9f791...aa4
Gjest Tris Skrevet 19. april 2014 #9 Skrevet 19. april 2014 Av alle byer i Norge er det bare Bergen og Oslo som er aktuelle for min del. Hadde storbyer som London, Madrid, New York, Singapore, Tokyo, San Francisco befunnet seg i Norge ville jeg vært HÆPPY!
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #10 Skrevet 19. april 2014 Kunne gjerne tenkt meg å bo i nærheten av Oslo. Ikke i tjukkaste gryta, men en av stedene/byene rundt. Blir nok ikke til å skje, hvertfall ikke planlagt. Men hadde jeg ikke fått barn veldig tidlig ville jeg nok endt opp der. Nå bor i vi det vakre nord, og vil liker oss veldig godt her Anonymous poster hash: 2159d...d02
Gjest Maman Skrevet 20. april 2014 #11 Skrevet 20. april 2014 (endret) Barnevennlig og bilfritt, masse grøntområder, nærhet til familie, 500 bilfrie meter til skolen - innenfor ring 3 i Oslo. Vi har funnet vårt sted:) Vi vektla barnevennlighet og nærhet til jobb (lite reisetid i hverdagen=mer tid til barna) fremfor god plass. Endret 20. april 2014 av Maman 1
Virrevipp Skrevet 20. april 2014 #13 Skrevet 20. april 2014 Lillesand eller en annen flott, koselig sørlandsperle. Godt vær, søte hus, og noe jeg håper og tror kan være et bra oppvekstmiljø for barn. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #14 Skrevet 20. april 2014 Drøbak eller Røros. Men jeg er usikker på om jeg hadde sett idyllen lenger hvis jeg skulle bodd der fast. Og hadde nok fått litt hetta av "alle kjenner alle"-opplegget som i hvert fall finnes på Røros. Og at folk bare går rett inn hos hverandre... når jeg tenker meg om så blir jeg nok boende i byen Anonymous poster hash: 961e9...990
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #15 Skrevet 20. april 2014 By? Alt for befolket for min smak. Jeg liker meg best i den åpne naturen på bygda jeg. Anonymous poster hash: 030d1...f78 2
Kaizerr Skrevet 20. april 2014 #16 Skrevet 20. april 2014 Stavanger, definitivt! Jeg har bare alltid likt den byen. Desverre er det jo skyhøye boligpriser der borte, så blir nok ikke flytting med det første.
Anglofil Skrevet 20. april 2014 #17 Skrevet 20. april 2014 Her jeg bor nå, i Oslo. Rett og slett pga de mange mulighetene: nærhet til kultur og annet byliv, samtidig som man både har mulighet til strandliv, turer i marka og stå på slalåm om vinteren. Oslo er for meg den eneste byen som i grunn kan tilfredsstille meg helt og holdent. Jeg bor selv i markagrensa og har kort vei til skog og mark, samtidig som det tar meg 15 minutter med t-banen og da er jeg i sentrumskjernen. Jeg synes det helt ypperlig. Dessuten føler meg trygg i Oslo og ønsker også at mine fremtidige barn skal være like heldige som meg som også vokste opp i Oslo. Mvh Yvonne 3
Ciara Skrevet 20. april 2014 #18 Skrevet 20. april 2014 Jeg har bodd i Oslo hele livet og elsker byen. Kunne ikke tenke meg å flytte. Byen er super, nær marka og så har vi Oslofjorden med alle dens perler. Jeg kan ikke flytte (pga jobb), men hadde jeg måttet ville jeg kanskje valgt Bergen, Trondheim eller Lillehammer. De første fordi de er byer av en viss størrelse og fordi de er sjarmerende, Lillehammer fordi jeg synes det er fint der og fordi det er nærmere hytta. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #19 Skrevet 30. april 2014 Morsomt! Jeg har aldri vaert i Stavanger, og kjenner knapt Lillehammer, men av en eller annen grunn virker de begge som fine steder å bo. Stavanger: Virker internasjonalt, mye gode restauranter har jeg lest, bra kulturtilbud, havet... Lillehammer: Synes det jeg har sett virker veldig koselig, og så liker jeg at de har ordentlige vintre med masse sno. Kanskje litt i minste laget... Dette ble bare synsing så kanskje ikke så nyttig for trådstarter, men morsomt å tenke på. Jeg bor i Buenos Aires og det er jo noe HELT annet! Anonymous poster hash: 2a4d3...91d 1
Sunshine Skrevet 1. mai 2014 #20 Skrevet 1. mai 2014 (endret) Jeg elsker å bo rett utenfor Oslo og kunne godt bodd i byen også. Om jeg skulle flytte til en annen by måtte det blitt Trondheim. Der har vi mye venner og familie, og det er kort vei til hytta. Dessuten er det en utrolig koselig by. Endret 1. mai 2014 av Sunshine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå