Gå til innhold

lønnet foreldrepermisjon fra arbeidsgiver i privat sektor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å bli kjent med systemet, og leste netttopp at i det offentlig og hos noen private arbeidsgiver kan man få lønnet foreldrepermisjon som utgjør 100 % av den lønna man hadde før man gikk i permisjon.

derfor lurer jeg på:

Hvor vanlig er denne ordningen hos private arbeidsgivere? (har prøvd å google det, men fant ingenting)

hvordan kan jeg finne ut om min arbeidsgiver har en slik ordning uten å spørre ham direkte?

Anonymous poster hash: 8e75f...8d0
AnonymBruker
Skrevet

Alle har rett på 100% lønn i x-antall uker. Det er om man velger den lengste permisjonstiden at man bare får 80% av lønnen. Noen arbeidsgivere gir feks far 100% i sine faste uker dersom mor har valgt 80% dekningsløsningen men jeg har ikke hørt om noen som gir mor 100% om hun velger den lange permisjonsløsningen.

Snakk med sjefen om hbordan du skal gjøre med permisjonssøknaden, skal den via dem eller direkte til nav, og kommer lønna di direkte fra nav eller via dem. Da vil du nok få vite om de har noen særordninger. Ellers yar dere kanskje også ei personalhåndbok? En hms ansvarlig eller tillitsvalgt du kan høre med?

Anonymous poster hash: 85f87...bb5

Skrevet

Hos oss mener jeg det sto i personalhåndboka at det ble betalt ut over 6 (?) G.

Skrevet

Alle har rett på 100% lønn i x-antall uker. Det er om man velger den lengste permisjonstiden at man bare får 80% av lønnen. Noen arbeidsgivere gir feks far 100% i sine faste uker dersom mor har valgt 80% dekningsløsningen men jeg har ikke hørt om noen som gir mor 100% om hun velger den lange permisjonsløsningen.

Snakk med sjefen om hbordan du skal gjøre med permisjonssøknaden, skal den via dem eller direkte til nav, og kommer lønna di direkte fra nav eller via dem. Da vil du nok få vite om de har noen særordninger. Ellers yar dere kanskje også ei personalhåndbok? En hms ansvarlig eller tillitsvalgt du kan høre med?

man har krav på opp til 6 G (mener det er 6). Over det får man ikke fra nav og ikke alltid fra arbeidsgiver.

AnonymBruker
Skrevet

takk for godt informativt svar! Visste ikke at det gjaldt absolutt alle arbeidsgivere!

Så hva betyr det at den foreldrepengerveileder fra nav sier at med for eks en lønn på 23.000 vil jeg få utbetalt 18.600? Er 18.600 den delen dekket av Nav, og så betaler arbeidsgiver resten?

AnonymBruker
Skrevet

man har krav på opp til 6 G (mener det er 6). Over det får man ikke fra nav og ikke alltid fra arbeidsgiver.

Det er vel ikke så verst det :)

AnonymBruker
Skrevet

Aha, ja det gjelder kok det over 6G det tente jeg ikke på (tjente ikke så mye jeg haha).

Så om man tjener 23000 etter skatt kan alle få dette om man velger permisjonsordning som tilsier 100%. Men har man utbetalt 50 000 i måneden dekker ikke NAV alt det og man må da evnt få resten dekket av arbeidsgiver. Sjekk personalhåndbok

Skrevet

Sjekk personalhåndbok ja.

Ang. arbeidsgiver dekker 100%. Det er som regel når du velger 100% foreldrepenger. Grunnen til at det sies slik er 1. som andre nevner over at noen arbeidsgivere betaler full lønn, selv om du tjener mer enn 6g. 2. Når du får foreldrepenger av NAV, regner de om lønna di til en dagsats som du får pr. arbeidsdag i permisjonen din. Ved ekstra fridager en måned får du da litt mindre enn du vanligvis gjør, dersom jobben ikke dekker 100%

Når jobb dekker 100%, er det slik jeg har forstått vanlig at du får vanlig utbetaling av jobben, og så får de refusjonen fra NAV.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle deres gode forklaringer! :) Nå føler jeg meg mye klokere på det :)

AnonymBruker
Skrevet

ET spørsmål til angående dette: så den foreldrepengerveilder fra NAV indikerte at jeg ville få litt over 18.000 med utgangspunkt i brutto lønn på 23.000.

Så det beløpet er etter skattetrekk da?

Bare for å være sikkert på at jeg virkelig har forstått...

AnonymBruker
Skrevet

o

ET spørsmål til angående dette: så den foreldrepengerveilder fra NAV indikerte at jeg ville få litt over 18.000 med utgangspunkt i brutto lønn på 23.000.

Så det beløpet er etter skattetrekk da?

Bare for å være sikkert på at jeg virkelig har forstått...

Det kommer jo ann på om du har valgt 80% løsning med lang permisjon eller 100% løsning med ti uker kortere permisjon.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo ann på om du har valgt 80% løsning med lang permisjon eller 100% løsning med ti uker kortere permisjon.

Ja... jeg prøvde begge beregningene og trodde fortsatt jeg hadde krysset 100%, men var vel på 80%...

:rolleyes:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...