Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest tinbjo1
Skrevet

Hei.

Jeg har eksamen om to uker i forretningsjus. Har nok av oppgaver og fasiter, men i fasiten står det bare hvilke lover man evt. kan bruke. Jeg har ingen eksempler på hvordan en ordentlig besvarelse på oppgaven ser ut/ hvordan den bør skrives.

Er det noen som vet om sider som har dette? Eller noen som har jus selv og som har eksempler/ oppgaver de har svar på som de kunne gitt ut? Hadde blitt utrolig glad.

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så du skal ha eksamen i et jusfag, men aner ikke hvordan oppgavene faktisk skrives? Altså selve metoden? Er slik jeg tolker det du skriver i alle fall. For meg virker det ganske merkelig, siden metode i seg selv er en stor del av jussen.

På bergenske Injuria (http://injuria.no/m-nsterbesvarelser/index.html) er det lagt ut en rekke såkalte mønsterbesvarelser i alle fall, men tviler på at noen av de er fra det fagområdet du skal ha eksamen i. Tar du en titt på de får du i det minste litt peiling, men det kan være vanskelig å forstå besvarelsene uten å kunne det konkrete faget. På toppen velger du en avdeling, og så navigerer du deg videre.

Kanskje du har litt mer konkrete spørsmål?

Anonymous poster hash: 00eab...6de
Skrevet

Det ligge en del mønserbesvarelser ute på nett om du søker etter dette. Du kan også google metode og jus, da får du opp litt grunnleggende om hvordan man bør gå frem når man skriver opgaver innenfor jus.

Regner med at du ikke studerer jus, men heller et fag hvor noe juridsk inngår? Da er det kanskje ikke så strenge krav til selve metoden?

Masse lykke til med eksamen! Husk: jus er gøy! :danse:

Skrevet

Så du skal ha eksamen i et jusfag, men aner ikke hvordan oppgavene faktisk skrives? Altså selve metoden? Er slik jeg tolker det du skriver i alle fall. For meg virker det ganske merkelig, siden metode i seg selv er en stor del av jussen.

På bergenske Injuria (http://injuria.no/m-nsterbesvarelser/index.html) er det lagt ut en rekke såkalte mønsterbesvarelser i alle fall, men tviler på at noen av de er fra det fagområdet du skal ha eksamen i. Tar du en titt på de får du i det minste litt peiling, men det kan være vanskelig å forstå besvarelsene uten å kunne det konkrete faget. På toppen velger du en avdeling, og så navigerer du deg videre.

Kanskje du har litt mer konkrete spørsmål?

Det er mange fagretninger som har juridiske fag, så det er mye mulig at TS ikke har noen forutsetninger for hvordan juridisk metode er.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange fagretninger som har juridiske fag, så det er mye mulig at TS ikke har noen forutsetninger for hvordan juridisk metode er.

Likevel synes jeg det er merkelig å ikke ha noen form for hva metode er, også i rene teorioppgaver er det noe som er veldig nyttig.

Skrevet

Likevel synes jeg det er merkelig å ikke ha noen form for hva metode er, også i rene teorioppgaver er det noe som er veldig nyttig.

Jeg vet ikke. Jeg husker vi hadde et jus-fag på en utdanning jeg tok. Vi lærte om noen paragrafer som var viktige for faget vårt, og hadde også en liten eksamen. Bortsett fra det lærte vi ingen metode.

Skrevet

Hvis man har juridiske fag og forventes å løse juridiske oppgaver så har man vel også om juridisk metode?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har juridiske fag og forventes å løse juridiske oppgaver så har man vel også om juridisk metode?

Nei. Ikke min erfaring.

Anonymous poster hash: 6608b...880

Skrevet (endret)

Vi gjorde i hvert fall ikke det, og jus var bare et av veldig mange fag vi lærte om, og det var et bittelite fag. Regner med lærerne forventa at resten lærer vi når vi starter i jobb, og også hvordan det brukes i praktis - kurset var mer en innføring.

Men når jeg ser tilbake på det nå, skulle det nok vært en mye større del av utdanningen.

Endret av Evans
AnonymBruker
Skrevet

I rettslære på videregående lærte jeg i hvert fall at det er lurt å starte besvarelsen med "i henhold til paragraf X" og deretter skrive hva dette fører til i det konkrete tilfellet i oppgaven. Læreren min mente at dette var en 6-er-mal, og det funket i hvert fall veldig bra for meg. :)

Anonymous poster hash: 1e879...d2a
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...