AnonymBruker Skrevet 18. april 2014 #1 Skrevet 18. april 2014 Mannen min mener jeg har forsørgeransvar for hans barn ettersom vi er gift. Dette er jeg uenig i, hva mener dere? Anonymous poster hash: f80ab...0e7
superduper Skrevet 18. april 2014 #2 Skrevet 18. april 2014 Hva legger du i forsørgeransvar? Når man er gift er det jo gjerne felles økonomi. Regner med at du visste at han hadde barn når dere giftet dere 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2014 #3 Skrevet 18. april 2014 Jeg forventer en som deltar i økonomien og også med forsørgelsen av mitt barn. Det er vårt samliv som inkluderer mitt barn, pakkeløsning. Jeg vil ikke brukt forsørgelsesplikt, men jeg skjønner hva han mener. Anonymous poster hash: 26651...533 5
Gjest Tris Skrevet 18. april 2014 #4 Skrevet 18. april 2014 Jeg mener du ikke har forsørgerplikt for et stebarn. Kun for egne barn og ektefelle. 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2014 #5 Skrevet 18. april 2014 Nei, det har du ikke. Du får spørre han hva som er hjemmelen for det… Anonymous poster hash: 72be9...01f 2
Pysa Skrevet 18. april 2014 #6 Skrevet 18. april 2014 Plikt og plikt. Hva med å være raus og åpen? Er dere gift, deler dere livet. Det betyr å dele gleder, sorger, latter, smil - og utgifter. Syns jeg, da. 13
HvittHus Skrevet 18. april 2014 #7 Skrevet 18. april 2014 Man har ikke forsørgeransvar/plikt for andre enn sine egne barn/ektefelle. Men jeg lurer på hva mannen din mener du har ansvar for å dekke? 1
Gjest Jørild Skrevet 18. april 2014 #8 Skrevet 18. april 2014 Du har forsørgerplikt overfor mannen din og egne barn. 1
Gjest New_Girl Skrevet 18. april 2014 #9 Skrevet 18. april 2014 Skjønner ikke hvorfor man velger å gifte seg med noen med barn fra før når man har slike holdninger? Er man ikke en familie? 12
maria b Skrevet 18. april 2014 #10 Skrevet 18. april 2014 Jeg forstår til en viss grad mannen din. Jeg er samboer, vi har ingen felles barn, men min datter fra tidligere bor her hjemme. Fordi at jeg er registrert samboer, mister jeg kravet til utvidet barnetrygd samt foreldrefradraget til enslig forsørger på ca 47 000 på ligningen. Synes derfor det er rimelig at han da bidrar litt økonomisk til datteren min. 7
Lexandra Skrevet 18. april 2014 #11 Skrevet 18. april 2014 (endret) Jeg forstår til en viss grad mannen din. Jeg er samboer, vi har ingen felles barn, men min datter fra tidligere bor her hjemme. Fordi at jeg er registrert samboer, mister jeg kravet til utvidet barnetrygd samt foreldrefradraget til enslig forsørger på ca 47 000 på ligningen. Synes derfor det er rimelig at han da bidrar litt økonomisk til datteren min. Grunnen til at du mlster 47000 på ligningen er jo fordi du nå ikke bor alene, samboeren din har ved å dele bolig med deg redusert dine utgifter. Ut over dette syns jeg det er urimelig å forvente at han skal bidra .. det er du og faren hennes som skal ta disse utgiftene.. barnebidraget mister du jo ikke ,,, Ts: jeg er helt enig med deg. Forsørgelsesplikten er ene og alene hos foreldrene.men har dere felles økonomi er det jo likegyldig hvem som betaler.... Endret 18. april 2014 av Lexandra 7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2014 #12 Skrevet 18. april 2014 Det er ikke gitt at man har felles økonomi bare fordi man er gift. Vi er gift, har felles barn, deler fellesutgifter men har ellers separat økonomi (hver vår lønnskonto og sparekonto etter at fellesutgiftene er dekket) Du har ikke forsørgeransvar for hans barn, men det er jo en sosial faktor her også - barna skal uansett føle seg inkludert i familien og ikke trenge å tenke på hvem som betaler. Anonymous poster hash: 01255...f3b 1
liv Skrevet 18. april 2014 #13 Skrevet 18. april 2014 (endret) Meeen det er jo sånn at en får f.eks ikke sosialhjelp for å få hjelp til dekning av barnehage (eksempel) om en ikke har inntekt selv og er gift med en annen som har grei inntekt. Så ja en har vel på en måte forsørgeransvar. (uten å blande inn fradrag og bidrag og sånt som spiller inn) Endret 18. april 2014 av liv 4
Lexandra Skrevet 18. april 2014 #14 Skrevet 18. april 2014 Meeen det er jo sånn at en får f.eks ikke sosialhjelp for å få hjelp til dekning av barnehage (eksempel) om en ikke har inntekt selv og er gift med en annen som har grei inntekt. Så ja en har vel på en måte forsørgeransvar. (uten å blande inn fradrag og bidrag og sånt som spiller inn) Når man flytter sammen reduseres boutgifter og dermed har man på denne måten mer å rutte med.. så fremdekes mener jeg at det er de to fofeldrene som skal forsøfge barnet.. Veldig ofte bidrar likevel ny partner på en måte mange glemmer: boutgiftene deles to, og da betaler denne steforeldren for tak over hode..videre invisteres det i større bolig... Veldig enig med de som skriver at barnet ikke trenger å vite hvilken fordeling den nye familien har- om man velger å diferensiere utgiftene... Men veldig overrasket over "aleneforeldrene" som faktisk forventner at ny partner skal ta utgiftene med særkullsbarna... 1
TrickyCicci Skrevet 18. april 2014 #15 Skrevet 18. april 2014 Du har vel ikke forsørgerplikt, men jeg skjønner ikke at du ikke gjør det likevel. Det kunne aldri falt meg inn å gå inn i en familie med holdningen om at mine penger går kun til meg og mine, hans særkullsbarn kan bare ha det så godt. Han kan jo forsåvidt velge å bruke alle pengene på barnet sitt, og siden du har forsørgerplikt overfor han, må du forsørge han da, så summa summarum kommer du ikke utenom. Men når dere tydeligvis står så langt fra hverandre på dette punktet, er det godt gjort at dere er gift, diskuterte dere aldri dette før dere giftet dere? Med mindre dere giftet dere på fylla i Vegas el. skjønner jeg ikke hvordan man inngår en slik forpliktelse uten å verifisere at man tenker likt.
Gjest BettyBoop Skrevet 18. april 2014 #16 Skrevet 18. april 2014 Har man forsørgerplikt obenfor en ektefelle som er i jobb?
ViljaH Skrevet 18. april 2014 #17 Skrevet 18. april 2014 Er dere alle enige om det er mannen (som har stebarn) som tjener mye mindre enn damen som er stemor?
Kontormus Skrevet 18. april 2014 #18 Skrevet 18. april 2014 (endret) Juridisk har ektefeller gjensidig forsørgerplikt ovenfor hverandre selv om de praktiserer sær-økonomi. En mister foreldrefradraget fordi ved å bo sammen med en annen voksen har fordel av flerhusholdning. Dvs. at boutgifter blir delt. Akkurat hvorfor den ekstra barnetrygden blir inndratt er jeg usikker på, for dette er penger som da den ble innført var ment å dekke kostnader ved å ha barn, og den ekstratrygden til å jevne ut forskjellene mellom gifte og enslige foreldre. I så fall blir det ny partner som dekker dette. Bidragspliktige får større bidragsevne ved å ha ektefelle, så inndirekte har ektefeller plikt til å forsørge særkullsbarn. Men det er for sent å sutre over din manns barn etter at dere har giftet dere. Slikt burdte dere ha snakket om i god tid før det. Fred og fordragelighet er en fin ting, og det kommer ofte med at hver og en bidrar etter evne og tolererer at din manns barn er en viktig faktor i livet hans, faktisk viktigere enn deg. Endret 18. april 2014 av Kontormus 3
liv Skrevet 19. april 2014 #19 Skrevet 19. april 2014 Eksempel der en har forsørgingsplikt: Barnet bor hos far og stemor, mor har ingen bidragsevne. Så mister stefar jobben, han får derfor redusert inntekt (dagpenger). Far får derfor litt større bidragsforskudd og barnetrygd på tilsammen ca 2000, samd dagpenger, men ikke nok til å dekke sin del av lån, boutgifter som strøm og offentlige avgifter, mat, barnehage, bilutgifter, klær (behov for vintersko og vinterdress, lue og votter (1000-1500kr), altså ting som ikke kan vente). Far vil få avslag på sosialhjelp fordi han er gift med stemor som da må dekke alle boutgiftene og alt annet mens han bruker sine penger på klær til barnet og barnehage og mat. Så subsidiert dekker jo stemor da barnet. Hadde far mått vente på sine dagpenger i 8 uker (la oss si at han fikk karens tid) så har han da 2000 kr, dette dekker ikke barnehageregningen en gang men like vel vil han få avslag fordi han er gift med ei som har inntekt til å dekke dette. Hadde de vært samboere ville han fått medhold. 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #20 Skrevet 19. april 2014 Som venter er det en del ulike meninger om temaet. Min mann og jeg har blitt enige for lenge siden, men interessant å høre hva andre mener. Barna har to foreldre, da blir det helt feil for meg at jeg skal bidra med klær og utstyr. Jeg er med å betale alt av hus og mat så indirekte så bidrar jeg selvfølgelig. TsAnonymous poster hash: f80ab...0e7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå