Martha Stewart Skrevet 8. juni 2004 #1 Skrevet 8. juni 2004 Jeg skal snart bake en kake til et bryllup og trenger en bra oppskrift på en kakeglasur med hvit sjokolade. Evt hvit icing - det har kanskje Texas? (Mener å huske at du brukte hvit icing på din bryllupskake... :-) )
Gjest Tabby Skrevet 8. juni 2004 #2 Skrevet 8. juni 2004 Vel du kan bruke hvit smørkrem: 50 g margarin 50 g Flott matfett 300 g melis 1 1/2 ts vaniljesukker 3 ss melk. Denne kremen er fin å farge også. Jeg pleier å smelte fettet i kjele før jeg har det i det andre. Smøret slenger jeg gjerne oppi mens fettet avkjøles så er det også passe mykt til å blandes. Bland godt så det er en jevn fin blanding, ikke klumpete. Eller du kan bruke hvit sjokoladepasta 250 blank sirup (fås bl a i sverige) blandes med 500 g smeltet hvit sjokolade. Smelt sjokoladen i vannbad, tilsett sirupen når sjokoladen er helt smeltet. Rør blandingen sammen til den tykner og sett dette i kjøleskap til dagen etter. Da er den hard og må knas opp til en smidig deig. Skal du lage lokk til kake lønner det seg å kjevle massen mellom plast. Du må løsne på lokket iblant for så å kjevle videre. Denne er også flott å lage pynt med, nesten som å jobbe med marsipan, bare at den ikke klebrer seg så fort til fingrene. Jeg pleier også å ha litt mel på bordet når jeg jobber med den. Royal icing (melis/eggehvitemasse) 1 eggehvite stivpiskes 1/4 ts sitronsaft tilsettes 4 dl melis Viktig: konsistensen på massen er viktig for å få et godt resultat. Egeehvitene piskes først hvite, så tilsettes melis litt av gangen og massen piskes ca 10 min. Den skal da være så fast at ringene står igjen etter vispen. Du kan gjøre en enkel test ved å ta litt masse mellom tommel og pekefinger og dra fingrene fra hverandre. Massen danner da topper som ikke siger. Alle disse oppskriftene er lette å gange opp. Håper du fant noe til hjelp her
Martha Stewart Skrevet 9. juni 2004 Forfatter #3 Skrevet 9. juni 2004 Takk for svar Tabby - her var mange gode tips som jeg nok kommer til å prøve! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå