Gå til innhold

Hva er vanlig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du kan invitere, det blir opp til gjestene å takke ja eller nei.

Overnatting sørger de for selv.

I invitasjoner skriver man hvilke antrekk. Du kan vel ikke kreve hva hun skal ha på seg, men som gjest er det visse regler også.

Ikke overpyntet, ikke underpyntet, ikke i hvitt, og man kler seg ikke som om man skal på disco.

Du kan velge en annen forlover.

Nå er det du som gifter deg, og ikke din mor. Det er du som bestemmer,og ikke din mor.

Anonymous poster hash: 41d54...977
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi kombinerer vårt bryllup og vår datters dåp, og lager èn stor fest der vi feirer begge deler.

Vi feirer i min hjemby, hvor de fleste gjestene bor, eller har slektninger de kan overnatte hos. For de som ikke kjenner noen/har noen de kan overnatte hos har vi fått rimelige priser på overnatting på hotellet der festen skal være.

Min mor reagerer voldsomt på at vi ikke har ordnet overnatting for alle gjestene. Hun mener at det er uhørt at noen skal måtte ta inn på hotell. Hun mener også at om vi ikke klarer å skaffe alle overnatting i private hjem bør vi betale hotelloppholdet til de gjestene det gjelder. Er det vanlig at brudeparet er ansvarlig for overnatting for alle gjestene?

En annen ting er min forlovers kjole. Hun eier ingen lange kjoler, alle rekker så vidt under rumpa hennes. Jeg ønsker helst at hun går med en lang kjole, i alle fall en som går til knærne. Hun skylder på dårlig råd, og sier at det er dårlig gjort å be henne ha på en lengre kjole når hun "allerede har kjoler hun fint kan bruke". Hun mener at om hun aller nådigst kan gå med på å ha på seg en lengre kjole så må jeg betale for den. Min mor blander seg selvsagt inn igjen, og sier at brudeparet selvsagt skal betale forlovere/brudepiker/fadderes antrekk, i alle fall når jeg er så "frekk" at jeg legger føringer for hva slags kjole de skal gå med. Er det vanlig at brudeparet betaler disse antrekkene? Jeg har ikke lagt noen andre føringer om f.eks farge/snitt osv. Er jeg urimelig når jeg vil at forloveren skal ha en litt lengre kjole?

jeg skal være forlover i sommer og det kunne aldri fallt meg inn å be bruden å betale for ny kjole til meg! Det syntes jeg rett og slett bare er frekkt, har du ikke kjole/kan kjøpe/låne så ikke si ja til å være forlover. Jeg betaler egen kjole og frisørtime før bryllupet og tar dette som en selvfølge....

Anonymous poster hash: aff53...63b

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en av de i tråden som har argumentert mot å betale kjole. Men det er jo vanlig med forlovergave som takk for all hjelp og støtte. Jeg valgte frisørtime på bryllupsdagen, noen velger kjole, osv.

Skrevet

Jeg er en av de i tråden som har argumentert mot å betale kjole. Men det er jo vanlig med forlovergave som takk for all hjelp og støtte. Jeg valgte frisørtime på bryllupsdagen, noen velger kjole, osv.

Frisør/sminke skal jeg betale for henne uansett. Jeg tenkte at det ville være en koselig ting å gjøre sammen med henne før vielsen osv. Mannens forlover får en fin flaske cognac som takk. Er det nok, eller pleier man å gi mer?

Skrevet

Min første tanke var at dette var en dårlig forlover! En anstendig kjole trenger ikke være dyr. Man finner mange flotte kjoler på H&M, VeroModa osv. Dette virker som noe dere har planlagt lenge, og alle klarer å spare opp 3-400 i løpet av så mange måneder. Men skulle man ha så ekstremt dårlig råd at selv ikke det går, så kan man selv løfte en finger for å prøve å få lånt en kjole. Man stiller IKKE i rumpekort kjole som forlover (eller som vanlig gjest i bryllup/dåp for den saks skyld).

Skrevet

Frisør/sminke skal jeg betale for henne uansett. Jeg tenkte at det ville være en koselig ting å gjøre sammen med henne før vielsen osv. Mannens forlover får en fin flaske cognac som takk. Er det nok, eller pleier man å gi mer?

Synes det høres fint ut :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...