Gjest M1A Skrevet 17. april 2014 #1 Skrevet 17. april 2014 Hei! Vi kombinerer vårt bryllup og vår datters dåp, og lager èn stor fest der vi feirer begge deler. Vi feirer i min hjemby, hvor de fleste gjestene bor, eller har slektninger de kan overnatte hos. For de som ikke kjenner noen/har noen de kan overnatte hos har vi fått rimelige priser på overnatting på hotellet der festen skal være. Min mor reagerer voldsomt på at vi ikke har ordnet overnatting for alle gjestene. Hun mener at det er uhørt at noen skal måtte ta inn på hotell. Hun mener også at om vi ikke klarer å skaffe alle overnatting i private hjem bør vi betale hotelloppholdet til de gjestene det gjelder. Er det vanlig at brudeparet er ansvarlig for overnatting for alle gjestene? En annen ting er min forlovers kjole. Hun eier ingen lange kjoler, alle rekker så vidt under rumpa hennes. Jeg ønsker helst at hun går med en lang kjole, i alle fall en som går til knærne. Hun skylder på dårlig råd, og sier at det er dårlig gjort å be henne ha på en lengre kjole når hun "allerede har kjoler hun fint kan bruke". Hun mener at om hun aller nådigst kan gå med på å ha på seg en lengre kjole så må jeg betale for den. Min mor blander seg selvsagt inn igjen, og sier at brudeparet selvsagt skal betale forlovere/brudepiker/fadderes antrekk, i alle fall når jeg er så "frekk" at jeg legger føringer for hva slags kjole de skal gå med. Er det vanlig at brudeparet betaler disse antrekkene? Jeg har ikke lagt noen andre føringer om f.eks farge/snitt osv. Er jeg urimelig når jeg vil at forloveren skal ha en litt lengre kjole? 1
TøydukkeAnna Skrevet 17. april 2014 #2 Skrevet 17. april 2014 Jeg har aldri opplevd at brudepar betaler overnatting, har betalt selv når det har vært nødvendig, tanken om at brudeparet skulle dekke dette har aldri falt meg inn. Ang. kjole til forlover vet jeg ikke helt... Hva med å betale halvparten..? ellers "risikerer" du at forlover stiller i en kjole du ikke anser som passende.. 1
Gjest M1A Skrevet 17. april 2014 #3 Skrevet 17. april 2014 Jeg har aldri opplevd at brudepar betaler overnatting, har betalt selv når det har vært nødvendig, tanken om at brudeparet skulle dekke dette har aldri falt meg inn. Ang. kjole til forlover vet jeg ikke helt... Hva med å betale halvparten..? ellers "risikerer" du at forlover stiller i en kjole du ikke anser som passende.. Om ikke jeg betaler kommer hun nok til å stille i en kjole som er veldig kort, og som jeg ikke syns er passende. Er jeg for krevende som ønsker en litt lengre kjole på forloveren? Jeg kunne tilbudt å betale halvparten hvis det hjelper ja, men da burde jeg vel tilby å betale kjolene til fadderne/dressen til hans forlover også? Det er ikke medregnet i budsjettet, men vi kunne kanskje få det til. ..
Gjest Funky Punk Skrevet 17. april 2014 #4 Skrevet 17. april 2014 Overnatting betaler da ikke brudeparet, men kjolen til forloveren syns jeg du skal betale. 2
Anonymine Skrevet 17. april 2014 #5 Skrevet 17. april 2014 (endret) . Endret 21. desember 2018 av Anonymine
TøydukkeAnna Skrevet 17. april 2014 #6 Skrevet 17. april 2014 Jeg ville ikke stilt opp i et kirkebryllup/dåp i en kjole som ikke dekker knærne/rekker meg til knærne. Krevende syns jeg ikke det er. Jeg kjenner ikke din venninnes økonomi, eller hvor lenge hun har visst om bryllupet og når du sa i fra ang. kjole. Men det burde ikke være sååå vanskelig å få tak i en kjole. Men er enig i at betaler dere halve hennes antrekk er det rimelig at dere dekker halve antrekket/samme sum til forlover.. 1
Gjest M1A Skrevet 17. april 2014 #7 Skrevet 17. april 2014 Kan ikke forloveren din låne kjole av deg, eventuelt noen andre? Siden hun likevel bare kommer til å bruke kjolen den ene gangen. Hun er nok noen hakk mindre enn meg ;-) Jeg vet ikke om hun har noen venninner som har en kjole hun kunne lånt (forloveren er min søster).
Gjesten Skrevet 17. april 2014 #8 Skrevet 17. april 2014 Jeg har aldri hørt om at brudeparet dekker opphold for gjestene, men at du dekker kjolen til forlover, synes jeg er å forvente når du stiller krav til hvordan den skal være. Jeg er helt enig med deg at det eneste passende er en lenger kjole, og jeg er mildt sagt sjokkert over at hun hadde tenkt til å dukke opp i bryllup i en rumpekort kjole (og som forlover i tillegg), men jeg synes likevel rent prinsippielt at det er hennes valg hva hun går med enn så lenge hun må betale for det. I alle fall hvis det er en kjole hun ikke kommer til å bruke om igjen. 1
Gjest M1A Skrevet 17. april 2014 #9 Skrevet 17. april 2014 Jeg ville ikke stilt opp i et kirkebryllup/dåp i en kjole som ikke dekker knærne/rekker meg til knærne. Krevende syns jeg ikke det er. Jeg kjenner ikke din venninnes økonomi, eller hvor lenge hun har visst om bryllupet og når du sa i fra ang. kjole. Men det burde ikke være sååå vanskelig å få tak i en kjole. Men er enig i at betaler dere halve hennes antrekk er det rimelig at dere dekker halve antrekket/samme sum til forlover.. Hvor trekker jeg grensen for hva vi betaler? Hvor mye vil du si er rimelig? Burde vi også betale antrekket til: - Hans forlover - De to fadderne - Toasmaster/eventuelt andre som vi ber om å utføre spesielle oppgaver?
Gjest M1A Skrevet 17. april 2014 #10 Skrevet 17. april 2014 Jeg ville ikke stilt opp i et kirkebryllup/dåp i en kjole som ikke dekker knærne/rekker meg til knærne. Krevende syns jeg ikke det er. Jeg kjenner ikke din venninnes økonomi, eller hvor lenge hun har visst om bryllupet og når du sa i fra ang. kjole. Men det burde ikke være sååå vanskelig å få tak i en kjole. Men er enig i at betaler dere halve hennes antrekk er det rimelig at dere dekker halve antrekket/samme sum til forlover.. Bryllupet/dåpen er i midten av september. Vi snakket om antrekket for første gang for en måneds tid siden (ca 6 mnd før).
TøydukkeAnna Skrevet 17. april 2014 #11 Skrevet 17. april 2014 Betaler dere antrekket til ene forloveren syns jeg dere bør dekke antrekket til den andre forloveren, MEN jeg mener ikke dere dermed må dekke faddere og andre sine antrekk..
Gjesten Skrevet 17. april 2014 #12 Skrevet 17. april 2014 Hvor trekker jeg grensen for hva vi betaler? Hvor mye vil du si er rimelig? Burde vi også betale antrekket til: - Hans forlover - De to fadderne - Toasmaster/eventuelt andre som vi ber om å utføre spesielle oppgaver? De eneste dere eventuelt trenger å dekke antrekket til er forloverne.
Jade Skrevet 17. april 2014 #13 Skrevet 17. april 2014 Og har dere dresskode i invitasjonene, så bør dere selvsagt betale kjole til alle som har tenkt å troppe opp i singlet og strømpebukse, eh. kort kjole, mener jeg. Nei, jeg synes ikke "anstendig kledd" er føring nok til at dere trenger å betale kjole til forlover. Skal dere betale, så får du kreve å velge kjolen. Puffermer har jeg hørt skal være stilig på forlovere! Og aprikosfarget! Da får sikkert pipen en annen lyd! Og det er ikke vanlig å betale overnatting for bryllupsgjestene. Det er ingen som tenker at det er urettferdig fordi noen overnatter gratis. 5
Gjesten Skrevet 17. april 2014 #14 Skrevet 17. april 2014 Og har dere dresskode i invitasjonene, så bør dere selvsagt betale kjole til alle som har tenkt å troppe opp i singlet og strømpebukse, eh. kort kjole, mener jeg.Nei, jeg synes ikke "anstendig kledd" er føring nok til at dere trenger å betale kjole til forlover. Skal dere betale, så får du kreve å velge kjolen. Puffermer har jeg hørt skal være stilig på forlovere! Og aprikosfarget! Da får sikkert pipen en annen lyd! Og det er ikke vanlig å betale overnatting for bryllupsgjestene. Det er ingen som tenker at det er urettferdig fordi noen overnatter gratis. Du har faktisk helt rett. Jeg endrer herved standpunkt. 1
brightness Skrevet 17. april 2014 #15 Skrevet 17. april 2014 Har aldri vært borti at brudeparet skal betale overnatting. Det er jo uhørt. De kan jo bare la vær å komme om de ikke klarer å ordne den tingen for å komme i bryllupet deres. Hadde forlover forventet å få kjole av meg hadde jeg rett og slett byttet forlover. Spesielt fordi min forlover kjenner min økonomiske situasjon. Og kjole til knærne syns jeg bør være det minste man kan hoste opp til et bryllup. 4
Gjest M1A Skrevet 18. april 2014 #16 Skrevet 18. april 2014 Tusen takk for alle svar! Jeg er enig i at jeg burde betale om jeg hadde bestemt at hun skulle ha en bestemt kjole f.eks, men er glad for å se at flere er enige i at jeg ikke trenger å betale for at forlover skal være anstendig kledd :-) Jeg skal snakke med henne i helga, og si at jeg forventer at hun stiller i en kjole som går ca til knærne hvis hun vil være forlover. Så kan jeg heller vurdere å strekke meg til å betale litt av drn dersom hun er helt vrang. Jeg har flere venninner som kommer i bryllupet, men klarer ikke å velge en "bestevenninne" blant dem. Jeg følte derfor det passet så fint med min søster som forlover, for da slipper jeg også å velge blant venninnene mine.
Gjest ...sunny... Skrevet 20. april 2014 #17 Skrevet 20. april 2014 Jeg har aldri hørt om at brudeparet skal betale overnatting, så du får si til din mor at dette ikke er noen selvfølge Synes heller ikke det skulle være nødvendig å betale forloverens kjole.
Brud2014 Skrevet 21. april 2014 #18 Skrevet 21. april 2014 Vi betaler hverken hotell, kjoler eller dresser for forloverne våre. Heller ingen som har sagt noe på det Da jeg var forlover for min forlover kjøpte jeg meg en kjempefin, lang satengkjole. Ikke fordi hun sa det, men fordi det var det som passet bryllupet hennes og jeg ville såklart se bra og anstendig ut som forlover. Det var bare kos. Herregud, det falt meg ikke inn å kreve at hun skulle betale noe for den. Og jeg var student på den tiden. 2
Glitnir Skrevet 21. april 2014 #19 Skrevet 21. april 2014 Har vært med på to ganger at brudeparet har betalt overnatting. Det ene var når hele festen var på en diger seterhytte langt til fjells. De leide rett og slett hele stedet, og det ville ta et par timer å komme seg til nærmeste alternative overnattingssted. Det andre var et mindre "slottsbryllup" i Danmark. Det var nok dyrt, men brudeparet har nok av penger og ønsket alle skulle bo der. Men vanlig er det ikke. Forloverkjole? Tja, er jo en hyggelig gest, men ikke nødvendig når det ikke er konkrete krav annet enn pen kjole til knærne.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #20 Skrevet 21. april 2014 Når man ser at i enkelte bryllup må gjestene ta mer og mer av regningen, så er det nok heller tvilsomt at det er normalt at brudeparet betaler for overnatting og klær. . Anonymous poster hash: 66ce8...723
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå