AnonymBruker Skrevet 17. april 2014 #1 Skrevet 17. april 2014 Kjæresten min er selvstendig næringsdrivende, og foreløpig skatteberegning viser til en skattesmell på enten 80.000 eller 99.000 kr. En stor smell. Han forutså ikke denne skattesmellen, og har derfor ikke pengene stående på konto nå. Når skal denne smellen betales? Kan den deles opp? I hvilken grad evt.? Noen som har vært borti lignende? Anonymous poster hash: 854dc...252
AnonymBruker Skrevet 17. april 2014 #2 Skrevet 17. april 2014 Hvordan klarer man å ikke forutse en smell på nesten hundre tusen?? Da stiller jeg vel ærlig talt spørsmål om han bør være selvstendig næringsdrivende i det hele tatt, i og med at han tydeligvis ikke har satt seg inn i dette med skatt.. Uansett: det skal vel betales i september, men man kan nok få det delt opp. Anonymous poster hash: 1f84b...14f 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2014 #3 Skrevet 17. april 2014 Kan vel vente til august, mulig det blir i to avdrag, dette vet nok skatteetaten. Men så mye restskatt! Så lenge han klarer å betale alt innen 31. mai, så har han jo tjent mye på dette! Anonymous poster hash: 7ed9b...b1e
AnonymBruker Skrevet 17. april 2014 #4 Skrevet 17. april 2014 Den kan deles opp ja og man kan få noe utsettelse. Men skatt er uansett på topp når det gjelder gjeld - den skal prioriteres for alt annet. Jeg måtte be om noe utsettelse/delbetaling i fjor og de er strenge med å forsikre seg om at du kutter alle kostnader, betaler det du kan osv. Anonymous poster hash: b1ad9...a9e 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2014 #5 Skrevet 17. april 2014 Dersom du ikke kan betale alt ved forfall så har kemneren myndighet til å strekke innbetalingene over maks 12 mnd. Det vil si at du betaler et fast beløp hver måned. Han bør ta en prat med regnskapsføreren sin sånn at det blir innbetalt/avsatt nok skatt for 2014.Anonymous poster hash: c083d...8e2 2
voff_voff Skrevet 17. april 2014 #6 Skrevet 17. april 2014 Info om frister for betaling av restskatt finner du her: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skatteoppgjor/Restskatt/Restskatt/ Som næringsdrivende vil skatteoppgjøret være klart en eller annen gang mellom 6. august og 15. oktober. Men hvor fikk dere denne foreløpige beregningen fra? Næringsdrivende får jo ikke det på selvangivelsen, så har han regnet det ut selv? I så fall har han forhåpentligvis regnet feil, for det skal godt gjøres å få så stor smell helt uventet. Hvor stor inntekt har han hatt, og hvor mye har han betalt i forskuddsskatt? 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2014 #7 Skrevet 17. april 2014 Han har en regnskapsfører som ga han disse tallene. Også regnskapsføreren som har beregnet og justert skatten hans for i fjor. Han har ikke veldig god økonomisk sans nei, og derfor han har regnskapsfører som skal kunne ordne med hvor mye han bør betale i skatt osv. Det er for meg helt ubegripelig at det har blitt slikt. Han hadde tjent i overkant av 500.000 kr. og betalt i overkant av 80.000 kr i skatt. (Fire terminer med i overkant av 20.000 i hver termin). Han har ingen huslån, men to billån. Iflg. regnskapsføreren så gjelder det 80-100" i restskatt han vil få. Og at han måtte betale de i to terminer, mellom Juni og Oktober. Jeg må ærlig si at jeg stiller meg veldig skeptisk til denne regnskapsføreren. Gubben mottok selvangivelse for noen uker siden, regnskapsføreren gjorde noe via telefon en times tid. Også kom de frem til dette. Jeg aner virkelig ikke? Men vil det si, at skattekontoret, gjør en skatteberegning selv som han mottar? Og at de tar ikke dette fra regnskapsføreren som god fisk? jeg skjønner ikke helt dette. Og for å være helt ærlig er ikke gubben heller veldig inni dette og overlater derfor det meste til regnskapsføreren. Anonymous poster hash: 854dc...252
AnonymBruker Skrevet 17. april 2014 #8 Skrevet 17. april 2014 Han har en regnskapsfører som ga han disse tallene. Også regnskapsføreren som har beregnet og justert skatten hans for i fjor. Han har ikke veldig god økonomisk sans nei, og derfor han har regnskapsfører som skal kunne ordne med hvor mye han bør betale i skatt osv. Det er for meg helt ubegripelig at det har blitt slikt. Han hadde tjent i overkant av 500.000 kr. og betalt i overkant av 80.000 kr i skatt. (Fire terminer med i overkant av 20.000 i hver termin). Han har ingen huslån, men to billån. Iflg. regnskapsføreren så gjelder det 80-100" i restskatt han vil få. Og at han måtte betale de i to terminer, mellom Juni og Oktober. Jeg må ærlig si at jeg stiller meg veldig skeptisk til denne regnskapsføreren. Gubben mottok selvangivelse for noen uker siden, regnskapsføreren gjorde noe via telefon en times tid. Også kom de frem til dette. Jeg aner virkelig ikke? Men vil det si, at skattekontoret, gjør en skatteberegning selv som han mottar? Og at de tar ikke dette fra regnskapsføreren som god fisk? jeg skjønner ikke helt dette. Og for å være helt ærlig er ikke gubben heller veldig inni dette og overlater derfor det meste til regnskapsføreren. Anonymous poster hash: 854dc...252 Skatteetaten beregner skatten basert på regnskapet hans, så hvis ikke regnskapsføreren er dyktig går dette fort til helvete. Jeg hadde tatt affære, det er rimelig åpenbart at 80k er for lite skatt i forhold til denne inntjeningen, og dette burde regnskapsføreren sett for lenge siden, dersom han får betalt for besørge skatteinnbetaling. Svar på spørsmålet er at rentene begynner å løpe 30. april, men at oppgjøret kommer til høsten. I utgangspunktet vil dette bli delt i to innbetalinger med 1 mnd mellomrom, typisk sept/okt/november et sted. Dere kan søke om en nedbetalingsordning, men dette er de knipne med å innvilge, og du skal ha svært gode grunner for å få det, iom at han eier biler kan dere få problemer med tvangssalg osv. Så dere bør spare alt dere har, og betale dette inn fortløpende fra 1. mai. Anonymous poster hash: eb33c...8ed
Gjest Blondie65 Skrevet 17. april 2014 #9 Skrevet 17. april 2014 Men 80.000 i skatt med 500.000 i inntekt ringer det ingen bjeller om at dette er for lite for noen av dere? Det er ingenting i veien med regnskapsføreren. Det tar ikke så lang tid å beregne hva skatten blir når man bruker et rregnskapsprogram.
voff_voff Skrevet 17. april 2014 #10 Skrevet 17. april 2014 Huff da, be gubben om å skaffe seg en ny regnskapsfører ... Har hørt at det er en del useriøse aktører der ute. Det høres ut som at han har betalt altfor lite i forskuddsskatt, ja, så den baksmellen stemmer nok. Til sammenligning har jeg som mål å tjene 450 000 i år, og har regnet ut at jeg da skal betale ca. 150 000 i skatt (jeg er også selvstendig næringsdrivende). Skatteetaten regner selv ut hvor mye han skal betale i skatt, basert på tallene i selvangivelsen og næringsoppgaven (kanskje lurt å dobbeltsjekke at denne "regnskapsføreren" har oppgitt riktige tall). Som det fremgår i linken jeg oppga ovenfor, er første termin 3 uker etter at skatteoppgjøret er klart, altså tidligst i august, og andre termin 5 uker det. Hvis han ser at han ikke klarer å betale innen da, bør han ta kontakt med skatteetaten snarest og be om råd. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 17. april 2014 #11 Skrevet 17. april 2014 Du er selv ansvarlig for riktig forskuddsskatt. Du kan ikke bare skylde på en regnskapsfører. Hva om planen var at det skulle settes av penger til restskatt hver måned og den selvstendig næringsdrivende ikke maktet det?
AnonymBruker Skrevet 17. april 2014 #12 Skrevet 17. april 2014 Skatteetaten beregner skatten basert på regnskapet hans, så hvis ikke regnskapsføreren er dyktig går dette fort til helvete. Jeg hadde tatt affære, det er rimelig åpenbart at 80k er for lite skatt i forhold til denne inntjeningen, og dette burde regnskapsføreren sett for lenge siden, dersom han får betalt for besørge skatteinnbetaling. Svar på spørsmålet er at rentene begynner å løpe 30. april, men at oppgjøret kommer til høsten. I utgangspunktet vil dette bli delt i to innbetalinger med 1 mnd mellomrom, typisk sept/okt/november et sted. Dere kan søke om en nedbetalingsordning, men dette er de knipne med å innvilge, og du skal ha svært gode grunner for å få det, iom at han eier biler kan dere få problemer med tvangssalg osv. Så dere bør spare alt dere har, og betale dette inn fortløpende fra 1. mai. Anonymous poster hash: eb33c...8ed Han er i gang med å selge en av bilene, så krysser fingrene for at det vil bli salg innen kort tid. Jeg ser med gru på å skulle komme opp med 80-100" på noen måneder. Jeg er student, og han er på voksenopplæring dette semesteret, så det er ikke fryktelig mye han tjener, nok til å overlever, men strengt tatt ikke nok. Han vil fra August / September være i full jobb igjen. Jeg håper virkelig det vil være mulig å få delbetaling. Men 80.000 i skatt med 500.000 i inntekt ringer det ingen bjeller om at dette er for lite for noen av dere? Det er ingenting i veien med regnskapsføreren. Det tar ikke så lang tid å beregne hva skatten blir når man bruker et rregnskapsprogram. Jeg hadde ingenting med dette å gjør, og vi har hatt adskilt økonomi fremtil vi var samboere. Han gjør som han hadde fått beskjed om fra en regnskapsfører. Han regnet med at regnskapsføreren tok seg av dette, når han ga beskjed hvor mye han trodde han kom til å tjene. Du er selv ansvarlig for riktig forskuddsskatt. Du kan ikke bare skylde på en regnskapsfører. Hva om planen var at det skulle settes av penger til restskatt hver måned og den selvstendig næringsdrivende ikke maktet det? Det er helt riktig. Men man antar jo at når en sier til en rengskapsfører at en kommer til å tjene rundt 500" at han setter opp riktig.. Det er jo ikke noe poeng med en regnskapsfører hvis ikke Anonymous poster hash: 854dc...252
AnonymBruker Skrevet 17. april 2014 #13 Skrevet 17. april 2014 Dersom du ikke kan betale alt ved forfall så har kemneren myndighet til å strekke innbetalingene over maks 12 mnd. Det vil si at du betaler et fast beløp hver måned. Han bør ta en prat med regnskapsføreren sin sånn at det blir innbetalt/avsatt nok skatt for 2014.Anonymous poster hash: c083d...8e2 Takk. Ja her har jeg mast på. Som selvstendig næringsdrivende er skatten lik, med totalt 86.000 skatt for 2014. Han har i tillegg en deltidsjobb 20 % (pluss sommerjobb) som det betales 50% skatt fra. Totalt 60.000 kr. Anonymous poster hash: 854dc...252
AnonymBruker Skrevet 17. april 2014 #14 Skrevet 17. april 2014 Det er helt riktig. Men man antar jo at når en sier til en rengskapsfører at en kommer til å tjene rundt 500" at han setter opp riktig.. Det er jo ikke noe poeng med en regnskapsfører hvis ikke Anonymous poster hash: 854dc...252 Men 16% skatt? Ingen betaler så lite med en full inntekt. Anonymous poster hash: eb33c...8ed 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2014 #15 Skrevet 17. april 2014 Du skriver at han har tjent 500 000, men hvor er kostnadene? Har han ingen kostnader å trekke fra, eller er det 500 000 i overskudd du mener? For da stemmer det nok at han må betale mer i skatt. En selvstendig næringsdrivende skal betale skatt av overskuddet ikke hva han har tjent, ikke omsetningen (hva som er fakturert ut) Anonymous poster hash: 63d0f...d95
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #16 Skrevet 19. april 2014 Du skriver at han har tjent 500 000, men hvor er kostnadene? Har han ingen kostnader å trekke fra, eller er det 500 000 i overskudd du mener? For da stemmer det nok at han må betale mer i skatt. En selvstendig næringsdrivende skal betale skatt av overskuddet ikke hva han har tjent, ikke omsetningen (hva som er fakturert ut) Anonymous poster hash: 63d0f...d95 Hmm.. Det er hva han har fakturert. Men har har ikke hatt særlige kostnader. Jeg er helt nybegynner på dette, og vet ikke om han er så veldig inni det selv. Dette er innen helse, og det private. Hvor det på Østlandet er vanlig å skulle ha eget foretak/næringsdrivenden, og leie seg selv ut til jobb. Så det han fakturerer, er hva han tjener, og hva lønnen hans har vært. Totalt i overkant av 500" Dette kurset han går på, som også var i fjor høst, er for å ta fagbrevet innen helsefagarbeider. Trodde da at det ville gi fratrekk. Da det har vært 10.000 kr i skoleavgift hvert halvår, og eksamensoppmeld. Også pendling t/r jobb. (Han jobber på østlandet, og bor på vestlandet. Så er en uke fra og til) Det eneste som er ført opp, og bereget skatt ut fra er: Inntekt: Overkant 500" Skatt: Ca. 80" To billån: Ca. 200" Til alle: Jeg er fullt klar over at han har gått på en smell, han også. Vi trenger ikke mer pes, eller kommentarer på hvordan dette gikk til, eller at vi burde forstått noe her. Vi har lært, og dette vil ikke skje igjen. TS Anonymous poster hash: 854dc...252
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #17 Skrevet 19. april 2014 Hmm.. Det er hva han har fakturert. Men har har ikke hatt særlige kostnader. Jeg er helt nybegynner på dette, og vet ikke om han er så veldig inni det selv. Dette er innen helse, og det private. Hvor det på Østlandet er vanlig å skulle ha eget foretak/næringsdrivenden, og leie seg selv ut til jobb. Så det han fakturerer, er hva han tjener, og hva lønnen hans har vært. Totalt i overkant av 500" Dette kurset han går på, som også var i fjor høst, er for å ta fagbrevet innen helsefagarbeider. Trodde da at det ville gi fratrekk. Da det har vært 10.000 kr i skoleavgift hvert halvår, og eksamensoppmeld. Også pendling t/r jobb. (Han jobber på østlandet, og bor på vestlandet. Så er en uke fra og til) Det eneste som er ført opp, og bereget skatt ut fra er: Inntekt: Overkant 500" Skatt: Ca. 80" To billån: Ca. 200" Til alle: Jeg er fullt klar over at han har gått på en smell, han også. Vi trenger ikke mer pes, eller kommentarer på hvordan dette gikk til, eller at vi burde forstått noe her. Vi har lært, og dette vil ikke skje igjen. TSAnonymous poster hash: 854dc...252 Dere, skriver dere siden jeg mener dere bør gjøre det sammen, bør sette dere ned og lese dere opp på temaet. På Skatteetatens sider finner dere mye god informasjon. Mange steder på nett finnes også.god og seriøs informasjon. Selv om han ikke har ekstremt store utgifter er det garantert mye han kan trekke fra. Og da går også skatten ned. Om nødvendig, få en ny til å se over regnskapet og selvangivelsen. Jeg trekker ihvertfall fra alle kurs og reiseutgifter, samt bøker, materiell, mm. Om han har bistedsutgifter som pendler er det vel fradrag der også? Jeg er ikke 100 % sikker, men ville absolutt sjekket dette ut. Ble veldig nysgjerrig når du sa det er vanlig å leie seg ut som selvstendig på østlandet. Jobbet selv innen helse i to tiår, og aldri hørt det. Har selv fått baksmell i den størrelsesorden. Det er kjipt, men må jo betales om det er riktig. Og ja den ene gangen kom det overraskende på, hadde forhørt meg med flere og fikk beskjed om at jeg skulle ha liten skatt. Men smellen kom :-/ Lykke til :-) Anonymous poster hash: 57cff...1f0
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #18 Skrevet 19. april 2014 Dere, skriver dere siden jeg mener dere bør gjøre det sammen, bør sette dere ned og lese dere opp på temaet. På Skatteetatens sider finner dere mye god informasjon. Mange steder på nett finnes også.god og seriøs informasjon. Selv om han ikke har ekstremt store utgifter er det garantert mye han kan trekke fra. Og da går også skatten ned. Om nødvendig, få en ny til å se over regnskapet og selvangivelsen. Jeg trekker ihvertfall fra alle kurs og reiseutgifter, samt bøker, materiell, mm. Om han har bistedsutgifter som pendler er det vel fradrag der også? Jeg er ikke 100 % sikker, men ville absolutt sjekket dette ut. Ble veldig nysgjerrig når du sa det er vanlig å leie seg ut som selvstendig på østlandet. Jobbet selv innen helse i to tiår, og aldri hørt det. Har selv fått baksmell i den størrelsesorden. Det er kjipt, men må jo betales om det er riktig. Og ja den ene gangen kom det overraskende på, hadde forhørt meg med flere og fikk beskjed om at jeg skulle ha liten skatt. Men smellen kom :-/ Lykke til :-)Anonymous poster hash: 57cff...1f0 TS her. Takk for svar. Vi har nettopp flytta sammen, og jeg er første års økonomistudent, så har interesse for faget, og skal absolutt google meg opp om hva som finnes innen emnet. Takk. Han leier seg selv ut til to steder. Han er 80 % av tiden på sted nr.1. Der er de 3 faste ansatte (inkl. boleder), og 15 innleide, som er selvstendig næringsdrivende som fakturerer. Her vet jeg at minst ett av de, gjør det samme på ett tredje sted. Sted nr 2. som gubben jobber på kjenner jeg lite til, annet ett 2 kollegaer han går med. De er også selvstendig næringsdrivende, og leier seg selv ut til steder. Og av de to kollegaene så er han eine på ett (eller to) andre steder. Så jeg vet om totalt 5 steder hvor de driver med dette. Er ukjent for meg også, aldri hørt om det. Men iflg. han, og de, er det veldig vanlig på østlandet, og ihvertfall i det systemet de er i. Anonymous poster hash: 854dc...252
AnonymBruker Skrevet 19. april 2014 #19 Skrevet 19. april 2014 Siden han leier seg ut hva med arbeidsgiveravgift, er dette noe en selvstendig næringsdrivende er fritatt? Og med en omsetning på 500 000, hva med mva? Anonymous poster hash: 63d0f...d95
voff_voff Skrevet 19. april 2014 #20 Skrevet 19. april 2014 Hvis han er selvstendig næringsdrivende med enkeltpersonforetak, skal han ikke betale arbeidsgiveravgift, og helsetjenester er ikke mva.-pliktig, så den saken er grei. Så bra at du har interesse for økonomi og kan hjelpe ham Nå har dere godt over en måned på dere, så les dere godt opp om fradrag og se hvilke som er aktuelle for ham å trekke fra. Når man er næringsdrivende, er det ikke det man har tjent man skatter av, men overskuddet, altså inntekter minus driftskostnader. Og ikke bry deg om de som gir deg pes. Av en eller annen grunn er det alltid noen her inne som må komme med slike holdninger. Jeg skjønner det når noen kommer og har flere hundre tusen i kredittkortgjeld med begrunnelsen "jeg var ung og dum", men her har samboeren din innsett at han ikke hadde god nok kunnskap selv, og derfor skaffet seg regnskapsfører. Det er jo veldig bra og fornuftig. Ja, man har alltid selv det overordnede ansvaret for sin egen skatt, og sitt eget regnskap, for den saks skyld. Men her var det tydeligvis inngått en avtale om at regnskapsføreren skulle ta seg av skatten, og når han har gått med på å ta på seg det ansvaret, forventes det selvfølgelig at han vet hva han driver med. Så her er det faktisk regnskapsføreren som ikke har gjort jobben sin. Masse lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå