Gå til innhold

hvilken katterase passer oss best? ragdoll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flytter til et stort hus i skogkanten og har to barn på 4 og 5. Jeg er hjemme på dagtid.

Tenker på ragdoll pga gemytt osv, men pga barn som vil gå inn og ut, er det vanskelig å stoppe kattene fra å gå ut hvis vil det. Har hørt de helst ikke skal være ute. Noen som har erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ragdoll katter har generelt godt gemytt, men alltid unntak, og jeg ville vaert forsiktig med a la smaa barn herje med pusen:) Bodde med en som hadde ragdoll for, de kattene er herlige, men ville vert veldig forsiktig med a la dem vaere ute alene. De er ikke veldig toffe og ikke veldig "street smart" hvis du skjonner hva jeg mener. Bor dere nerme skogen ville jeg vaere ekstra forsiktig med tanke paa dyr som rev og grevling lusker rundt paa kvelden. Samtidg er jeg ikke fan av a kun la katter vaere inne. Hva med a bygge en luftegaard til pusen? La den gaa ute med baand og sele under oppsyn?

AnonymBruker
Skrevet

Min ragdoll er veldig glad i å være ute. Han var litt dum i begynnelsen. Forsto ikke farer, og passet seg blant annet ikke for biler. Men han lærte ganske fort, og nå er han sjef i nabolaget. Han er veldig rolig og tålmodig, men har ingen problemer med å hamle opp med nabokattene om han blir presset.

Vi bor også nær skogen. Det hender han blir borte på lengre turer, men stort sett holder han seg rundt huset. Min erfaring er at ragdoll fint kan være ute så lenge den passes på i begynnelsen til du ser at den har lært "gatevett".

Anonymous poster hash: ac938...299
  • Liker 1
Skrevet

Britisk korthår/langhår er en super familiekatt! Kjælne, lekne og superherlige. Du kan få de med samme farge/masker som ragdoll, og de kan fint få være ute.

AnonymBruker
Skrevet

Adoptiv-katt fra dyrebeskyttelsen :pasha:

Anonymous poster hash: 941ef...6d4
  • Liker 5
Skrevet

Voksen veivesenets parkmix fra omplassering, da ser dere hvilken personlighet katten har og om den passer til familien, velger dere fosterhjemskatt kan fosterfamilien ofte svare på om katten takler barn.

• Liker 1
Skrevet

En venninne av meg har ragdoll. Han er ute så mye han vil. Det fungerer veldig bra. Han er forresten en utrolig kosete katt og fungerer godt med barna hennes. Selv er jeg veldig glad i vanlige huskatter, har tre. To av dem har jeg adoptert fra DB. Kan absolutt anbefales. Da får du dem ferdig chippet, vaksinerte og kastrerte.

Skrevet

Kan ikke annet enn å anbefale Maine Coon, jeg. Har selv en liten (stor) Maine Coon frøken som elsker å være ute. Utrolig bra gemytt på de og vakre er de også. Ser ut som små gauper :rodmer:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for svar, vi ser bare på å adoptere voksne katter.

Jeg har sett på de fra DB, men ettersom de har ofte hatt en vanskelig bakgrunn, synes jeg det er vanskelig å kombinere det med små barn. Nå har jeg sett noen nydelige huskatter på finn som trenger nytt hjem og er så usikker.

Vet det er så individuelt, men lurer på hvem som vil ha best personlighet av en vanlig huskatt, Ragdoll eller Birma?

Maine Coon er jo såå fine, men en venninne av meg har dem og de røyter visst veldig..

Endret av Miss Indi
Skrevet

Jeg har sett på de fra DB, men ettersom de har ofte hatt en vanskelig bakgrunn, synes jeg det er vanskelig å kombinere det med små barn. Nå har jeg sett noen nydelige huskatter på finn som trenger nytt hjem og er så usikker.

Vet det er så individuelt, men lurer på hvem som vil ha best personlighet av en vanlig huskatt, Ragdoll eller Birma?

Maine Coon er jo såå fine, men en venninne av meg har dem og de røyter visst veldig..

Enkelt å få røyting under kontroll med Furminator og ordentlig fòr. Også viktig å gi dem fiskeolje :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Enkelt å få røyting under kontroll med Furminator og ordentlig fòr. Også viktig å gi dem fiskeolje :laugh:

Ok, det var god info.

Anonymous poster hash: 5540a...7f6

• Liker 1
Skrevet

Ok, det var god info.

Sarkasme?

AnonymBruker
Skrevet

Sarkasme?

Nei, det var ikke det. :) Jeg visste ikke at mat kunne hjelpe. 😀

Hissigpropp? 😉

• Liker 2
Skrevet

Enkelte oppdretere av ragdoll, selger avlskattene sine når de er ferdig med kattunger. Da kan man ofte få full voksne pusekatter rimeligere, å om du kjøper fra oppdreter med barn så er jo katten vant til unger.

Skrevet

Enkelte oppdretere av ragdoll, selger avlskattene sine når de er ferdig med kattunger. Da kan man ofte få full voksne pusekatter rimeligere, å om du kjøper fra oppdreter med barn så er jo katten vant til unger.

Ok, det var godt tips.

Vi lurer litt på Somalikatt også, noen som kjenner til den rasen?

Skrevet

Omplasseringskatter er ikke like "vanskelige" å ha med å gjøre som omplasseringshunder med tanke på kombinasjon av barn.

Det er klart det er individuelle forskjeller, men for barnets del er det mindre farlig å bli angrepet av en katt vil være i fred, enn å bli angrepet av en hund som vil være i fred.

Så til personlighetspørsmålet ditt;

Det blir som å spørre hvem som vil ha best personlighet av en neger, en asiat eller en hvit.

Noen katter er sure og grinete, andre katter er glad i kos, men sier voldsomt fra når de får nok, mens andre katter igjen lar seg bære og kle på av ungene i huset uten å fortrekke en mine.

Fra mitt erfaringspunkt er vanlige huskattblandinger det beste valget for personlighet, men det er utelukkende fordi jeg har sett flest av dem.

Men jeg synes blandinger er det beste valget uansett fordi de kan du få hos omplasseringshjem og det er hundre ganger bedre å ta til seg en katt som virkelig trenger et hjem, enn å støtte oppunder oppdrettsmarkedet.

Jeg synes noen rasekatter er aldeles bedårende, men likefullt kommer jeg aldri til å ta til med oppdrettskatter når det er så mange hittekatter der ute som trenger min hjelp, mitt hjem og min kjærlighet for å leve sine siste år godt.

• Liker 1
Skrevet

Omplasseringskatter er ikke like "vanskelige" å ha med å gjøre som omplasseringshunder med tanke på kombinasjon av barn.

Det er klart det er individuelle forskjeller, men for barnets del er det mindre farlig å bli angrepet av en katt vil være i fred, enn å bli angrepet av en hund som vil være i fred.

Så til personlighetspørsmålet ditt;

Det blir som å spørre hvem som vil ha best personlighet av en neger, en asiat eller en hvit.

Noen katter er sure og grinete, andre katter er glad i kos, men sier voldsomt fra når de får nok, mens andre katter igjen lar seg bære og kle på av ungene i huset uten å fortrekke en mine.

Fra mitt erfaringspunkt er vanlige huskattblandinger det beste valget for personlighet, men det er utelukkende fordi jeg har sett flest av dem.

Men jeg synes blandinger er det beste valget uansett fordi de kan du få hos omplasseringshjem og det er hundre ganger bedre å ta til seg en katt som virkelig trenger et hjem, enn å støtte oppunder oppdrettsmarkedet.

Jeg synes noen rasekatter er aldeles bedårende, men likefullt kommer jeg aldri til å ta til med oppdrettskatter når det er så mange hittekatter der ute som trenger min hjelp, mitt hjem og min kjærlighet for å leve sine siste år godt.

Nå har TS spesifisert at hun vil ha en rasekatt og ikke en huskatt fra DB, respekter det! Man har faktisk lov til å kjøpe seg rasekatt, og man kan fint være et godt menneske selv om man ikke tar til seg en katt fra DB. Dessuten nevnte TS at hun vil ha en voksen katt og kikker man på sider som Finn.no vil man finne nok av voksne rasekatter som blir omplassert. Jeg har selv alltid hatt huskatter og er strålene fornøyd med det, men det gir meg ikke rett til å føle meg bedre enn dem som kjøper seg rasekatt.

Skrevet

vår tidligere ragdoll som vi hadde i 17år var ute og koste seg hver dag. ypperlig jeger som fanget masse mus ;-)

Har i dag en ragdoll kattunge som skal få gå ute hun også når hun blir voksen. Skal selvsagt holde øye med hun.

Dog ville jeg ikke kjøpt en voksen ragdoll som aldri har fått vært ute, om du har planer om å la den gå ut som den vil.

Skrevet

vår tidligere ragdoll som vi hadde i 17år var ute og koste seg hver dag. ypperlig jeger som fanget masse mus ;-)

Har i dag en ragdoll kattunge som skal få gå ute hun også når hun blir voksen. Skal selvsagt holde øye med hun.

Dog ville jeg ikke kjøpt en voksen ragdoll som aldri har fått vært ute, om du har planer om å la den gå ut som den vil.

Jeg kjenner ei som driver oppdrett. Hun sier det er ikke problem å slippe ut voksne ragdoll så lenge de er sterilisert. Bare å slipp den ut litt etter litt. Ofte er de mer hjemmekjær å holder seg i nærheten.
Skrevet

Det ble en aldeles nydelig voksen ragdoll som et vant til å være ute. :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...