Gå til innhold

Invitere gjester uten partnere?

Invitere enkelte gjester uten partner?  

1. 1. Invitere enkelte gjester uten partner?

• Ja
      32
    • Nei
      33

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde iallefall bedt begge parter.

Hadde jeg ikke hatt smvittighet til. Alle eller ingen. Ikke okk å bli sittende igjen, mens partneren ble bedt i selskap. Og sånn tror jeg vi fleste føler.

Kan jo bare tenke med meg selv....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi valgte å gjøre det sånn at så lenge man bodde ilag/gift etc så ble de invitert - uavhegig hvor lenge de hadde vært ilag. En venninne har nylig blitt sambo (3 mnd siden, ble ilag for 8 mnd siden) og det ville, for oss, føltes litt feil å IKKE skulle invitere denne mannen. Venninna mi satt iallefall veldig pris på at han ble invitert og vi hadde en steike artig fest alle sammen :D

Skrevet
Hadde dere virkelig takket nei dersom dere var invitert til bryllup uten partneren??? :o

Brudeparet kan da ha mange gode grunner til at de kun inviterer deg! Nei, jeg hadde takket og bukket for en invitasjon selv om den kun var til meg (og det enda jeg er gift).

HELT enig.

:klappe:

Og ja, jeg har invitert mange venninner og kompiser UTEN følge, til tross for at de er i forhold, og jeg har IKKE dårlig samvittighet for det...

Skrevet
Jeg synes ikke det er min oppgave å kartlegge alles forhold, ei heller å ekskludere noen fordi de ikke har det "riktige" forholdet. Å si at man ikke vil at "tilfeldige partnere" skal ta opp plassen til noen andre som man kjenner bedre høres helt utrolig ut å mene i mine ører. Jeg ville blitt veldig lei meg og følt at det var respektløst dersom en av mine venner hadde ment at min sin "tok opp plass". Sannsynligheten er forresten stor for at jeg hadde møtt opp med følge allikevel, og trodd at det bare var en glipp at han ikke var med i invitasjonen.

Jeg vil som prinsipp si at alle skal inviteres med følge. Der jeg kjenner navnet til begge skriver jeg navnet til begge, der jeg ikke kjenner vedkommende eller er usikker på om den jeg inviterer i det hele tatt har partner, skriver jeg bare m/følge. Jeg serverer heller litt enklere mat enn å skulle ekskludere noen.

Jeg blir dels irritert, dels trist og dels paff over at noen ikke inviterer med følge. Har man et miniatyrbryllup så greit om man bare vil ha mamma, pappa og sin beste venn, men ikke ellers... Uff, kjenner jeg blir litt flau på enkeltes vegne... Men man er jo forskjellige, jeg synes bare det høres så misforstått ut å be uten følge....

Kunne ikke ha vært mer enig! Er ikke bryllup en god anledning til å bli kjent med de man ikke kjenner av gode venners kjærester så vet ikke jeg...

Vi har bedt alle med følge. Hadde vi ikke hatt plass til det hadde vi bare måttet skjære ned på gjestelisten eller funnet et annet sted. Å invitere noen vi vet har kjæreste uten kjæreste er absolutt uaktuelt i mine øyne.

Tenker tilbake på de årene jeg og kjæresten ikke bodde sammen. Vi var faktisk sammen i 4 år uten å bo sammen fordi vi studerte på forskjellige steder. Hadde han blitt utestengt eller hadde jeg blitt utestengt fra noen av våre næres bryllup fordi vi ikke bodde sammen hadde jeg blitt veldig lei meg...

Skrevet

Vi inviterer selvsagt gifte og samboende, samt de som har et "seriøst" forhold men som av ulike årsaker ikke bor sammen. Nå er det kanskje ikke riktig av oss å vurdere hvilke forhold som er "seriøse" eller ikke, men vi hadde ingen problemer med å finne ut av hvem som fikk ta med kjæresten og hvem som måtte la sin kjære bli igjen hjemme. "Tommelfingerregelen" ble vel at vi i alle fall skulle ha møtt vedkommende en gang og/eller at de hadde vært sammen over en viss tid (ca. 6 mnd før invitasjonen ble sendt ut).

Da min kjære og jeg hadde vært sammen i ca. 10 mnd og bodd sammen i 6 av de var det en "bryllupsboom" blant hans kamerater. Jeg ble ikke bedt i noen av bryllupene og hadde ingen problemer med det. Bryllup koster penger og jeg har alltid hatt full forståelse for at man ønsker å bruke de pengene på sine nærmeste. Ikke synes jeg det er spesielt stas å gå i bryllup hvor jeg ikke har møtt brudeparet før heller.

Vi har som de fleste andre et begrenset budsjett og ønsker å dele dagen med våre venner, ikke tilfeldige "one night stands" eller "to ukers kjærester". At noen synes det er pinlig at vi ikke inviterer alle med partner bryr jeg meg ikke om. Jeg ville synes det var mer pinlig om noen dukket opp i vårt bryllup med siste helgs fangst.

Gjest Poirot
Skrevet

Har sagt det før; og sier det igjen:

Min venninde måtte betale hele bryllupet selv (uten hjelp fra mann, svigerfamilie og egen familie). De gjorde det så billig som mulig. Hun er god venn med den gamle kollokviegjengen fra studiene, men hadde ikke råd til å be disse med ektefeller, samboere og kjærester, i tillegg til egen familie og omgangsvenner. Alle fra kolllokviedagene ble invitert uten (og ble forklart situasjonen) og alle syntes det var greit.

Jeg ser ikke problemet.

Også kom jeg på følgende hendelse fra min omgansgskrets:

Kjenner noen som giftet seg. En venninde av bruden ("eva") ville ha med sin helt nye kjæreste, som ingen av brudeparet hadde møtt. Ingen andre venner var invitert med følge heller (ingen samboere eller gifte). Vilsen fant sted på en plass som betydde mye for brudeparet, det var derfor begrenset med antall gjester.

Vel, hun lagde et skikkelig spetakkel: "dere tar ikke mine forhold seriøst" etc. Så han ble invitert til slutt, for å få slutt på maset.

Vennegjengen spleiset på gave, alle ga 500 hver. Dette var også gave fra de respektive kjærester (mao 500 pr par), i og med at de kjente brudeparet til en viss grad. "Eva" ble sur pga hun måtte betale 500, mens de andre skulle dele utgiften på to. Alle syntes det var merkelig, siden hennes nye kjæreste var invitert. NEIDA, han skulle jo IKKE være med på gave, sa "eva", Sitat: Han kjenner jo ikke de som gifter seg engang! Det endte med at Eva slapp unna med 250 kr. (Alle har jobb, så grunnen var ikke dårlig råd.

Vel, bryllupet kom, og tiden var inne for å skrive kort til brudeparet. Da kom Eva og sa at kjæresten skulle også skrive på gavekortet. De andre sa: hvorfor? han har jo ikke betalt??! Eva sa: "er dere klar over hvor flaut det ellers ville bli for han, eller??"

Trenger jeg å si mer enn at evas kjæreste hadde et kjedelig bryllup pga kjente ingen, samt at han og eva ikke er sammen fordi hun skifter kjæreste både titt og ofte.

Og dette er faktisk sant!!!!

Skrevet

Vi har som sagt invitert med partnere,men dem som er enslige er ikke invitert med følge.Dem er invitert alene.

Skrevet

Også kom jeg på følgende hendelse fra min omgansgskrets:

Det gjorde du nok. Men som jeg har sagt til deg før, Poirot, så tror jeg nok denne diskusjonen forutsetter at vi har med normale mennesker å gjøre. Utskudd finnes det overalt, man kan ikke ha en generell mening basert på et atypisk eksempel...

Hvorfor i huleste lot de NOEN av dem komme forresten? Jeg hadde ikke invitert henne heller jeg. Respekten skal da gå begge veier selv om man ikke er enig i det der med å be uten følge...

Gjest Poirot
Skrevet

Det gjorde du nok. Men som jeg har sagt til deg før, Poirot, så tror jeg nok denne diskusjonen forutsetter at vi har med normale mennesker å gjøre. Utskudd finnes det overalt, man kan ikke ha en generell mening basert på et atypisk eksempel...

Hvorfor i huleste lot de NOEN av dem komme forresten? Jeg hadde ikke invitert henne heller jeg. Respekten skal da gå begge veier selv om man ikke er enig i det der med å be uten følge...

Jeg hadde min menig før dette eksempelet kom opp, så det har ingentign med min mening å gjøre. Synes bare det er en festlig historie. Dette er ikke utskudd, det er en normal jente som har en normal jobb.

Det siste avsnittet ditt skjønte jeg ikke.

Skrevet

Jeg kan se an saken dersom ingen blir bedt med følge, da er det greit nok. Men for min del så blir det nok med følge eller uten følge, og det vil gjelde for alle. (ikke tanter og onkler da, der kommer selvsagt inngiftede)

Det blir vel at man bruker litt skjønn tenker jeg.

men Poirot, syk dame du kjenner altså!!! :grinele:

og ikke minst skrekkelig frekk og ufordragelig!!! :-x

Gjest Poirot
Skrevet

men Poirot, syk dame du kjenner altså!!! :grinele:

og ikke minst skrekkelig frekk og ufordragelig!!! :-x

Hun er helt grusom! (Er forøvrig samme dame som har vondt i ryggen når hun er lei kollegene. Jukset på hoveoppgaven gjorde hun også, og jeg ville blitt bekymret om det var meg hun skulle hjulpet i den jobben hun har nå.....)

Skrevet

Hun er helt grusom! (Er forøvrig samme dame som har vondt i ryggen når hun er lei kollegene. Jukset på hoveoppgaven gjorde hun også, og jeg ville blitt bekymret om det var meg hun skulle hjulpet i den jobben hun har nå.....)

:roll: slitsomt at slike finnes!!

Skrevet

Vi inviterer alle med følge, siden det korteste forholdet er 1 (2?) år gammelt.

Ingen inviteres "m/følge".

Hadde vi hatt mange fler venner, noen med hyppig kjæreste-skifte, eller det hadde stått mellom alle venninnene vs noen av dem med type, hadde kanskje ståa vært anerledes.

Jeg har full forståelse for de som velger å ikke invitere med følge.

Skrevet
Dette er ikke utskudd' date=' det er en normal jente som har en normal jobb.[/quote']

Jaså. Det er ikke det jeg definerer som normal, men...

Det gjorde du vel ikke nei (å ville eller kunne...). Jeg mente at hvis en av mine venninner hadde satt seg så på bakbeina mot en avgjørelse jeg hadde tatt og ikke respektert det kunne hun bare holdt seg hjemme sammen med mannen.

Skrevet

Vi inviterte ikke kjærestepar og samboere så fremt de ikke var nære venner begge to. Samboerne til venninne mine ble ikke bedt og de syntes det var helt greit for vi kjente de jo ikke!

Men jeg har fått en invitasjon nå der mannen min ikke er bedt, synes det blir mer sært når vi er gift.....

Skrevet

Det var veldig delte meninger ute å gå her... men alle sammen:

Hvis dere hadde et budsjett å holde, og begrenset med plass (noen velger steder å holde festen av bestemte grunner som f. eks tilhørighet, tilgjengelighet, spesiell betydning osv... og kan/vil ikke bare ta det stedet som rommer flest mulige) hadde dere da virkelig prioritert at alle fikk ha med partner uansett?, for så å måtte velge bort noen som dere kanskje kjente godt eller var i familie med som det da ikke ble plass til? Noen er faktisk nødt til å ta noen valg... og selvfølgelig stå for de etterpå!!

Vi for vår del, ønsker å dele dagen med de vi kjenner, som vi er glad i, og som bryr seg om oss.... Det er de som får komme. Ukjente mennesker vil vi heller bli kjent med ved en senere anledning dersom vi ser at forhold utvikler seg i riktig rettning.

blyg :)

Skrevet

Hvis dere hadde et budsjett å holde, og begrenset med plass (noen velger steder å holde festen av bestemte grunner som f. eks tilhørighet, tilgjengelighet, spesiell betydning osv... og kan/vil ikke bare ta det stedet som rommer flest mulige) hadde dere da virkelig prioritert at alle fikk ha med partner uansett?, for så å måtte velge bort noen som dere kanskje kjente godt eller var i familie med som det da ikke ble plass til? Noen er faktisk nødt til å ta noen valg... og selvfølgelig stå for de etterpå!!

Vi for vår del, ønsker å dele dagen med de vi kjenner, som vi er glad i, og som bryr seg om oss.... Det er de som får komme. Ukjente mennesker vil vi heller bli kjent med ved en senere anledning dersom vi ser at forhold utvikler seg i riktig rettning.

:enig_animasjon:

Jepp, man må ta valg og det var det vi måtte pga lokaler og økonomi. Gidder man virkelig å invitere kjærester som har vært sammen noen måneder og muligens blir det slutt???

JEg har aldri angret på slik vi gjorde det men jeg synes grensa går når man er gift!

Skrevet

:enig_animasjon: Helt enig! Og derfor er min store venninnegjeng invitert uten kjærester.

Gjest Poirot
Skrevet

Fælt så grinete du er mot meg?

Jeg skjønte det ikke, men det gjorde jeg nå.

Og jeg er helt enig med deg.

Skrevet

Jeg har akkurat fått invitasjon til et bryllup i august, og har ikke engang tenkt på å lage noen episode av at jeg er bedt uten kjæresten. Forholdet er helt ferskt og ingen har hilst på han enda. Han ville fått fullstendig hetta hvis han skulle bli kastet inn i noe sånt etter noen få måneder.

Har også blitt bedt med kjærerste hvor han ikke hadde hilst på brudeparet, men hvor vi hadde vært sammen i et og et halvt år. Det føltes helt greit den gangen, men jeg hadde nok gått alene om han ikke var blitt invitert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...