Marie H Skrevet 8. juni 2004 #1 Skrevet 8. juni 2004 Inviterer dere noen av gjestene uten partnere? (For eksempel venn/venninne av den ene av dere der dere ikke kjenner partneren i det hele tatt, eller helt ferske forhold)
Gjest Phair Skrevet 8. juni 2004 #2 Skrevet 8. juni 2004 Jeg sier i utgangspunktet at man alltid skal be begge to. Det kan jo alltids være grunner til at bare den ene blir innvitert, men jeg mener at det korrekte er at begge får komme.
Cajsa Skrevet 8. juni 2004 #3 Skrevet 8. juni 2004 Vi inviterer flere uten følge. Dette er tilfeller der vi ikke har noe forhold til denne partneren. Det er flere jeg kjenner godt som jeg ville ha bedt, som vi må kutte ut fordi det blir for mange. Synes da det blir helt feil om "tilfeldige" partnere vi ikke kjenner skal ta opp den plassen. Det har jeg ingen skrupler med..
verene Skrevet 8. juni 2004 #5 Skrevet 8. juni 2004 Vi ber ikke partneren til vår bekjent der forholdet er helt ferskt (og da snakker vi noen uker/ en måned eller to), og der vi ikke en gang har møtt vedkommende. Det har jeg absolutt ikke dårlig samvittighet for! Har man vært sammen en stund blir det noe annet, da ber vi selvsagt partneren, selv om vi ikke kjenner han/ henne.
Tari Skrevet 8. juni 2004 #7 Skrevet 8. juni 2004 Vi inviterer samboere, men har nå tøyd grensen for min beste venninne som kun har kjæreste :-)
Gjest Poirot Skrevet 8. juni 2004 #8 Skrevet 8. juni 2004 Ja, de som kun har kjærester inviteres ikke med partner.
Lisemor Skrevet 9. juni 2004 #9 Skrevet 9. juni 2004 Kunne ikke falt meg inn å ikke invitere kjæresten til de jeg viste hadde. Hadde selv takket nei til en invitasjon uten min kjære.
Ingeborg Skrevet 9. juni 2004 #10 Skrevet 9. juni 2004 Har invitert noen uten følge, det er forhold som er ganske ferske og der vi ikke har møtt kjæresten. Følgelig har ikke vi noe som helst forhold til vedkommende, og det virker unaturlig å invitere.
aline Skrevet 9. juni 2004 #11 Skrevet 9. juni 2004 Jeg ville bedt med partner så lenge de har vært sammen såpass at jeg faktisk VET om partneren. Trenger ikke ha møtt vedkommende, men skal ha hørt om ham, i lenger en en uke. men dersom de selv regner seg som kjærester som ønsker å gå sammen på slike ting, så hadde begge vært hjertelig velkommen!
blyg Skrevet 9. juni 2004 #12 Skrevet 9. juni 2004 I vårt tilfelle avhenger det mye på plass og pris; vi har kun invitert par som er samboere eller gift. Hadde vi hatt ubegrenset med plass og penger, hadde vi selvsagt invitert alle med partnere, uansett varighet på forhold osv, men når det er en begrensning i utgangspunktet, føles der mest riktig å prioritere de vi faktisk kjenner, og ønsker å dele dagen med. blyg
camie Skrevet 9. juni 2004 #13 Skrevet 9. juni 2004 Kunne ikke falt meg inn å ikke invitere kjæresten til de jeg viste hadde. Hadde selv takket nei til en invitasjon uten min kjære. Henger meg på den.
nessi Skrevet 9. juni 2004 #14 Skrevet 9. juni 2004 Har bedt ei venninne uten partner, fordi det er et helt ferskt forhold (2 mnd). Han var ikke inne i bildet da vi skrev gjestelista. De bor nå lang fra hverandre (Oslo-Tromsø) så det hele er litt usikkert. Dersom vi ser at dette utvikler seg og de flytter sammen før bryllupet, vil han få invitasjon i etterkant.
Piarina Skrevet 9. juni 2004 #15 Skrevet 9. juni 2004 Ja, vi har invitert enkelte gjester uten følge, men de aller fleste med. Pga plass og budsjett har vi trukket grensen ved om de bor sammen eller ikke. Og for enkelte har vi sett litt på hvor lenge de har vært sammen, ca over 6mnd. Hvor mye par de er, på en måte. Ellers vil det vel være litt individuelt....noen ferske kjærestepar hadde sikkert fått hetta av å bli invitert sammen i et bryllup, mens andre ikke hadde stilt uten kjæresten. Kommer litt an på hvor seriøst forholdet er, uten at vi nødvendigvis er de rette til å bedømme det...
diddi Skrevet 9. juni 2004 #16 Skrevet 9. juni 2004 Hadde dere virkelig takket nei dersom dere var invitert til bryllup uten partneren??? :o Brudeparet kan da ha mange gode grunner til at de kun inviterer deg! Nei, jeg hadde takket og bukket for en invitasjon selv om den kun var til meg (og det enda jeg er gift).
lampeskjerm Skrevet 9. juni 2004 #18 Skrevet 9. juni 2004 Jeg har opplevd å bli invitert uten partner. De jeg var invitert til hadde satt grensen med sambo/gift. Konsekvensen ble at min forlovede ikke ble bedt. Vi hadde da vært sammen lenge. En annen venninne av oss ble bedt med samboer. De hadde vært sammen i 3 mnd og samboere i 2 og en halv mnd. Jeg opplevde dette litt vondt. Jeg valgte å gå i bryllupet, men opplevde jo at de andre gjestene også reagerte på at min kjæreste ikke var bedt. De fleste forholdene til de andre vennene var kortere i varighet enn vårt forhold. Det finnes en del mennesker som har et seriøst kjæresteforhold uten å være samboer, og det finnes en del som flytter inn til sin partner med en gang de har blitt sammen. Det hender også at folk er kjærester gjennom mange år, men av ulike grunner må bo på forskjellige sted før de til slutt flytter sammen. Her synes jeg det er ok å vise litt skjønn. I vårt bryllup inviterte vi derfor alle med partnere uansett lengde og samlivsform. Det resulterte i at det var to stykker som kom som jeg aldri hadde hilst på før.. Det var bare fint det, så ble vi kjent den kvelden. Lampeskjermen
Peluche Skrevet 9. juni 2004 #19 Skrevet 9. juni 2004 Jeg synes ikke det er min oppgave å kartlegge alles forhold, ei heller å ekskludere noen fordi de ikke har det "riktige" forholdet. Å si at man ikke vil at "tilfeldige partnere" skal ta opp plassen til noen andre som man kjenner bedre høres helt utrolig ut å mene i mine ører. Jeg ville blitt veldig lei meg og følt at det var respektløst dersom en av mine venner hadde ment at min sin "tok opp plass". Sannsynligheten er forresten stor for at jeg hadde møtt opp med følge allikevel, og trodd at det bare var en glipp at han ikke var med i invitasjonen. Jeg vil som prinsipp si at alle skal inviteres med følge. Der jeg kjenner navnet til begge skriver jeg navnet til begge, der jeg ikke kjenner vedkommende eller er usikker på om den jeg inviterer i det hele tatt har partner, skriver jeg bare m/følge. Jeg serverer heller litt enklere mat enn å skulle ekskludere noen. Jeg blir dels irritert, dels trist og dels paff over at noen ikke inviterer med følge. Har man et miniatyrbryllup så greit om man bare vil ha mamma, pappa og sin beste venn, men ikke ellers... Uff, kjenner jeg blir litt flau på enkeltes vegne... Men man er jo forskjellige, jeg synes bare det høres så misforstått ut å be uten følge....
aline Skrevet 9. juni 2004 #20 Skrevet 9. juni 2004 ... Jeg serverer heller litt enklere mat enn å skulle ekskludere noen. .... enig, og velger heller ett rimeligere sted med plass til alle. Viktigere at alle er bedt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå