Gjest Anonymous Skrevet 8. juni 2004 #1 Del Skrevet 8. juni 2004 Jeg og min samboer skaffet oss to chinchillaer for ett år siden, men har nå valgt å flytte fra hverandre. Min samboer eier den ene chinchillaen (hun er ganske sær, liker ikke å kose, elsker å gnage på ALT, og er ikke spesielt knyttet til noen av oss :-? ). Min lille chin er en skikkelig mamma-dalt :-) Elsker å sitte på armen og kose, er kontaktsøkende og et skikkelig sjarmtroll Nå har det seg slik at chinchillaer er veldig spesielle dyr, de kan lett bli pels-bitere og få andre psykiske plager ved flytting og adskillelse. I tillegg er det vanskelig å introdusere et nytt dyr til en av de hvis man skulle velge å skille de, for senere å skaffe de en lekekamerat. Jeg tar såklart med meg lillepia mi, og har i tillegg fått delvis tilbud om å overta hans chin også (for å unngå evt. psykisk stress-symptomer). Jeg er veldig i tvil om jeg burde takke ja til hans chin, da hun som sagt er ganske sær, men vil jo samtidig ikke at de skal få psykiske problemer. Vil jo heller ikke at han på en måte fortsatt skal ha en type kontroll over meg etter at jeg flytter ut. Føler meg skikkelig dratt mellom to vanskelige valg :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 9. juni 2004 #2 Del Skrevet 9. juni 2004 Dyrene kommer først! Om du føler han har mer konrtoll med deg dersom du tar med hans chinchilla får det heller være, hvis du tror det er til det beste for dyra - så gjør det. Det han jo også hende at din lille hjerteknuser blir mindre selskapelig og kos hvis hun skilles fra vennen sin... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. juni 2004 #3 Del Skrevet 9. juni 2004 Helt enig i at dyrene kommer først, det er jo trossalt derfor jeg vurderer å overta hans chinchilla også (selv om hun er sær, lite kosete osv). Er egentlig litt redd for at jeg ikke skal få like god tid de...hvis begge to vil ut samtidig for å kose/leke er vi nå to stykker om å dele på ansvaret, dette vil jo ikke være mulig med bare meg tilstede...hvis begge to vil ut samtidig da etter at jeg har flyttet, vil det kun være mulig å ha èn ute av gangen, og jeg vil da føle dårlig samvittighet for den chinchillaen som blir stående igjen og ikke får komme ut akkurat da (og jeg frykter dessverre at jeg vil prioritere min chin fremfor hans :-? ). Vil jo trossalt at dyrene skal være fornøyde og lykkelige, men vil jo samtidig ikke at lillepia mi skal få mindre oppmerksomhet bare fordi jeg må dele på tiden. Problematikken mot samboeren går vel med på at jeg føler at han fraskriver seg alt ansvar...jeg hadde lenge ønsket meg chinchilla, og han pushet på at jeg måtte skaffe meg chin like etter at jeg flyttet sammens med han, og han ville da samtidig kjøpe seg sin egen chinchilla og ville ikke vente. Han var veldig entusiastisk i starten og hadde chinchillaene ute på luftetur nesten hver dag...dette har dabbet endel av for hans del, og det blir til at jeg må påminne han om at "nå er det kanskje på tide med en liten luftetur for dyra". I tillegg har jeg vært den som har rengjort i buret (95% av rengjøringen), kjøpt inn alt av fòr, flis og annet utstyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 9. juni 2004 #4 Del Skrevet 9. juni 2004 Hva om du prøver å ta med deg din Chinchilla i første omgang. Se hvordan de har det på hver sin kant noen dager eller ukes tid? Dersom det ikke ser ut til at de sturer kan jo han beholde den lille særingen, og du bruke tida på lillepia di. Ellers så vet jeg ikke no særlig om Chinchillaer. Visste ikke at du ikke kan ha dem ute samtidig når du er alene for eksempel. Kanskje et større bur hadde hjulpet, dersom det resulterer i at de må være mer inne... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. juni 2004 #5 Del Skrevet 9. juni 2004 Har vurdert å ha ei prøvetid med begge chinchillaene i 2 uker (pga. feriepass o.l.), for så å ha de fra hverandre noen dager for å se hvordan det går (problemet er bare at de ikke bør være for lenge fra hverandre, for da kan det være at de ikke vil akseptere hverandre hvis man velger å sette de sammen senere...litt sære dyr, ja :-? ). Man kan godt ha chinchillaene ute samtidig på løpeturer og slikt, men det jeg mente var at det blir litt problematisk å når min vil ut av buret for å ligge på armen og kose, mens hans chin bare vil ut av buret for å springe rundt (og jeg har ikke mer enn to hender). Burplass har de nok av da jeg har anskaffet de et stooort bur som det er plass til 4-5 chinchillaer, så det er nok plass til å hoppe og sprette rundt på :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. juni 2004 #6 Del Skrevet 11. juni 2004 Noen andre her inne som har formeninger om hvordan man bør takle en slik situasjon ? Synes dette er vanskelig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå