Gå til innhold

Brist i spiserøret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har litt dårlig lukkemuskel over magesekken, og sure oppstøt som ikke kommer opp til munn, men som irriterer i halsen. Tar tabletter for dette, og har vært til røgnten. Leste at disse langvarige oppstøtene kan gjøre at spiserøret "eksploderer" slik at man som oftest dør momentant, og fikk helt skrekken! Glemte helt å ta det opp med legen, noe jeg angrer så mye på! Noen i helsevesenet her som vet risikoen for at det kan skje?

Anonymous poster hash: 81079...9a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hørt at det kan skje, men derimot så kan du oppleve hes stemme

du kan også få noe som heter laregitt, ikke farlig men veldig ubehagelig for du vil få

en følse av å ikke puste. Men har hørt om andre som har hatt reflux og som har blitt bra.

Sa legen din noe om kosthold? Skal du sjekke på nytt?

Det viktigste er snakk med legen din.

(jeg er ikke lege)

Anonymous poster hash: 98f7d...de0
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hørt at det kan skje, men derimot så kan du oppleve hes stemme

du kan også få noe som heter laregitt, ikke farlig men veldig ubehagelig for du vil få

en følse av å ikke puste. Men har hørt om andre som har hatt reflux og som har blitt bra.

Sa legen din noe om kosthold? Skal du sjekke på nytt?

Det viktigste er snakk med legen din.

(jeg er ikke lege)

Anonymous poster hash: 98f7d...de0

Hei :) godt å høre at du ikke har hørt om det og kjenner folk med samme problem selv om du ikke er lege. Dette oppstår urelatert til måltider, hele problemet startet etter en intens periode med angst og stress. Har mye smerter i hals og mellomgulv, som fastlegen mener bestemt skyldes stramme muskler i halsen og mage. En privat lege jeg var hos mente bestemt at det er dårlig lukkemuskel, og jeg tror det kan være en blanding. Tilleggssymptomer er tidvis kvalme, forstoppelse, klump og slim i halsen og matrester som fester seg i halsen. Røgntenundersøkelsen var normal, men han syns jeg heller skulle tatt gastroskopi, så vet ikke hvorfor jeg ikke fikk henvisning til det istedet, men tenkte å høre om henvisning til det også!

AnonymBruker
Skrevet

Både mannen min og meg selv har problemer med lukkemuskelen.

Han har til og med fått operert lukkemuskelen.

Aldri har jeg hørt om noe slikt!

Anonymous poster hash: feb64...844
AnonymBruker
Skrevet

Både mannen min og meg selv har problemer med lukkemuskelen.

Han har til og med fått operert lukkemuskelen.

Aldri har jeg hørt om noe slikt!

Anonymous poster hash: feb64...844

Godt å høre :) skal visstnok være fordi magesyra etser på spiserøret så det til slitt sprekker. Forstod at det er sjeldent men at det kan forekomme.

AnonymBruker
Skrevet

Slike rupturer rammer som oftest alkoholikere, men en sjelden gang også folk med spiseforstyrrelser som kaster opp mye. Du kan lese mer om det ved å søke på begrepet "Mallory-Weiss tears". Varikose vener er en mye større risiko, men dette er også noe som primært rammer alkoholikere.

Det er heller kronisk infeksjon som er bekymringen din. Med en insuffisient lukkemuskel (det er egentlig mere en mekanisk enn muskulær lukning i den enden av magen), kan det oppstå mye ubehag og betennelser også i luftveiene (det er en som nevner laryngitt over her). Som oftest er det irritasjonstilsander og heshet som er konsekvensen.

Ved langvarig kronisk refluks kan det oppstå adaptive forandringer i overgangen mellom spiserør og magesekk (metaplasi), og noen av disse kan betraktes som premaligne, det vil si at de kan (men ikke må) utvikle seg til kreft. Denne tilstanden kalles Barrett's esophagus hvis du vil lese mer.

Anonymous poster hash: e8d26...8b8

AnonymBruker
Skrevet

Slike rupturer rammer som oftest alkoholikere, men en sjelden gang også folk med spiseforstyrrelser som kaster opp mye. Du kan lese mer om det ved å søke på begrepet "Mallory-Weiss tears". Varikose vener er en mye større risiko, men dette er også noe som primært rammer alkoholikere.

Det er heller kronisk infeksjon som er bekymringen din. Med en insuffisient lukkemuskel (det er egentlig mere en mekanisk enn muskulær lukning i den enden av magen), kan det oppstå mye ubehag og betennelser også i luftveiene (det er en som nevner laryngitt over her). Som oftest er det irritasjonstilsander og heshet som er konsekvensen.

Ved langvarig kronisk refluks kan det oppstå adaptive forandringer i overgangen mellom spiserør og magesekk (metaplasi), og noen av disse kan betraktes som premaligne, det vil si at de kan (men ikke må) utvikle seg til kreft. Denne tilstanden kalles Barrett's esophagus hvis du vil lese mer.

Takk for informasjon! Jeg er ikke hes, men harker hele tiden da det kjennes ut som at jeg har noe i halsen. Ville røntgen med kontrastvæske oppdaget noe av det du skrev? Irriterer meg at legen mener det ikke er nødvendig med gastroskopi, er så plaget med dette så skal kontakte privat lege igjen. Er skremmende det med kreftrisiko, men heldigvis ikke like akutt som ruptur. Kaster aldri opp, og drikker bare alkohol 2 ganger i mnd. Rart det ikke er mer info om konsekvenser av dette, er jo mange med sure oppstøt som aldri gjør noe med det, sikkert fordi de ikke vet risikoen med det?!

AnonymBruker
Skrevet

Takk for informasjon! Jeg er ikke hes, men harker hele tiden da det kjennes ut som at jeg har noe i halsen. Ville røntgen med kontrastvæske oppdaget noe av det du skrev? Irriterer meg at legen mener det ikke er nødvendig med gastroskopi, er så plaget med dette så skal kontakte privat lege igjen. Er skremmende det med kreftrisiko, men heldigvis ikke like akutt som ruptur. Kaster aldri opp, og drikker bare alkohol 2 ganger i mnd. Rart det ikke er mer info om konsekvenser av dette, er jo mange med sure oppstøt som aldri gjør noe med det, sikkert fordi de ikke vet risikoen med det?! Anonymous poster hash: 81079...9a0

Kreftrisikoen er særdeles liten. Jeg husker ikke tallene, men synes ikke du skal bekymre deg.

En gastroskopi er nok mye mer nyttig enn kontrastrøntgen, vil jeg tro, men hvis legen din mener det ikke er nødvendig, så må man nok bare følge med på tilstanden videre, inntil det forandrer seg. Jeg vil ikke uttale meg skråsikkert om noe som bare løselig beskrevet på et nettforum, men det er absolutt ikke forbudt å få en second opinion fra en annen lege.

AnonymBruker
Skrevet

Kreftrisikoen er særdeles liten. Jeg husker ikke tallene, men synes ikke du skal bekymre deg.

En gastroskopi er nok mye mer nyttig enn kontrastrøntgen, vil jeg tro, men hvis legen din mener det ikke er nødvendig, så må man nok bare følge med på tilstanden videre, inntil det forandrer seg. Jeg vil ikke uttale meg skråsikkert om noe som bare løselig beskrevet på et nettforum, men det er absolutt ikke forbudt å få en second opinion fra en annen lege.

Ja, skal ta en ny prat etter jeg har blitt ferdig med de nye pillene jeg har fått nå. Er smertene i halsen som har gjort meg engstelig for den rupturen, så var veldig godt å lese at det ikke er normalt hos unge, friske mennesker. Takk for alle svar 😃

• 9 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2014 den 14.28):

Har litt dårlig lukkemuskel over magesekken, og sure oppstøt som ikke kommer opp til munn, men som irriterer i halsen. Tar tabletter for dette, og har vært til røgnten. Leste at disse langvarige oppstøtene kan gjøre at spiserøret "eksploderer" slik at man som oftest dør momentant, og fikk helt skrekken! Glemte helt å ta det opp med legen, noe jeg angrer så mye på! Noen i helsevesenet her som vet risikoen for at det kan skje?

Ble du bedre? ☺️

Anonymkode: 877b8...d34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...