Gå til innhold

Typisk norsk/"Norwegian Night"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er for tiden au pair i USA, og nå har jeg og de andre au pairene i området bestemt oss for å begynne å arrangere kvelder hvor vi lager mat fra hjemlandet våres, forteller om typiske ting etc.

Jeg er førstemann ut, men er ikke helt sikker på hva jeg skal lage/gjøre. Derfor hadde det vært greit å fått litt inspirasjon fra dere :-)

Når det gjelder maten så har jeg tenkt å lage to "hovedretter" (de kan derfor ikke være alt for kompliserte). Kanskje en suppe og noe med poteter, eller evt. to retter som passer med poteter f.eks. I tillegg har jeg tenkt å lage en dessert eller kanskje en kake. Vil jo selvfølgelig at maten skal være "typisk norsk", men vil samtidig at den ikke skal være for sær. Må også nevne at jeg bor i Seattle, hvor den "norske" bydelen Ballard ligger, så jeg kan få tak i en del norske varer.

Vil også ha noe å gjøre/vise fram/fortelle i tillegg til maten. Og her mangler jeg virkelig forslag. Tenkte på en film, men det er ytterst få gode norske filmer, og skal kanskje mye til å få tak i en her i løpet av en uke. Musikk har jeg heller ikke mye av, men kanksje noen vet om noe som går greit å få tak i på internett.

Takker for alle ideer :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Seleena
Skrevet

Mat:

Kjøttkaker, komle, fisk (torsk med poteter og gulrøtter med baon til), eggerøre+kjøtt og flatbrød. Kanskje kanapè med grovt brød og brunost?

Kjem ikkje på norske typiske supper. Kanskje grønnsakssuppe med grove brød til?

Typisk norsk dessert er jo riskrem eller bær+krem!

Har du med deg bunaden din til USA? Folkedrakten i Norge er jo ganske interessant for utlendingar. ;)

Musikk kunne jo vore Hellbillies eller Aha, sidan felemusikk er så alt for vanleg? :kul:

Skrevet

Til middag ville jeg kanskje laget laks med agurksalat, rømme o.l. Komle er jo fryktelig spesielt og veldig mange nordmenn liker det ikke engang, jeg ville ikke dristet meg til å lage det til utlendinger. Til dessert ville jeg bakt Verdens Beste - Kvæfjordkake (den ble vel kåret til Norges nasjonalkake eller noe sånt tror jeg).

Hvis du har mulighet kan du kanskje få noen her i Norge til å sende deg sånn turistvideo av Norge på engelsk som du kan vise fram?

Skrevet

Takk for tips!

Vurderer kjøttkaker, men blir det det så er det i så fall pga. tilbehøret, ikke kjøttkakene i seg selv. Det ligner jo en god del på kjøttboller, som finnes de fleste andre steder også.

Fisk hadde jo egentlig vært perfekt å servere, men bor som sagt i Seattle og her er sjømat veldig vanlig. Og det er masse laks her :wink:

Flatbrød var en god ide, samme med moltekrem, som er en av mine favoritter også.

Bunad har jeg, og kommer nok til å ta den fram :)

Skrevet

Lag komper/kumler/raspeball. Trenger poteter og saltkjøtt. Server med melk å drikke og smør (eller sirup???).

Gjest Elenath
Skrevet

Det finnes masse bra Norske filmer:

Kvinnen i mitt liv

Buddy

Jonny Vang

Alt om min far

Herman

Frida (der ser man jo faktisk frognerparken også)

Ellers kan du jo vise frem Norsk kunst: Edvard Munch f.eks.

...og ikke glem brunosten!

Gjest Gjesta
Skrevet

Må ikke glemme filmen "Elling" ;)

Og musikk finner du også på www.fenriklane.com :)

Mat vil ej anbefale ball/komle/kompe, med både smør, sukker og sirup til tilbehør, så de kan velge selv hva de liker...ikke glem surmelk :)

Ellers er fårikål veldig godt ;)

Clea

Skrevet

Til alle dere som foreslår komle. Dette har aldri vært en tradisjon å servere i min familie, og den ene gangen jeg smakte det så likte jeg det ikke så veldig godt. Er jo tradisjonsrik mat, men hadde jo vært moro om det var noe jeg likte og ;)

Gjest Anonymous
Skrevet

sodd

ertesuppe med røkt svineknoke

kjøttsuppe

betasuppe

fiskesuppe

reinsdyrstek eller annet vilt? (rype, elg)

pinnekjøtt

smalahove (eller ikke....)

til dessert burde du ha lefser med kanel og sukker eller bløtkake

Gjest GreenSky
Skrevet

Hvorfor ikke servere smalahåve, og samtidig fortelle at vi liker å drepe hval, sel og praktisk talt har utryddet ulven. :roll:

Huff nei. Jeg vet ikke helt jeg.

Rømmegrøt, kanskje det er jo lettvindt. Og fenalår, jeg vet ikke hvor vanskelig det er å få tak i? Også kan du jo synge en folkevise eller to for dem?

Skrevet

Mine forslag:

-Gravlaks med stuede poteter og sennepsaus

-Røkelaks med eggerøre

-Spekemat med hjemmelaget potetsalat

-Reker med loff og majones (ikke mange andre steder i verden det er så vanlig å spise det slik vi gjør faktisk)

-Vafler med syltetøy og rømme (og brunost)

-Bløtkake

Skrevet

Forrett: hva med kald rabarbra suppe med litt kanel i..

Hovedrett: Helt klart pinnekjøtt med poteter og kålrabistappe.

Dessert: for å ha en strak motsetning til salt pinnekjøtt, prøv litt søt multekrem.

Skrevet

Takk for mange gode forslag!

Hadde vært gøy å servere vilt, men vet ikke hvor dyrt/vanskelig det er å få tak i her. Har ikke råd til å bruke mangehundre kroner på en rett.

Vestlandslefse så jeg på IKEA her om dagen, så det skal de få smake. Håper de ikke liker det SÅ godt da, har lyst på noen lefser selv og :sjarmor:

Skrevet

Grandis og cola såklart!

Så kan du sette på no god gammal norsk blackmetal ala Burzum i bakrunnen

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med rømmegrøt, spekekjøtt og kringler?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...