Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 17 år, og er under barnevernet bor egentlig på et ruskollektiv på tvang men er hos mamma nå. Jeg har En lang rushistorikk, Jeg har en kjæreste som er 18 neste uke. Han er det beste som har hendt meg, behandler meg som en prinsesse og elsker meg høyere enn noe annet. problemet er at han har jo også rusproblemer. Det virker som han vil slutte. Og han som jeg synes det er vanskelig. Han bor også på en barnevernsinstitusjon. Men på en omsorgsplassering han egentlig kan gjøre hva f. Han vil. Noe jeg syns er på trynet da han har vært avhengig av heroin. Jeg lurer på om noen har noe råd om hvordan jeg kan hjelpe han bedre? Jeg snakker med han om konsekvenser av at han ruser seg , hele tiden. Og jeg forteller han at jeg også synes det er vanskelig og la være å ruse meg. Og at burde gjøre det for oss om han ikke vil gjøre det for seg selv. Gi meg råd!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Blomsterert
Skrevet

Kjære deg.

Dette høres kanskje brutalt ut,men du må tenke på deg selv du nå. Kom deg ordentlig på beina.

Du kan ikke hjelpe ham...selv om du gjerne vil. Det må profesjonelle folk til det.

Det beste du kan gjøre,er å få det bra.

Vet det høres veldig vanskelig ut å bare gjøre det slutt med ham,men bruk ihvertfall ikke energi og krefter på ham,for som sagt kan ikke DU hjelpe ham. Du gjør mer enn nok ved å være positiv til å bli rusfri og formidle dette til ham. Det er alt du kan gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre så er det en veldig vanskelig oppgave å få en annen ut av rusproblemer, og altfor mange tror de kan klare det og ender opp med å få hjertet knust i stedet. Men jeg skal ikke dømme deg, for jeg har vært i lignende situasjoner selv. Det viktigste jeg har lært av det er at det er ikke ditt ansvar. Når du har egne problemer må du sette deg selv først, uansett hvor mye du elsker kjæresten din. Om du skal prøve å løse problemene hans i tillegg er det stor sjanse for at du sliter deg ut og gjør det vanskeligere for deg selv.

Det høres ut som han trenger profesjonell hjelp som er bedre enn "hjelpen" han får nå, og selv om du selvsagt kan motivere ham osv, så er det han selv som må ta steget og søke videre hjelp for rusproblemene sine. Det kan være vanskelig å sette seg selv først, men det er det utrolig viktig at du gjør, selv om det betyr avskjed med kjæresten din. Om du forteller han dette kan det jo også hende at han innser alvoret i situasjonen og skjerper seg. Du kan fortsette å motivere ham og oppmuntre til å søke videre hjelp, men om han ikke vil gjøre det for seg selv så kommer forholdet etter hvert til å bringe mer smerte enn glede. Lykke til :hug:

Anonymous poster hash: a72e0...ed3
  • Liker 2
Skrevet

Han har prøvd å snakke med legen sin og saksbehandleren sin om å få profesjonell hjelp. Men saksbehandleren tror ikke på at han har et såpass stort rusproblemer som han sier. Og legen hans mener at et ruskollektiv/avrusning kommer kun til og være en slags skole for han . Det som er fryktelig rart er jo at saksbehandleren hans fremmet ny sak i fylkesnemnda om et år på tvang etter fylte 18 år, på grunn av rusproblemer. Men det jeg da ikke skjønner er jo hvorfor de plasserer han på en omsorgsinstitusjon når han egentlig trenger hjelp mot rusproblemer. Det er en helt forferdelig situasjon å være i når jeg ikke kan gjøre noe som helst. Jeg har sagt til han at forholdet våres kommer til og gå til helvete om vi ikke blir rusfrie. Og han er litt der at han sier , "en gang i blandt gjør ikke noe vel". Jeg har prøvd å si til han at om den dagen vi eventuelt får barn sammen så må vi kutte helt og jo lengere vi holder på jo vanskeligere blir det. Absolutt alt er perfekt ved han uten om det stoffet..

Gjest Blomsterert
Skrevet

Får vondt av deg,for du har det veldig vanskelig med dette.

Du virker mye mer motivert enn ham,og all ros og oppmuntring til deg!

"Litt en gang iblant"går aldri,og det ser ut til at du skjønner dette godt.

Vet ikke hva grunnen er til at han ikke får hjelpen han vil,høres vanskelig ut.

Men du MÅ tenke på deg selv. Vær snill å se svarene her,for det er sant:du alene kan ikke hjelpe ham.

Stå på,du har hele livet foran deg. Ta vare på hver dag det går framover,du blir sterkere og sterkere.

Har opplevd så mange tragedier blant unge mennesker,og du kan klare deg nå.

Ta vare på deg! :hug:

Skrevet

Tusen takk,!

Skrevet

Dette her er så jævlig vanskelig! Han blir så påvirka av kompiser og har visst planer om å dra ut igjen i natt/ morgen å ruse seg. Jeg aner ikke hva jeg skal si eller gjøre...

AnonymBruker
Skrevet

Får vondt av deg,for du har det veldig vanskelig med dette.

Du virker mye mer motivert enn ham,og all ros og oppmuntring til deg!

"Litt en gang iblant"går aldri,og det ser ut til at du skjønner dette godt.

Vet ikke hva grunnen er til at han ikke får hjelpen han vil,høres vanskelig ut.

Men du MÅ tenke på deg selv. Vær snill å se svarene her,for det er sant:du alene kan ikke hjelpe ham.

Stå på,du har hele livet foran deg. Ta vare på hver dag det går framover,du blir sterkere og sterkere.

Har opplevd så mange tragedier blant unge mennesker,og du kan klare deg nå.

Ta vare på deg! :hug:

Helt enig dette. TS, du MÅ tenke på deg selv. Du kan ødelegge fremtiden din ved å sette han foran deg selv.

Anonymous poster hash: 822f3...9aa

Skrevet (endret)

Ikke for å være stygg, men nå er jeg brutalt ærlig. Det dummeste jeg leser er om kjærester som vil gjøre den andre rusfri og liksom skal hjelpe.

Det er lik umulig. For å komme ut av rus trenger man hard kjærlighet og streng disiplin, noe en kjæreste verken kan, eller er til for å gi partneren sin.

Kom deg på dine egne bein. Hold ut. Og jeg tror ikke du kan bli 100% rusfri med en kjæreste som ruser seg. Så du skjønner nok hva rådet mitt blir. Dette fikser du.

Gir deg en klem jeg.

Endret av Alja91
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...