Gå til innhold

På grenseland. Symptomer.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått diagnosen emosjonell personlighetsforstyrelse.

Jeg stusser litt på diagnosen da jeg ikke har drevet med selvskading og mitt største problem er at jeg blir dypt deprimert og får angst.

Jeg fikk diagnosen når jeg gikk gravid som 20 åring.

Jeg fyller ellers alle vilkårene og er utrolig ustabil i humør, har veldig temepramang og er litt spontan sånn ellers (ikke med gutter og sex).

Flere som har det sånn?

dvs: Jeg kutter ikke meg selv, og jeg er mer eller mindre veldig fraværende når det gjelder sex. Ellers fyller jeg vilkårene. Føler heller ikke noe spesielt tomhet. Mer ensomhet og følelse av at ingenting gleder meg. Tendenser til isolering.

Anonymous poster hash: 6ade3...9c5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme diagnose. Jeg fikk den så sent i livet (i trettiårene), så det har tatt tid å få rett hjelp

Ja, jeg føler også på det at ingenting gleder meg (dvs tomhetsfølelse), angst, depresjon, sårbarhet for avvisning og en del sinne. Jeg har kroniske selvmordstanker (og et par halvhjertede forsøk), men ikke så mye selvskading. Jeg isolerer meg også.

Man kan være veldig ulike selv om man har samme diagnose, det er jo ni kriterier, og man trenger kun å ha fem av dem (og det behøver ikke å være mindre alvorlig av den grunn). To personer med helt ulike kriterier (kanskje bare ett felles), vil ikke ha så mye felles. I tillegg vil det slå ulikt ut, ut fra faktorer som IQ, familiære forhold og sosiale forhold.

Anonymous poster hash: dd6bd...23f

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du hatt diagnosen? Fikk du skikkelig forklaring på hvorfor den ble satt? Det er sjeldent så lett å sette en diagnose som det ser ut når man leser diagnosemanualen, så det kan godt hende at behandler selv var i tvil.

Er det noen grunn til at du tenker på dette nå? Har du fått hjelp med tanke på depresjonene dine?

Sånn veldig enkelt forklart tenker man at nedturene/depresjonene i emosjonell ustabil pf kan knyttes til ytre hendelser, og at det er raske endringer hver eneste dag. Dersom du har lengre perioder med depresjon, vil det være naturlig at depresjonen kan diagnostiseres og behandles.

Anonymous poster hash: fdb27...7de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...