Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Iiiik, har fått litt kalde føtter etter leilighetskjøp.. Vi har jo regnet på at vi kommer til å klare det, men...

4,5mill i lån, ca 26000 ut i mnd..

Inn ca 50000 i mnd.

Noen andre med ca det samme? Hvordan går det?

Føles så mye, vårt første boliglån, hehe!

Har kun studielån fra før, bundet med veldig lav rente, og vi er flinke med penger.

Anonymous poster hash: cd269...6cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dere klarer dere med 24 000 i mådenen? Hvor mange er dere? To? I såfall, selvfølgelig gjør dere det!

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et lite barn også. Er vel bare at vi er vant til å være studenter uten lån som kun levde på studielånet, og nå blir det så mye penger ut hver mnd. Men ja, sitter jo igjen med en del også. 4,5mill i lån høres bare så skrekkelig ut..

Ts

Anonymous poster hash: 8b0f7...dfc

Skrevet

Oi, det var litt av et lån! Vi har omtrent like mye inn i måneden og har halvparten så høyt lån... Men det går selvsagt hvis dere vil, 24000 på andre ting enn bolig er bra med penger. Det er en hel inntekt, det.

AnonymBruker
Skrevet

Oi, det var litt av et lån! Vi har omtrent like mye inn i måneden og har halvparten så høyt lån... Men det går selvsagt hvis dere vil, 24000 på andre ting enn bolig er bra med penger. Det er en hel inntekt, det.

Ja er det vi tenker og, at vi har jo en del penger igjen selv med stort lån. Og dette er jo bare startinntekten, hvertfall mannen kommer til å øke ganske raskt tror jeg.

Men mye penger ja! Vi ville prioritere å kjøpe en leilighet hvor vi kan bo veldig lenge/for alltid.

Men som jeg tenker også, leiligheten er i et attraktivt område i Oslo, så om vi finner ut at det blir for mye, så kan man alltids selge igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Hmm, det ville vært for mye for meg, ville hatt mer å leve for. Hvor mye må dere betale om renta dobler seg?

Vi betaler omtrent like mye som dere på lån i måneden, og har drøyt 75 000 inn. To voksne og en baby. Vi lever godt vi, men vil ha litt å gå på til dårligere tider.

Anonymous poster hash: 94aaf...138

• Liker 1
Skrevet

Iiiik, har fått litt kalde føtter etter leilighetskjøp.. Vi har jo regnet på at vi kommer til å klare det, men...

4,5mill i lån, ca 26000 ut i mnd..

Inn ca 50000 i mnd.

Anonymous poster hash: cd269...6cb

Ut fra egen økonomi høres det trangt ut (tjener omtrent som dere, netto naturligvis?).

Vi har bolig til rundt 5 mill, to billige biler.

1.8 mill i gjeld (betaler 10-11-tusen i måneden i renter/avdrag og synes det er trangt likevel, men.....4 barn...

Bilutgifter?

Matutgifter?

Reiseutgifter?

Barnehage/SFO?

Strøm/varme, kommunale avgifter?

TV/Nett, abonnementer?

Forsikringer?

Ferie?

Reparasjoner/vedlikehold/hvitevarer som går føyken?

Skulle vært interessant å se tallene dere har satt opp.

Gjest Ciegus
Skrevet

Vi kommer til å ha ca 50 000 utbetalt, og vil ha max 3 mill i lån. Mer enn det i lån blir for trangt for oss. Da har vi beregnet at vi tåler renteøkning. Vi har et ganske høyt forbruk fra før av da, og ønsker å ha økonomi til å reise.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere klarer det vel ikke...men viss dere vil, så klarer dere det.

Anonymous poster hash: 4e18b...433
Skrevet (endret)

Jeg synes det høres trangt ut sammenlignet med vårt budsjett men vi har to barn og to biler.

Er dere bare dere to?

Endret av Sunshine
Skrevet

Da jeg var samboer (og ett barn) hadde vi rundt 45 000,- inn, og hadde 1,5 i lån.. Hadde to biler, men kun den ene hadde (litt) lån. Vi klarte oss greit og måtte ikke tenke så mye på penger, men kunne ikke sløse heller.

Jeg syns det høres ut som om det kan bli trangt, og ville aldri hatt så høyt lån med den inntekten.

Skrevet

Hva hvis renta går betraktelig opp?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ut fra egen økonomi høres det trangt ut (tjener omtrent som dere, netto naturligvis?).

Vi har bolig til rundt 5 mill, to billige biler.

1.8 mill i gjeld (betaler 10-11-tusen i måneden i renter/avdrag og synes det er trangt likevel, men.....4 barn...

Bilutgifter?

Matutgifter?

Reiseutgifter?

Barnehage/SFO?

Strøm/varme, kommunale avgifter?

TV/Nett, abonnementer?

Forsikringer?

Ferie?

Reparasjoner/vedlikehold/hvitevarer som går føyken?

Skulle vært interessant å se tallene dere har satt opp.

Har satt opp et veldig detaljert budsjett på forhånd hvor alle poster er justert litt opp, og da sitter vi igjen med ca 6000kr igjen hver mnd. I tillegg har vi ca 250000kr på sparekonto, og vi har kun brukt en av bsu'ene, da jeg har tre år igjen jeg kan spare opp.

Litt usikker på om jeg vil leve såpass "trangt", men som mannen min hele tiden påpeker: dette er med begynnerlønn på oss begge.

Men ja, kjenner at jeg syns det er mye lån sånn i utgangspunktet (banken var villig til mye høyere lån bare så det er sagt)

Ta

AnonymBruker
Skrevet

Hva hvis renta går betraktelig opp?

Jeg jobber kun 80% nå, så har mulighet til å gå opp til 100 hvis jeg vil. Mannen kan også dra inn litt store summer på å ta ekstra legevaker ved behov. Men ja, jeg skjønner hva du mener...

Ts

Skrevet

Ettersom dere begge enkelt kan tjene inn mer penger tror jeg dette går helt fint. :)

Skrevet

Jeg jobber kun 80% nå, så har mulighet til å gå opp til 100 hvis jeg vil. Mannen kan også dra inn litt store summer på å ta ekstra legevaker ved behov. Men ja, jeg skjønner hva du mener...

Ts

Ok, men hvis renta går opp til for eks. 8% så øker renta+avdraget på huslånet deres med rundt 11-12 000,- i måneden. Det er ganske mye penger.

(Regner forresten med at 26 000,- er inkl husleie på leiligheten, for med dagens rente kom jeg til at dere må betale ca 23 000,- i måneden med 4,5 mill i lån).

AnonymBruker
Skrevet

Ja 26000 er inkl husleie.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har:

8000 i husleie

600 i bredbånd. (største Telenor). Må ha skikkelig fart. 50 mb.

79 på Netflix

55 på PS Plus

75 på mobil (Xito)

1250 i strøm (egentlig mindre, men setter av dette pr mnd).

5000 til "brukskonto" Av denne handler og lever jeg. Handler man 25 dager pr mnd gir det 200 kr dagen.

Kan sikkert bruke både mindre og mer, men er 5000 jeg setter over hver mnd. Prøver å holde meg til det

Med 22500 i uføretrygd sparer jeg 7441 pr mnd.

Bor i sentrum, trenger ikke månedskort eller taxi. 3 matbutikker innen 500 meter. Sparer en haug på å følge med på tilbud hver uke. Ufattelig hva det blir utav det på et år.

Sparer masse hver mnd som jeg kan bruke til hva jeg vil. Har også 100000 oppspart på en separat konto som jeg ikke har kort eller nettbank knyttet til.

Anonymous poster hash: 4e18b...433

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...