Gå til innhold

Intensitetssoner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en Polar FT80, og den legger opp til at jeg på treningen min skal variere mellom tre intensitetssoner.
Når jeg trente i går lå jeg i sone 3 halvparten av tiden (intervalltrening), noe som i utgangspunktet er mye "mer" enn hva jeg skal. Etter programmet som er satt opp til meg bør jeg holde meg mer i sone 2 enn hva jeg gjorde. Når jeg sjekket soneinndelingen, så ble jeg usikker på om den er korrekt i forhold til prosenter av min makspuls.

Når jeg leser om intensitetssoner opererer mange med 5 soner, og ikke 3.

Er det noen som vet hvilken prosentinndeling av makspuls man bør bruke når man forholder seg til tre soner?

Anonymous poster hash: ede4f...a0a
AnonymBruker
Skrevet

Polar FT80 har pulssoner fra 60 % - 90 %, du lå mellom 80 og 90 % av makspuls under intervall.

Dette er ikke problematisk i seg selv, men det kommer an på hva du er ute etter.

Om du ligger øverst i sone 3, så jobber du opp i mot anaerob terskel.

På disse 3 sonene favner Polar nesten Olympiatoppens 4 nederste soner. (Olympiatoppens sone 4 går opp til 92,5, polars sone 3 går opp til 90%)

Jeg har valgt å sette inn egne pulssoner på min, fordi jeg vil holde meg innenfor aerob terskel, og hvis du synes det er vanskelig å forholde deg til de foråndsinnlagte sonene, så kan du gjøre det samme.

Anonymous poster hash: a0bce...8e1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Kan jeg spørre hvilke soner du har stilt den inn på?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Kan jeg spørre hvilke soner du har stilt den inn på?

Jeg har stilt den inn etter olympiatoppens pulssoner, slik at jeg har dekket 60 - 87,5 % av makspuls.

Går jeg over 87,5 vet jeg at jeg arbeider anaerobt.

Anonymous poster hash: a0bce...8e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...