Gå til innhold

Skogstur + elg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å gå lange turer i skog og mark med hunden min, men (et stort men) jeg går og er konstant livredd for å møte på elg! Av alle ting. De stikker som regel når de hører folk (har jeg hørt), men om man er så "heldig" å møte på ku og kalv kan det jo bli interessant... eller?

Jeg bor i den delen av landet hvor det er flest elg, så det er ikke rent sjelden at folk ser dem, selv på turstier som er mye brukt.

Jeg vil helst slippe å ta med meg venner hver gang jeg skal ut, men hvordan blir jeg kvitt angsten min? Er frykten min irrasjonell?

Anonymous poster hash: 4d83e...671
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det går som regel bra. Jeg var ute og red i skogen og klarte å ri rett på ei ku med kalv. Kua ble sinna men ikke så sint som fryktet. Den jaget oss et lite stykke igjennom skogen før den gikk tilbake til kalven. Den ville ikke ta oss. Bare ha oss vekk.

Men med så mye elg som jeg møter så er dette eneste gangen jeg har vært i nærkontakt med en.

Med hunden gikk jeg i mye mer kronglete terreng og hadde større sjangs for å møte elg. Det jeg gjorde var å la hunden halse med jevne mellomrom. For å varsle elgen om at vi var på vei. Og så klart å snakke høyt til bikkja hele tiden. Men på vårparten så holdt jeg meg kun til steder og stier med mer trafikk og litt mindre elgvennlige områder. Vil ikke møte på ku med kalv igjen.

Må legge til en annen historie. Hørte noen helvetes brøl fra skogen der hestene gikk. Var på denne tiden av året. Så jeg løp ned for å finne ut av hva som skjedde. Alle hesta var helt på styr men ingen av de var skadet. Rett nedenfor hagen til hestene var det ei elgku som holdt på å føde. Spennende. Men jeg lot hun så klart være i fred.

Oj nå var jeg ikke mye hjelpsom her. Haha. Men mitt tips er å holde deg unna de stedene der det er mest sannsynlig at elgkua er nå og et par måneder fremover.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å gå lange turer i skog og mark med hunden min, men (et stort men) jeg går og er konstant livredd for å møte på elg! Av alle ting. De stikker som regel når de hører folk (har jeg hørt), men om man er så "heldig" å møte på ku og kalv kan det jo bli interessant... eller?

Jeg bor i den delen av landet hvor det er flest elg, så det er ikke rent sjelden at folk ser dem, selv på turstier som er mye brukt.

Jeg vil helst slippe å ta med meg venner hver gang jeg skal ut, men hvordan blir jeg kvitt angsten min? Er frykten min irrasjonell?

Hvordan kan vennene dine hjelpe deg? Det er ikke sikkert at elgen lar seg skremme av noen flere mennesker.

Skogsområdene rundt Oslo kryr av elg, og horder av folk bruker Oslo-marka flittig uten å bli angrepet. Jeg har selv møtt elg mange ganger og jeg er ikke den ivrigste til å bruke skog og mark.

Det er vel stort sett som flyskrekk, dvs. at det er irrasjonelt. Jeg hadde vært mest redd for hunden hvis den var av den tøffe typen, og gikk løs.

Anonymous poster hash: 7f6a7...f86

Skrevet

Jeg har vært mye i skogen gjennom hele livet (bor i en del av landet med mye elg), men har aldri truffet på en når jeg har vært ute på tur. De er ganske skye :)

AnonymBruker
Skrevet

Frykten er irrasjonell, ja. Har du med bikkja, er du i hvertfall trygg ;) hvis elgen blir sinna, kan du vel bare slippe bikkja som en avledning? Men jeg har møtt på elg rundt fem ganger, og den har alltid stukket av, uten unntak.

Anonymous poster hash: 9ab36...f3e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ofte møtt elg om vinteren der jeg bor. Om sommeren er de laaangt langt inni skogen, men om vinteren kommer de helt ned til oss, går i hagene om natten osv.

Har ofte møtt disse elgene med hunden min. Ett år var det en elg med årskalv (regner jeg med siden det var vinter), som jeg gikk på rundt en sving, kalven sto mellom meg med hun og moren. De skvatt litt, så ble de bare stående helt stille å se på meg, moren gikk litt nærmere kalven og så ble de bare stående der... Så snek jeg meg unna.

En annen gang gikk jeg også rett på de, første gangen hadde nok de sett meg, men denne gangen løp de bare vekk med en gang de så meg. :)

En tredje gang gikk jeg nedover en sti i skogen, og legger plutselig merke til to digre elger på den ene siden av meg, går mot den andre siden for å få litt avstand, men det var en der også, så hadde altså elger på alle kanter. Ingen brydde seg, bare sto å så på meg, jeg ble veldig skremt og løp forbi i full fart da! hehe

Alle disse hendelsene var med hund :) Og har møtt på mange mange fler, men disse 3 er de eneste som har vært i nærheten.

Anonymous poster hash: b485a...325

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prat med hunden din mens du går tur, går du i tillegg med vinden i ryggen minker sjansen ytterligere for å møte på elg. Uansett så er det ikke så farlig å møte på ku og kalv med mindre du går rett mot dem. Ser du ku og kalv så går du en annen vei :) i follo ble ei dame og hundene hennes angrepet på tur av ku med kalv. Men det er ikke så rart da hu absolutt skulle gå mellom dem............ Så gå en annen vei dersom du ser elg og du er redd. :-)

Anonymous poster hash: 09f6a...71b

Skrevet

Elgen kan rett og slett være livsfarlig, men primært når du kjøre bil:) Møter du en elg vis respekt. Mest sannsynlig vil den bare stikke av, eller den vil stå å stirre på deg (før den ettterhvert stikker). Da forholder du deg bare rolig, eller du går rundt. Hold avstand. Elgen vil da holde hodet og ørene høyt. Hvis elgen holder hodet lavt, reiser bust, og ørene henger ned er det et tegn på at den gjør seg klar til å angripe.

De farlige situasjonene oppstår når man ikke viser respekt, i boligfelt, kommer overraskende på elgkua og kalven, og hunder som blir for pågående. Men slik nevnt, det er ingen grunn til å frykte elgen, men dette er som sagt ikke rasjonelt. Bor du på østlandet, og ved svenskegrensen vil jeg heller fryktet villsvinet.

AnonymBruker
Skrevet

Elgen kan rett og slett være livsfarlig, men primært når du kjøre bil:) Møter du en elg vis respekt. Mest sannsynlig vil den bare stikke av, eller den vil stå å stirre på deg (før den ettterhvert stikker). Da forholder du deg bare rolig, eller du går rundt. Hold avstand. Elgen vil da holde hodet og ørene høyt. Hvis elgen holder hodet lavt, reiser bust, og ørene henger ned er det et tegn på at den gjør seg klar til å angripe.

De farlige situasjonene oppstår når man ikke viser respekt, i boligfelt, kommer overraskende på elgkua og kalven, og hunder som blir for pågående. Men slik nevnt, det er ingen grunn til å frykte elgen, men dette er som sagt ikke rasjonelt. Bor du på østlandet, og ved svenskegrensen vil jeg heller fryktet villsvinet.

Takk for den! Godt jeg har hund da. Tipper svinet hadde jaget bikkja om jeg slapp bikkja? (Slapp av, bikkja er nok endel raskere, og smartere, enn villsvinet. Han er lynrask)

Gjest Cevita
Skrevet

Sånn med tanke på hundene er jeg mer redd for grevling og hoggorm enn for elg.

• Liker 2
Skrevet

Takk for den! Godt jeg har hund da. Tipper svinet hadde jaget bikkja om jeg slapp bikkja? (Slapp av, bikkja er nok endel raskere, og smartere, enn villsvinet. Han er lynrask)

Mulig den er rask, men villsvinet er svært rask den også. Bikkja de hadde vel mest sannsynlig kommet tilbake til deg, men med en hær med villsvinn etter seg:).

AnonymBruker
Skrevet

Sånn med tanke på hundene er jeg mer redd for grevling og hoggorm enn for elg.

Grevlinger er da ikke farlige, de stikker av de og! :) hoggorm kan jo bite, men de liker seg ikke i høyt gress osv. Og stikker helst av før de får sjansen til å bite.

AnonymBruker
Skrevet

Mulig den er rask, men villsvinet er svært rask den også. Bikkja de hadde vel mest sannsynlig kommet tilbake til deg, men med en hær med villsvinn etter seg:).

Jo, jo. Min hund kommer gjerne ikke til meg, da, men han hadde vel vært så dum å gjøre det om han ble redd ;)

Godt jeg bor i skogen da, kan bare gjemme meg bak et grantre. Eller kanskje en skal begynne å ha med seg rifle.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har de så mange villsvin i Sverige, og hvorfor har vi ingen(?) i Norge?

Jeg har lurt på dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har de så mange villsvin i Sverige, og hvorfor har vi ingen(?) i Norge?

Jeg har lurt på dette.

Fordi de opprinnelig ikke er i Norsk fauna, de kommer østfra. Nå er de jo på vei inn i Norge, dessverre, men det er lov å skyte dem så fort man ser dem, så de etablerer seg nok ikke her...

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan vennene dine hjelpe deg? Det er ikke sikkert at elgen lar seg skremme av noen flere mennesker.

TS her. Jeg slipper å være alene og vi lager mer lyd jo flere vi er :icon_lol:

Takk for mange svar, noen mer skremmende enn andre ;) Jeg liker å ha bikkja løs om sjansen er stor for at vi er alene i skogen, litt for at han kan løpe noen meter foran meg for å "varsle" om at her kommer vi. Men jeg har også tenkt litt på om elger kan reagere negativt på hunder.

Har vært ganske heldig hittil, har bare sett to løpende på avstand, men jeg var så redd resten av turen atte hjælp.. De er jo så sykt store også!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått rett på elg flere ganger med hund. Og da har jeg stort sett snudd ryggen til og gått rolig vekk fra elgen.

Men i dag gikk jeg i skogen på en sti hvor det fremdeles var en del snø i terrenget rundt. Og på stien var det kjempemye elgebæsj! Så det var tydeligvis et sted de oppholdt seg... Følte meg ikke så kjekk da akkurat alene langt inni skogen. Men trampet litt mens jeg gikk og snakket til hunden. Så ingen elg.

Det viktigste rådet er vel å ikke utfordre elgen, bare snu seg rundt og gå vekk. De pleier stort sett ikke å gå etter folk, men kan kanskje prøve å skremme deg bort hvis du har skremt en ku med kalv.

Anonymous poster hash: 6fd4d...2e5
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

TS her. Jeg slipper å være alene og vi lager mer lyd jo flere vi er :icon_lol:

Takk for mange svar, noen mer skremmende enn andre ;) Jeg liker å ha bikkja løs om sjansen er stor for at vi er alene i skogen, litt for at han kan løpe noen meter foran meg for å "varsle" om at her kommer vi. Men jeg har også tenkt litt på om elger kan reagere negativt på hunder.

Har vært ganske heldig hittil, har bare sett to løpende på avstand, men jeg var så redd resten av turen atte hjælp.. De er jo så sykt store også!

Nå er det båndtvang av veldig forklarlige grunner. Ikke la hunden din løpe løs og hiss opp ei ku med nyfødt kalv. Ikke lurt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mer redd for å møte bjørn i skogen enn elgen. Har totalt skogsangst pga dette.

Anonymous poster hash: 89067...5a4
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...