Gå til innhold

hvor mye bør kjæresten din fortelle om sin fortid til deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så har jeg og kjæresten min havnet litt i kommunikasjonsfella. Vi forventer ulike ting av hverandre og står på en måte litt fast.

Han mener at alle ting i fortiden har ikke noe med oss å gjøre og forteller det derfor ikke med mindre tema kommer opp eller jeg spør om det. Jeg er mer av den oppfatningen at er det noe viktig om han som dama altså jeg burde vite om han så skal han fortelle det selv om det ikke direkte inngår meg. Dette for å vite hvem jeg er sammen med.

for en stund siden fikk jeg vite etter jeg kom inn på tema fengsler at han hadde sittet inne for noe for en del år siden. Hva og hvor lenge går jeg ikke inn på her men det var ikke noe jeg ser på som alvorlig. Jeg ble litt sjokkert så klart men har klart å slå meg til ro med dette. Tingen er at han kunne ønske at han aldri hadde fortalt det til meg fordi det har ingenting å gjøre med oss per idag. Jeg på min side synes at slike ting skal man fortelle.

idag fikk jeg vite at et familiemedlem til en jeg kjenner ble utsatt for en ulykke. Jeg snakker litt med kjæresten om dette over fb og får bare korte svar. Når jeg spør om hvorfor sier han at han ikke liker å snakke om sånne temaer og jeg graver fram hvorfor. Han forteller at han har vært borte i omtrent det samme med en venn tidligere. Jeg skjønner hva han mener men forteller han samtidig at han kunne ha sagt det med engang isteden for å komme med korte svar og virke uengasjert.

Ellers kommuniserer vi veldig bra. Vi kan prate om problemer og om løst og fast. Vi ser på hverandre som den rette og har felles mål for framtiden. Når det er sagt så små irriterer det meg at han unnlater å fortelle ting fra fortiden som vist over her.

er det jeg eller han som er urimelige her eller forventer for mye av den andre?

Anonymous poster hash: 22360...467

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal hans fortid ha noe å si for deres nåtid, og framtid?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal hans fortid ha noe å si for deres nåtid, og framtid?

som jeg skrev over jeg liker å vite litt om bakgrunnen til han jeg er sammen med som er viktig. Spesielt om det gjelder ting fra fortiden som kan ha betydning nå eller senere. La meg bare illustrere et eks. Han har førerkort men la oss si at han mistet det pga å ha kjørt for fort i to år feks. Han sier til meg at han ikke har lappen men unnlater å fortelle at han mistet den i to år feks. Han forteller det ikke fordi det har ingenting med oss å gjøre. Jeg mener at slike viktige ting skal fortelles.

Skrevet

som jeg skrev over jeg liker å vite litt om bakgrunnen til han jeg er sammen med som er viktig. Spesielt om det gjelder ting fra fortiden som kan ha betydning nå eller senere. La meg bare illustrere et eks. Han har førerkort men la oss si at han mistet det pga å ha kjørt for fort i to år feks. Han sier til meg at han ikke har lappen men unnlater å fortelle at han mistet den i to år feks. Han forteller det ikke fordi det har ingenting med oss å gjøre. Jeg mener at slike viktige ting skal fortelles.

Det viktigste er at du vet han ikke har lappen. Hva forandrer det å vite HVORFOR han ikke har lappen?

Gjest Santa Barbara
Skrevet

Skjønner deg jeg. Det vil jo virke helt rart å ikke få vite noe om livet han sitt før han traff deg. Føler fortid er en del av livet også, og man blir ikke ordentlig kjent før man vet om det også. Man trenger jo selfølgelig ikke å gå i detalj om ekser, men det er jo en annen sak.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg jeg. Det vil jo virke helt rart å ikke få vite noe om livet han sitt før han traff deg. Føler fortid er en del av livet også, og man blir ikke ordentlig kjent før man vet om det også. Man trenger jo selfølgelig ikke å gå i detalj om ekser, men det er jo en annen sak.

ja detaljer om exer blir noe annet. Det har jeg ikke behov for. Men som du sier det handler om å bli kjent. Noe av fortiden har noe med å gjøre den du er idag.

• Liker 1
Skrevet

altså, fortiden og historier fra den forteller jo mye om en person? alt med måte, men man skal da være ærlig og fortelle om seg selv?

AnonymBruker
Skrevet

Fortiden har noe å si. Selvsagt. Man utvikler seg og alle har begått feil, men der stiller man jo likt. Men å si at det er "helt irrelevant" er tullete. Folk sier som regel det inntil det kommer frem noe de finner uakseptabelt. Så selv om det er irrelevant å ha sittet inne for en mindre sak, hva med noe annet? Skattesvindel? Vold? Voldtekt? Hvor går grensen?

Om en type hadde sittet inne i fengsel er det noe jeg ville ha visst. Om ikke annet vet antakelig familie/omgangskrets om dette, og de fleste ville vel synes de er en idiot som sitter der som den eneste uten noe informasjon.

Jeg synes man skal gi informasjon dersom man blir spurt, og fortelle noe uoppfordret hvis det er en uvanlig/alvorlig sak som de fleste ikke engang ville tenkt å still spm. om.

Detaljer er som regel ikke viktig. Og man kan selv si det, og bare gi de grove trekkene. F.eks. er det naturlig at partneren vet om man har datet eller ligget med noen de omgås ofte, eller om de har hatt langvarige forhold tidligere. Men detaljer rundt personene, hvordan forholdet var eller seksuelle saker trenger ikke nevnes. Det er ikke verre enn å si "hvorfor vil du vite det? Det har ikke noe å si og jeg tror det bare skaper konflikter". Dersom typen presset på ville jeg selvsagt svart. Det skaper mer ubehag når noen merker at du holder veldig igjen.

Så jeg forstår TS. Det virker jo som han veldig hardnakket avskriver fortiden og mitt personlige inntrykk er at det er mye der han ikke vil dele, nettopp fordi han tenker at det vil påvirke hvordan TS ser ham. Hvis du stoler på partneren og vet de elsker deg, kan du jo dele selv feilgrep.

Anonymous poster hash: 0ca8c...1bc
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å være ærlig når ting kommer naturlig opp er enting, men å forlange en monolog om alt som har skjedd i livet er bare tåpelig.

Anonymous poster hash: cf218...147
Gjest Sala21
Skrevet

Å være ærlig når ting kommer naturlig opp er enting, men å forlange en monolog om alt som har skjedd i livet er bare tåpelig.

Anonymous poster hash: cf218...147

Jeg tror ikke dette er noe noen forventer. Men jeg mener likevel at man godt kan forvente å få vite litt, da spesielt viktige ting.

Det er ikke slik at jeg mener man skal vite alt om hverandre, det har ikke noe for seg. Men det er bedre å fortelle ting, enn å plutselig få det som et sjokk (eks, at han hadde vært i fengsel, uansett om det ikke var noe alvorlig) Og kanskje enda viktigere at han hadde mistet en venn, FORDI, når dette fortsatt preger ham i livet hans NÅ, så er det ikke bare noe som tilhører fortiden, men som faktisk går ut over nåtiden, og som par har man mulighet til å snakke med hverandre, istedet for ... :" Nei, vi snakker ikke om det, det skjedde for lenge siden" Når det åpenbart er noe som ligger der og lurer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke dette er noe noen forventer. Men jeg mener likevel at man godt kan forvente å få vite litt, da spesielt viktige ting.

En må kunne på oppfordring forvente ærlige og fullstendige opplysninger om kjærestens fortid. Det er ikke å forvente at kjæresten uoppfordret forteller absolutt alle detaljer om alt som har skjedd tidligere i livet, men kjærester bør aldri ha hemmeligheter for hverandre, og de fleste vil ane hvilke forhold kjæresten uoppfordret bør informeres om.

Anonymous poster hash: b175b...de4

AnonymBruker
Skrevet

Her på Kg guiden er det bare et svar...

Fortid er fortid.

Anonymous poster hash: 728b1...f90

• Liker 2
Skrevet

Sier ikke stort, men alt kommer frem etterhvert. Det haster vel ikke, man er ikke innkalt til intervju, hjernevasking, indoktrinering.

Hva skal jeg si?

Jeg har herpes (sjelden utbrudd, har aldri smittet mine ekser)

Jeg er uføretrygdet

Jeg har sittet inne

Jeg har kjørt i fylla

Og jeg har brukt klør

Er motstander av å bli for godt kjent i starten, minnes en gang jeg fikk angst fordi jeg hadde datet en frp-er. Ringte og kjeftet på venninnen min når det ble slutt, og sa at hun burde advart meg. haha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...