Gå til innhold

Må jeg spise mer for å øke forbrenningen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er litt rådvill her nå. Jeg har en BMI på 16,9 og spiser 1550 kalorier om dagen, trener fire ganger i uka, og går hverken opp eller ned i vekt. Er ofte litt sulten, men siden jeg står stille vektmessig så spiser jeg jo nok. Må jeg legge på meg for å kunne spise mer? Mange sier jo at man trenger 2300 kalorier for å holde vekta. Må jeg spise så mye mindre enn andre normale fordi jeg er litt undervektig? Er ikke så høy så veier ikke så mye. Jeg har jo lavere basalforbrenning enn høye ettersom de veier mer. Må jeg leve på 1500kalorier for å holde vekta? Eller har jeg dårlig forbrenning? Trener jo mye også, så blir så usikker!

Anonymous poster hash: 9c392...e2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er litt rådvill her nå. Jeg har en BMI på 16,9 og spiser 1550 kalorier om dagen, trener fire ganger i uka, og går hverken opp eller ned i vekt. Er ofte litt sulten, men siden jeg står stille vektmessig så spiser jeg jo nok. Må jeg legge på meg for å kunne spise mer? Mange sier jo at man trenger 2300 kalorier for å holde vekta. Må jeg spise så mye mindre enn andre normale fordi jeg er litt undervektig? Er ikke så høy så veier ikke så mye. Jeg har jo lavere basalforbrenning enn høye ettersom de veier mer. Må jeg leve på 1500kalorier for å holde vekta? Eller har jeg dårlig forbrenning? Trener jo mye også, så blir så usikker!

Hvor mye kalorier man trenger for å holde vekta er avhengig av mange faktorer, så å si at man trenger 2300 er latterlig. Det blir som å si at et tau er 2 meter langt, punktum.

Vil du opp eller ned i vekt? Jeg tolker innlegget ditt som at du vil ned i vekt, men med BMI på 17 burde du heller gå opp. Dersom vekten har vært stabil i flere uker, må du spise mer for å gå opp i vekt , eller spise mindre for å gå ned i vekt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er undervekitg og bør absolutt ikke ned i vekt sånn som det virker som du vil! Du bør heller spise litt mer slik at kroppen har noe å bygge muskler av og nok energi til trening. Du har da ingen verdens grunn til å gå rundt og være sulten, spis sundt og variert så kan du godt spise deg mett, det bør du også klare greit på rundt 1600 kcal om du absolutt ikke vil over det. Men syns absolutt du bør spise mer!

Anonymous poster hash: 67901...3fb
  • Liker 1
Skrevet

Som de over meg har påpekt; du er undervektig, og det kan være skadelig for helsa, du bør nok heller legge på deg litt. Om du er mye sulten, så tyder det på at du spiser for lite, du bør lytte til kroppen din!

Når du er undervektig så trenger du færre kalorier for å holde vekta stabil, om du begynner å spise mer og legge på deg så kan du spise flere kalorier og fortsatt holde vekta.

• Liker 1
Gjest Chlorophyll
Skrevet (endret)

Hvor mye kalorier man trenger for å holde vekta er avhengig av mange faktorer, så å si at man trenger 2300 er latterlig. Det blir som å si at et tau er 2 meter langt, punktum.

Vil du opp eller ned i vekt? Jeg tolker innlegget ditt som at du vil ned i vekt, men med BMI på 17 burde du heller gå opp. Dersom vekten har vært stabil i flere uker, må du spise mer for å gå opp i vekt , eller spise mindre for å gå ned i vekt.

BMI er noe tull! Det måler ikke kroppsvektens faktiske sammensetning. Sist sommer hadde jeg en fettprosent på 14,6, men var likevel overvektig i følge BMI beregninger. Sikkert fordi halvparten av kroppsvekta mi var muskler da. Skal ha den kroppen tilbake i første omgang, men skal redusere fettprosenten ytterligere etter det, og øke muskelmassen.

Endret av Chlorophyll
AnonymBruker
Skrevet

Har også fått målt kroppens sammensetning. Hadde en fettprosent på 8 og normal muskelmasse. Har ekstremt lite fett på kroppen ettersom jeg har trent mye kondis og styrke. Får prøve å gå litt opp i vekt. Men synes alikevel det er rart at kroppen holder seg stabil på 1500-1600 kalorier og den treningsmengden jeg har. Andre hadde jo rast ned i vekt. Skulle jeg gått ned i vekt nå måtte jeg levd på 800 kalorier!

AnonymBruker
Skrevet

Fettprosent på åtte i kombinasjon med så lav BMI er rett og slett helseskadelig for kvinner. Jeg skal ikke være påståelig her, men har du kanskje en liten spiseforstyrrelse? Håper du blir frisk. :):blomst:

Anonymous poster hash: fb7b4...e91
Skrevet (endret)

BMI er noe tull! Det måler ikke kroppsvektens faktiske sammensetning. Sist sommer hadde jeg en fettprosent på 14,6, men var likevel overvektig i følge BMI beregninger. Sikkert fordi halvparten av kroppsvekta mi var muskler da. Skal ha den kroppen tilbake i første omgang, men skal redusere fettprosenten ytterligere etter det, og øke muskelmassen.

Jeg er enig at BMI generelt er noe tull, spesielt for de som trener styrke og har over gjennomsnittlig mengde muskelmasse.

Har også fått målt kroppens sammensetning. Hadde en fettprosent på 8 og normal muskelmasse. Har ekstremt lite fett på kroppen ettersom jeg har trent mye kondis og styrke. Får prøve å gå litt opp i vekt. Men synes alikevel det er rart at kroppen holder seg stabil på 1500-1600 kalorier og den treningsmengden jeg har. Andre hadde jo rast ned i vekt. Skulle jeg gått ned i vekt nå måtte jeg levd på 800 kalorier!

En fettprosent på 8 er ikke sunt. Kvinner som driver med fitnesskonkurranser har som oftest en fettprosent på 8-12 i konkurranseform, noe de kun klarer for en kort periode.

Endret av Kreps1
AnonymBruker
Skrevet

BMI kan være missvisende, det er jeg enig i, men din fettprosent er livsfarlig lav!

– Alt mellom 15 og 30 prosent kan reges som sunt for en kvinne, forklarer professor i ved Norges idrettshøgskole, Jorunn Sundgot-Borgen.

– Men under 12 % må du ikke være, da slutter kroppen å produsere kjønnshormoner, og den klarer ikke å opprettholde menstruasjonssyklusen. Det kan blant annet føre til et svekket skjelett, utvikling av osteoporose og økt skaderisiko.

Fettprosenten din må opp for at kroppen din ikke skal ta skade! Du MÅ spise mer! Du ønsker å øke forbrenningen?? Det er helt klart no feil med kroppssynet ditt. Du bør komme deg til legen og få hjelp før du ødelegger kroppen din for fremtiden!

Anonymous poster hash: 67901...3fb
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen spiseforstyrrelse nå, men hadde det før tror jeg. Slanket meg 16kg og trente som en gal og levde på 1000 kalorier. Men nå har jeg gått opp fire kilo og spiser jo ca. 1600 kcal. Har også trappet ned på treningen. Vet at jeg kanskje bør få litt mer fett på kroppen (har ikke hatt mensen på 1 år). Men føler at kroppen min ser fit og bra ut nå så da vil jeg jo ikke legge på meg noe mer. Ser ikke unormalt tynn ut, bare veltrent. Men e BMI på 17 er vel ikke sykelig lavt? Er jo ikke langt unna 18 som defineres som normalt.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men fettprosent på 8 er sykelig lavt for en kvinne. Og ikke mensen på 1 år? Da må du forstå at det er noe galt fatt.

Anonymous poster hash: fb7b4...e91
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen spiseforstyrrelse nå, men hadde det før tror jeg. Slanket meg 16kg og trente som en gal og levde på 1000 kalorier. Men nå har jeg gått opp fire kilo og spiser jo ca. 1600 kcal. Har også trappet ned på treningen. Vet at jeg kanskje bør få litt mer fett på kroppen (har ikke hatt mensen på 1 år). Men føler at kroppen min ser fit og bra ut nå så da vil jeg jo ikke legge på meg noe mer. Ser ikke unormalt tynn ut, bare veltrent. Men e BMI på 17 er vel ikke sykelig lavt? Er jo ikke langt unna 18 som defineres som normalt.

Jo, en BMI på 17 (eller 16,9 som du har) er sykelig lavt. Normalt er fra 19 og oppover, ikke 18. Vær så snill å søk hjelp, jeg får helt vondt av å tenke på hva den stakkars kroppen din gjennomgår akkurat nå. Du har ikke hatt mensen på ett år sier du, det er ikke rart i det hele tatt. Du kan risikere å bli ødelagt for livet om du ikke tar grep nå, kom deg til legen med en gang! Tro meg, jeg har vært der, og jeg har flere kroniske helseplager nå som er grunnet spisevegringen. Skal ikke gå i detalj, men kan love deg at du ikke vil ha det sånn.

Anonymous poster hash: 11a63...3dc

Skrevet

Enig med alle de andre her, fettprosenten din er skremmende lav og du er undervektig, du trenger virkelig å legge på deg, særlig når du ikke har hatt mensen på et år.

Om det hjelper, så hadde jeg en dårlig periode i vinter pga mageproblemer, levde på rundt 1200-1600 kalorier, mistet masse vekt, men til slutt sluttet jeg å gå ned i vekt og holdt vekta på ca 1600 kcal. Så ble jeg bedre i magen og begynte å spise mer. I starten la jeg på meg av kun 1800, men etter hvert så sluttet jeg å gå opp, så jeg økte til 2000, la på meg av dette en stund, men så gikk jeg til og med ned i vekt, og økte til 2300, samme gjentok seg og jeg økte til 2500, og ettersom jeg har fått større appetitt pga jeg begynte med næringsdrikker spiser jeg nå mellom 2500-3500 kcal. Jeg er ikke normalvektig ennå, men kroppen har det mye bedre, jeg ser bedre ut og har mere energi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...