Gå til innhold

Innrede en liten leilighet. Tips og triks!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har kjøpt en 28kvm og trenger inspirasjon, tips og triks til hvordan best mulig innrede en liten leilighet... :)

Anonymous poster hash: bbb47...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme som jeg har:) Nå har jeg ikke så mye innredningstips, men har mye tips til smart oppbevaring!:) Kan jo kanskje komme godt med.

Vet ikke hvor godt plassen er benytta hos deg, men sats på skjult oppbevaring. Som en hul puff f.eks. til å ha pledd, puter osv. i. Evt. rot :fnise:

Annet eksempel er en romdeler med skuffer/skap slik at du har mye oppbevaring, samtidig som det ikke ser like rotete ut som når du bare f.eks. har en åpen bokhylle. Du kan i tillegg ha sånne kurver på toppen, for de når jo ikke helt til taket.

Har du en seng som har litt bein kan du ha sånne kasser med hul på under senga til sesong klær f.eks.

Så kan du ha sånne kroker man kan henge over dørene, er fin måte å utnytte plassen på. Du kan også ha kroker over kantene på dusjkabinettet om du har det(evt. med sugekopp); her har jeg både halvbrukte klær, toalettmapper og alt mulig hengende på de veggene av kabinettet der døren ikke er.

Om du ikke har plass til skittentøyskurv på badet så kan du kjøpe en sånn skuff med bein som vaskemaskina kan stå på, så har du skittentøyet i den skuffen:)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samme som jeg har:) Nå har jeg ikke så mye innredningstips, men har mye tips til smart oppbevaring!:) Kan jo kanskje komme godt med.

Vet ikke hvor godt plassen er benytta hos deg, men sats på skjult oppbevaring. Som en hul puff f.eks. til å ha pledd, puter osv. i. Evt. rot :fnise:

Annet eksempel er en romdeler med skuffer/skap slik at du har mye oppbevaring, samtidig som det ikke ser like rotete ut som når du bare f.eks. har en åpen bokhylle. Du kan i tillegg ha sånne kurver på toppen, for de når jo ikke helt til taket.

Har du en seng som har litt bein kan du ha sånne kasser med hul på under senga til sesong klær f.eks.

Så kan du ha sånne kroker man kan henge over dørene, er fin måte å utnytte plassen på. Du kan også ha kroker over kantene på dusjkabinettet om du har det(evt. med sugekopp); her har jeg både halvbrukte klær, toalettmapper og alt mulig hengende på de veggene av kabinettet der døren ikke er.

Om du ikke har plass til skittentøyskurv på badet så kan du kjøpe en sånn skuff med bein som vaskemaskina kan stå på, så har du skittentøyet i den skuffen:)

Tusen takk for tips! Har skrevet ned alt :)

Og til Spinat, vet ikke om jeg tør å sende deg bilde :fnise: men kan si så mye som at entreen er 4 kvm, stue/kjøkken/sov er 18kvm og bad 5kvm.

Om noen vet av en nettside hvor man tegne en plantegning over leiligheten, kan jeg fikse det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for tips! Har skrevet ned alt :)

Og til Spinat, vet ikke om jeg tør å sende deg bilde :fnise: men kan si så mye som at entreen er 4 kvm, stue/kjøkken/sov er 18kvm og bad 5kvm.

Om noen vet av en nettside hvor man tegne en plantegning over leiligheten, kan jeg fikse det :)

Spinat er et troll. Ikke svar han.

Heng tv på veggen slik at du slipper tv benk

Anonymous poster hash: b66a9...e4e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange artikler, blogger og nettsider om det, ta deg et google søk.

Ellers så er det viktig å tenke på møbler med flere funksjoner, og belysning. Sånn at du enkelt kan gjøre om rommet til å fremheve det du bruker det til akkurat da. Også det å bruke høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Ikea har utroling mange smarte løsninger for små flater.

Kikk på nettsiden, eller ta en tur dit hvis du bor i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Finnes mange artikler, blogger og nettsider om det, ta deg et google søk.

Ellers så er det viktig å tenke på møbler med flere funksjoner, og belysning. Sånn at du enkelt kan gjøre om rommet til å fremheve det du bruker det til akkurat da. Også det å bruke høyden.

Supert tips det med belysning, tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lite bad før. Byttet ut speilet over vasken med et skap med speildører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovesofa (god!) med skuff til sengetøy og stuebord med hyller under. Dersom du har stor takhøyde (mer enn 2,40) kan det kanskje være lurt å få spesialbygde hyller og skap som går helt til taket. Det koster litt mer, men gir deg mye mer plass til oppbevaring. Til entreen: Kjøp hyller som kan bygges i høyden for sko. Det er nesten ikke plass til NOEN sko i skoskap... Jeg har den høyeste Billy-hyllen i entreen til mine sko. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Loftseng / hems eller annen sengeløsning der du kan ha oppbevaring under.
  • Klaffebord som tar liten plass når det ikke er i bruk og stoler som kan stables eller klappes sammen.
  • Hyller som romdelere.
  • Møbler som kan flyttes etter behov, gjerne med hjul og som tar liten plass når de ikke brukes.
  • Bruk evt boder til å pakke bort sesongklær og sko.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Lag hyller oppunder taket, gjerne en sammenhengende hylle som går over hele veggen. Der kan du ha bøker og lignende.

Bruk gamle kjøkkenskap, fest de til hverandre og lag en ramme på toppen så kan du ha madrass på den og bruke den som seng

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Setter pris på alle tips, jeg skriver ned fortløpende :) Kom på et selv også; skjul sengen med skyvedører.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor du i nærheten av ikea? I tilfelle anbefaler jeg sterkt dette bordet:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10116887/

Det tar minimalt med plass, har 6 store skuffer til oppbevaring pluss at du har spiseplass til flere dersom behov. Her er vi seks personer (det står 2-4 personer) uten problemer og bruker stablekrakker som sitteplass. Stablekrakker bruker jeg ellers til småbord ved behov. Har en liten leilighet og en enda mindre hytte, er derfor vant med å utnytte plassen samt flytte litt frem og tilbake på ting.

Anbefaler deg ikke loftseng, men dette er selvsagt individuelt. Jeg prøvde dette en periode og syntes det ble slitsomt å klatre opp hver kveld jeg skulle legge meg. God sofa/sovesofa er mye bedre, selv har jeg denne: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00228705/%C2'>

Anbefaler deg å google "møblere liten leilighet" eller liknende, da finner du mange gode tips.

Anonymous poster hash: 204f1...55a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Oj, det forsvant noe fra innlegget mitt over ved posting. Jeg har denne senga:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00228705/

Senga brukes som enkeltseng, dobbelseng ved behov, sofa og har god oppbevaring i to store skuffer under. Videre har jeg en ekstra puff som sitteplass og selvsagt med oppbevaring. Har god madrass i senga og er veldig fornøyd.

Anonymous poster hash: 204f1...55a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bli bevisst på å kutte ned antall ting og klær du har. Og følg intuisjonen din når det gjelder hvilke ting og stil du liker. Spesialbygde møbler er ikke lurt med tanke på dersom leiligheten skal selges videre senere. Egen seng, og egen sofakrok eller godstoler rundt spisebordet. Sovesofa er kjedelig å re opp i lengden. Enkel avskjerming mellom seng og øvrige soner.

Anbefaler at du tar deg tid til å se på bilder av små leiligheter på nettet og finne ut hva du liker og hva du ser for deg er praktisk mulig i din leilighet.

Kompakte møbler. Velg møbler som ikke tar så stor plass, viktig å ha mest mulig fri gulvflate for å få best mulig følelse av rom.

Hvite vegger gjør større, evt en eller to fondvegger i en passende farge.

Sørg for å slippe inn mest mulig lys, bruk gjerne speil til å bringe lyset videre inn.

Anonymous poster hash: feb6d...193
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor på 20m2. Har sovesofa og både tvbenk og sofabord har hjul så det kan skyves vekk når sofaen er seng :) loftseng soner nevnt er også et godt alternativ. Ellers er jeg totalt avhengig av boden min :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Slagbordet fra IKEA er supert. Finnes også en mye billigere variant på Jysk. Som er helt lik bare med mindre skuffer.

- Oppbevaring, oppbevaring!! Jeg bor på noen flere kvm enn deg, men jeg sliter sinnsykt med oppbevaring. Man tror man har nok, men det er bare tull. Man trenger dobbelt så mye, til enhver tid.

- Hulrom i alt av møbler er supert.

- Hvis du har lite skapplass på kjøkkenet kan jeg anbefale en liten trilleseksjon, ala denne. Vi har gryter etc på denne, også triller vi den under kjøkkenbordet når vi ikke trenger den.

- Kast/gi bort alskens tull du egentlig ikke trenger. Det er garantert masse. Det forenkler ting veldig på et lite sted :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at vanlige hyller er mye bedre enn skohyller :jepp: Selv foretrekker jeg slike som dette http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00111994/ hvor det er et "hull" mellom plankene i hyllen, slik at støv og drit fra skoene ikke gror fast i hyllene. Ellers er jeg ganske hektet på kurver overalt (har jo ikke skuffer) og jeg har sånne over-døren knagger på absolutt alle dørene våre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...