Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har begynt på første deltids jobb, og kan ikke dette med hvordan skatt fungere på lønn og sånt. Så jeg bare lurer på hvorfor jeg fikk betalt det jeg gjorde i lønn.

Jeg har timelønn på 150kr, også jobbet jeg 31 timer forrige månede. Men så fikk jeg utbetalt bare 4000kr. Hvorfor det? Er det automatisk tatt ut skatt? Evt hvilket %? Hvordan regnes det fram?

Anonymous poster hash: 4944f...d49
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

sikker på at du regner fra og til riktig dato? hvor jeg jobber regnes lønnen ut fra den 15. til den 15. i neste mnd. så om du feks bare har jobbet noen dager i en periode så er det ikke rart

Anonymous poster hash: 550a2...83e
Skrevet

Hva står det på lønnsslippen din da?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

glem det jeg skrev.

ser at du skulle hatt lønn før skatt på 4650 kr, arbeidsgiveren din har nok funnet skattekortet ditt på nett hvor det da står hvilken prosent de skal trekke eller om du har skattekort

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva står det på lønnsslippen din da?

Har ikke fått dette. Skal det komme i posten?

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke fått dette. Skal det komme i posten?

mange som får de på jobben

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver plikter å trekke skatt.

Anonymous poster hash: f02aa...625
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan finner jeg ut av hva skatt% er?

AnonymBruker
Skrevet

Det kan du sjekke med skatteetaten.
Skattekort hentes nå via altinn for arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 8c879...6b0
Skrevet

Høres greit ut. Du har blitt trukket 14% skatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan finner jeg ut av hva skatt% er?

altinn.no

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Brutto: 150 kr/t x 31 t = 4650 kr

Så nei, du har ikke fått for lite lønn. Skatt er trukket etter skattekortet ditt, som er på alltin.no

Anonymous poster hash: 57fb3...8b9
Gjest kassycat
Skrevet

Hvis du tror du ikke blir å tjene mer enn 40k i år, så bør du skaffe deg frikort.. Ja til heving av frikortsgrensa!

Skrevet

Du får lønnsslipp i post/mail, du skal iallefall få det. Der står det hvor mye du skatter :) Derimot litt rart at de bare trekker skatt dersom du ikke har levert skattekort/frikort..?

AnonymBruker
Skrevet

Du får lønnsslipp i post/mail, du skal iallefall få det. Der står det hvor mye du skatter :) Derimot litt rart at de bare trekker skatt dersom du ikke har levert skattekort/frikort..?

Fra og med i år har alle elektroniske skattekort som arbeidsgiver henter ut på altinn.no. Før det ble man trukket 50% skatt dersom ikke skattekort var levert inn. Det skulle tatt seg ut om arbeidsgivere ikke trakk forskuddsskatt bare fordi arbeidstakeren ikke hadde levert skattekort.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo være de har forsikringer og pensjonsordning de trekker til også. Alt dette skal stå på lønnslippen. Om du har fått nok lønn ser du lett ved å se på bruttolønnen.

Anonymous poster hash: 97345...5e5
Skrevet

Fra og med i år har alle elektroniske skattekort som arbeidsgiver henter ut på altinn.no. Før det ble man trukket 50% skatt dersom ikke skattekort var levert inn. Det skulle tatt seg ut om arbeidsgivere ikke trakk forskuddsskatt bare fordi arbeidstakeren ikke hadde levert skattekort.

Stemmer det, en liten glipp der :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ser jeg om jeg har skattekort? Må det bestilles?

Jeg jobber vanligvis bare 4 timer på lørdager så da burde jeg bestille frikort?

Hva skjer da med forrige måneds lønn? får jeg tilbake det som var trukket fra?

AnonymBruker
Skrevet

Skattetaten.no har all informasjon du trenger. Logg inn der og du kan justere skattetrekk.

Spør sjefen din om lønnsslipp, enten får du i posten, på e-post, i en personalportal på nett eller så gjør arbeidsgiver noe galt. Bare spør. Alle skal ha lønnsslipp. Der kan du kontrollregne timene dine (lurt i ALLE deltidsjobber, også de med elektronisk timeregistrering), skattetrekk og lønn.

Du får ikke tilbake noe fra forrige lønning. Det er jo du som ikke har kontrollert trekket ditt. Arbeidsgiver henter opplysninger fra Skattetaten. Det er uansett ikke mange kroner det dreier seg om, og du får det eventuelt tilbake juni 2015 hvis du skatter for mye gjennom året.

Anonymous poster hash: c819c...a62
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ser jeg om jeg har skattekort? Må det bestilles?

Jeg jobber vanligvis bare 4 timer på lørdager så da burde jeg bestille frikort?

Hva skjer da med forrige måneds lønn? får jeg tilbake det som var trukket fra?

altinn.no.

Nei, du får ikke tilbake det som allerede er trukket (=650 kr) før likningen 2015. Men du vil nok uansett komme over frikortgrensen på 39950 kr og da er det bedre å forhåndsskatte hele året i stedet for å forhåndsskatte 50% av alt du tjener over frikortbeløpet (dersom du tjener over frikortbeløpet må du skatte av hele inntekten, ikke kun det over frikortbeløpet).

Anonymous poster hash: 57fb3...8b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...