AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #1 Skrevet 14. april 2014 De inneholder jo mye sjokolade, karamell osv. Så hvorfor er barer så sunne da egentlig?? Bare lurer. Jeg trodde ikke sjokolade var sunt. Kjenner mange som kjøper barer som de skal ha etter trening f.eks. Takker for svar. Anonymous poster hash: 30915...0cb
Maximillian Cohen Skrevet 14. april 2014 #2 Skrevet 14. april 2014 Før en kan svare på om et produkt er sunt eller ikke må en definere hva en mener med sunt, for her er oppfatningene mange. 3
Fuglen Skrevet 14. april 2014 #3 Skrevet 14. april 2014 Vel, det kommer jo an på hvilken bar du spiser, da. Ikke alle er sunne. Men det kommer an på hva du legger i ordet sunt også. Noen skal jo gi deg nettopp mye energi fordi du skal trene eller har trent.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #4 Skrevet 14. april 2014 Ja sunne for kroppen da. Sjokolade er jo ikke sunt, så derfor lurer jeg på hvorfor en bar liksom skal være så sunn. Hva inneholder de som er sunt? Anonymous poster hash: 30915...0cb
Fuglen Skrevet 14. april 2014 #6 Skrevet 14. april 2014 Sjokolade i seg selv er veldig sunt. Dette har det stått veldig mye om i media i det siste, her er et eksempel på en artikkel. Ellers kan jo barer inneholde mye sukker da, som ikke er så sunt for folk flest. Men det gir likevel god og rask energi som er viktig både før og etter trening.
Miss Lucky Skrevet 14. april 2014 #7 Skrevet 14. april 2014 Mange av dem inneholder nøtter som er sunt, og også mye proteiner.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #8 Skrevet 14. april 2014 Nei, de er ikke sunne. De er kunstige ingredienser, dvs. prosessert og endret. Proteinisolat stilles det f.eks. spørsmål ved om er skadelig. Ofte kan det være mer eller mindre kunstige søtstoffer, sjokoladen er langt fra mørk sjokolade som anses som sunt (og det hevdes at melk med mørk sjokolade opphever de gunstige effektene). Barene er stort sett sammensatt bare for å oppnå ønsket mengde kalorier, proteiner, karbohydrater og fett, og så kan det være dyttet inn noen vitaminer eller mineraler alt ettersom. Det er begynt å bli gammel kunnskap at prosessert mat bør erstattes med naturlig mat, og disse barene faller utvilsom under kategorien prosessere. Anonymous poster hash: a134a...41c 2
Teeden Skrevet 14. april 2014 #9 Skrevet 14. april 2014 Det er ikke sunt. Det er ment som hurtig energi for de som bygger. Når jeg ser kvinner gnage på dem så tenker jeg at de må være mindre oppegående som innbiller seg at de har noe annet utbytte av dem annet enn dårlige tenner og unødvendig vektoppgang. 2
Vulpes Skrevet 14. april 2014 #10 Skrevet 14. april 2014 (endret) Det er ikke mange av proteinbarene jeg ser på som ordentlig sunne, de inneholder for mange rare ingredienser til at jeg ønsker å putte dem den kategorien. Jeg har kjøpt en del slike barer før, fikk liksom litt dilla og tenkte at det skulle være et fint sunt alternativ til usunn mat ute på farten eller godteri, men i realiteten ble det til at jeg momset dem alt for ofte i hverdagen — og herregud, er jeg på farten og trenger noe mat er det jo mye enkel og sunn mat å velge mellom i matbutikkene. Så nei, ikke noe mer proteinbar-shopping på meg. (Trass i at jeg alltid har valgt de sunnere versjonene uten sukker og med relativt greie ingredienslister sammenliknet med mye annet.) Når det gjelder sjokolade så anses vel selve kakaobønnen som en sunn og helsebringende ingrediens, så hvis man for eksempel spiser ordentlig mørk sjokolade med lite sukker og høyt kakaoinnhold, eller enda bedre, tilsetter rent kakaopulver eller rå «kakaonibs» i maten sin så er dette bare positivt. Melkesjokolade blir derimot noe annet grunnet lavt kakaoinnhold og mye sukker og diverse. Endret 14. april 2014 av Tonje! 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #11 Skrevet 14. april 2014 Jeg har en her, det er ikke en proteinbar, men en energibar/snack og den inneholder følgende: 40% dadler 40% cashewnøtter (usaltet) 14% rosiner 5% kakao 1% naturlig aroma fra appelsin Ingen kunstige tilsetningsstoffer, og heller ikke tilsatt sukker eller konserveringsmidler. Jeg tror ikke akkurat det er direkte usunt, om ikke annet så er det hvertfall tørket frukt og nøtter i den. Anonymous poster hash: ac096...9a8
Supraspinatus Skrevet 14. april 2014 #12 Skrevet 14. april 2014 De inneholder jo mye sjokolade, karamell osv. Så hvorfor er barer så sunne da egentlig?? Bare lurer. Jeg trodde ikke sjokolade var sunt. Kjenner mange som kjøper barer som de skal ha etter trening f.eks. Takker for svar. Anonymous poster hash: 30915...0cb De som kjøper slike for å spise etter trening har bare latt seg lure av industrien rundt trening. Bransjen vil jo at du skal tro at du trenger spesielle produkter for å bli bedre. Mange av de de barene er ikke bedre enn japp, mens andre har noen sunnere ingredienser for å gi dem "alibi". De er fortsatt godteri og ikke noe en bør basere kostholdet sitt på. 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #13 Skrevet 14. april 2014 De som kjøper slike for å spise etter trening har bare latt seg lure av industrien rundt trening. Bransjen vil jo at du skal tro at du trenger spesielle produkter for å bli bedre. Mange av de de barene er ikke bedre enn japp, mens andre har noen sunnere ingredienser for å gi dem "alibi". De er fortsatt godteri og ikke noe en bør basere kostholdet sitt på. Akkurat Men det kan være et alternativ å lage egne proteinbarer uten proteinpuvler, som et tilskudd etter trening, om man ikke rekker å få i seg mat raskt nok etter økta. http://www.alleoppskrifter.no/s/hjemmelaget-proteinbar-uten-proteinpulver.html Anonymous poster hash: faea8...b5c
Teriyaki Skrevet 14. april 2014 #14 Skrevet 14. april 2014 Har aldri hatt troen på det der. Har en venninne som påstår at det er veldig sunt, og når jeg har sagt at det er jo likevel mange kalorier i de, så sier hun bare at "men det er sunne kalorier"...Det rare er at hun ellers har gode kunnskaper om trening og kosthold. 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #15 Skrevet 14. april 2014 Jeg er også av den oppfatningen at slike barer er usunne, men jeg spiser alikevel en nutrilettbar hver dag ettersom jeg anser det som et bedre alternativ til sjokolade. Det er ikke kunstig søtning i nutrilettbarene (får vondt i magen av kunstig søtning) og det er 13g sukker i en bar. Ettersom jeg er aktiv tenker jeg det erbhelt og innafor med 13 g sukker i en bar. Er jo mye mer i vanlig sjokolade. Jeg har ellers et veldig sunt kosthold med ren mat. Er det skadelig å spise en nutrilettbar om dagen? Vet at Vanlig mat er mye bedre enn disse barene, men som et alternativ til sjokolade? Hva tenker dere? Også er det jo vitaminer og mineraler i nutrilettbarene også!Anonymous poster hash: 2e733...39c
pusekatta Skrevet 14. april 2014 #16 Skrevet 14. april 2014 For meg er Nutrilettbarer osv likestilt med godteri, og jeg spiser det ikke som mat. I en Nutrilettbar er det 15 ish gram med sukker, og endel proteinbarer er enda verre. Selvsagt er ikke dette store greiene, men jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal spise dette istedenfor vanlig mat. Direkte "sunt" er det iallefall ikke. De eneste "sunne" proteinbarene jeg kan komme på er Questbars, med 1 gram sukker per bar. Enig med den over her som skrev at det er tullete å gå å knaske på slike i håp om å gå ned i vekt. 1
pusekatta Skrevet 14. april 2014 #17 Skrevet 14. april 2014 Jeg er også av den oppfatningen at slike barer er usunne, men jeg spiser alikevel en nutrilettbar hver dag ettersom jeg anser det som et bedre alternativ til sjokolade. Det er ikke kunstig søtning i nutrilettbarene (får vondt i magen av kunstig søtning) og det er 13g sukker i en bar. Ettersom jeg er aktiv tenker jeg det erbhelt og innafor med 13 g sukker i en bar. Er jo mye mer i vanlig sjokolade. Jeg har ellers et veldig sunt kosthold med ren mat. Er det skadelig å spise en nutrilettbar om dagen? Vet at Vanlig mat er mye bedre enn disse barene, men som et alternativ til sjokolade? Hva tenker dere? Også er det jo vitaminer og mineraler i nutrilettbarene også!Anonymous poster hash: 2e733...39c If it fits your macros, så spis ivei..
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #18 Skrevet 14. april 2014 Ja, men hva om du ikke skal ned i vekt da? Jeg spiser de som et alternativ til sjokolade. Og ja, det er jo sukker i nutriøettbarene, men når man faktisk er undervektig (som jeg faktisk er med en BMI på 17) så synes jeg det er bedre å spise en nutrilettbar enn vanlig sjokolade som har enda mer sukker i seg. Men alt annet jeg putter i meg ila dagen er ren mat. Det kan vel ikke være så skadelig? Har vært omdiskutert om questbarene inneholder kun 1 g sukker. Er flere som hevder at de utelater karbohydrater som egentlig burde regnes medAnonymous poster hash: 2e733...39c 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #19 Skrevet 14. april 2014 Det er ikke sunt. Det er ment som hurtig energi for de som bygger. Når jeg ser kvinner gnage på dem så tenker jeg at de må være mindre oppegående som innbiller seg at de har noe annet utbytte av dem annet enn dårlige tenner og unødvendig vektoppgang. Jeg vil ikke påstå at proteinbarer er sunt i seg selv. Men i et ellers balansert og rent kosthold - hvor en ekstra proteinbar ikke fører til kalorioverskudd, kan det være et greit alternativ til sjokolade eller annen kos. Men som erstatning for skikkelig mat? Nei. Anonymous poster hash: 5e7b0...a7a 1
Gjest Steamboat Skrevet 14. april 2014 #20 Skrevet 14. april 2014 Har noen proteinbarer på skolen, trenger både proteinene og karbohydratene så at det er mye karbohydrater bryr jeg meg ikke om. Fordelen er jo at de kan lagres uten kjøleskap, ikke trenger varme, lang holdbarhet og at jeg liker smaken(så lenge jeg bare spiser dem i ny og ne). Så greit å ha om man blir lenge på skolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå