Silfen Skrevet 14. april 2014 #1 Skrevet 14. april 2014 Noen som vet om forventet nedgang på blodtrykksmedisiner?
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #2 Skrevet 14. april 2014 Det finnes jo mange ulike typer blodtrykkssenkende medisiner.. Hva slags type tenker du på? Anonymous poster hash: b7cdb...6ad
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #4 Skrevet 14. april 2014 Har ingen erfaring med den selv, men i følge felleskatalogen burde ønsket effekt (blodtrykk) inntreffe i løpet av 2-4 uker. Ellers så er maks serumkonsentrasjon etter 7 timer så du burde se/kjenne en effekt allerede da vil jeg tro.. Anonymous poster hash: b7cdb...6ad
Silfen Skrevet 14. april 2014 Forfatter #5 Skrevet 14. april 2014 Har ingen erfaring med den selv, men i følge felleskatalogen burde ønsket effekt (blodtrykk) inntreffe i løpet av 2-4 uker. Ellers så er maks serumkonsentrasjon etter 7 timer så du burde se/kjenne en effekt allerede da vil jeg tro.. Anonymous poster hash: b7cdb...6ad Men hva er ønsket effekt? Er det normalt bt? Eller er det bare en nedgang? Og i så fall hvor mye kan man forvente i nedgang? Og jada, jeg kan spørre legen, hadde time i morgen, men hun har visst tatt seg ferie. Noe som jo er vel fortjent. Men jeg blir litt sånn GAAAAH, vil vite NUH.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #6 Skrevet 14. april 2014 Men hva er ønsket effekt? Er det normalt bt? Eller er det bare en nedgang? Og i så fall hvor mye kan man forvente i nedgang? Og jada, jeg kan spørre legen, hadde time i morgen, men hun har visst tatt seg ferie. Noe som jo er vel fortjent. Men jeg blir litt sånn GAAAAH, vil vite NUH. Behandlings mål er: Retningslinjene (både norske og europeiske) anbefaler at man bringer kontorblodtrykket < 140/90 mm Hg (tilsvarende gjennomsnittlige 24-timers ambulatoriske målinger < 130/80). Dersom pasienten har diabetes, anbefaler de norske retningslinjene fra 2009 at blodtrykket senkes til < 130/80. Kild: legemiddelhåndboken Nå vet jeg ingen ting om din helsetilstand ellers men går ut ifra om at det er kun høyt blodtrykk det er snakk om. Anonymous poster hash: b7cdb...6ad
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #7 Skrevet 14. april 2014 Hjemmemålinger er gjerne litt lavere ettersom det er noen som har legeskrekk. Anonymous poster hash: b7cdb...6ad
Silfen Skrevet 14. april 2014 Forfatter #8 Skrevet 14. april 2014 Behandlings mål er: Retningslinjene (både norske og europeiske) anbefaler at man bringer kontorblodtrykket < 140/90 mm Hg (tilsvarende gjennomsnittlige 24-timers ambulatoriske målinger < 130/80). Dersom pasienten har diabetes, anbefaler de norske retningslinjene fra 2009 at blodtrykket senkes til < 130/80. Kild: legemiddelhåndboken Nå vet jeg ingen ting om din helsetilstand ellers men går ut ifra om at det er kun høyt blodtrykk det er snakk om. Anonymous poster hash: b7cdb...6ad Jada, jeg vet hva det bør ligge på. Men jeg vet ikke hvor mye man må forvente å gå ned med medisiner. Skal medisiner gi normaltrykk, eller skal det bare gi nedgang. Såvidt jeg vet er helsetilstanden eller grei nok. Jeg har hatt noe forhøyet trykk før, umedisinert, men det har vært normalt en god stund nå, før det plutselig føk i været igjen.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #9 Skrevet 14. april 2014 Det jeg mente er at målet for behandlingen din med den dosen du har på nå 20 mg som er en typisk vedlikeholdsdose forventes å bringe deg ned til under 140/90. Det er målet, og det er det du skal forvente. Det vil si at man er fornøyd med dette selv om det ikke havner på 120/80. Dersom dosen ikke senker blodtrykket til under 140/90, vil nok din lege justere på doseringen. Hvor mye det senkes kommer an på hvor høyt blodtrykket ditt er fra før og hvordan kroppen din responderer på medisinene dine. Anonymous poster hash: b7cdb...6ad
Silfen Skrevet 14. april 2014 Forfatter #10 Skrevet 14. april 2014 Det jeg mente er at målet for behandlingen din med den dosen du har på nå 20 mg som er en typisk vedlikeholdsdose forventes å bringe deg ned til under 140/90. Det er målet, og det er det du skal forvente. Det vil si at man er fornøyd med dette selv om det ikke havner på 120/80. Dersom dosen ikke senker blodtrykket til under 140/90, vil nok din lege justere på doseringen. Hvor mye det senkes kommer an på hvor høyt blodtrykket ditt er fra før og hvordan kroppen din responderer på medisinene dine. Anonymous poster hash: b7cdb...6ad Takk. Jeg er ikke kommet under 140/90. Dvs, overtrykket er kommet under, men ikke undertrykket. Kjøpte meg måler i dag, like greit å sjekke det selv, er alltid litt høyt hos legen.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #11 Skrevet 8. november 2014 Bumper tråden for å spørre hvordan dette gikk! Tålte du medisinen bra? Gikk blodtrykket tilstrekkelig ned eller fikk du annen medisin? Jeg har fått nesten samme type medisin som deg (Adalat Oros, kalsiumblokker) og synes trykket har gått ganske lite ned. I tillegg synes jeg at jeg blir tett i nesen, har for rask puls og nesten litt tung pust. Merket du noen bivirkninger? Anonymous poster hash: e1a4c...e47
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #12 Skrevet 8. november 2014 Nei nå så jeg jo at din medisin er en ACE-hemmer og ikke kalsiumantagonist... Jaja uansett: hvordan gikk det med deg og medisinen? Anonymous poster hash: e1a4c...e47
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #13 Skrevet 8. november 2014 For å sitere en gammel og erfaren indremedisiner, å finne riktig blodtrykksmedisin er som å finne rinktig partner, noen ganer er det klaff på første forsøk andre ganger må man prøve og feile en del ganger. Derfor finnes det og en rekke blodtrykksmedisiner i veldig mange styrker. Tok meg over 1 år med prøving og feiling, dosejussteringer osv. Før vi fant frem til en medisin og passe dose for å få blodtrykket regulert uten alvorlige bivirkninger. Måtte også kjøpe blodtrykksaparat til hjemmebruk og fikk opplæring av legen i hvordan jeg skulle bruke det og førte liste over trykket daglig. Min fastlege er og spesialist i indremedisin. Men ikke den samme som ref. Innledningsvis. Så her skal du være forberedt på at legen din kan ha truffet blink med medisinen på første forsøk eller at du må bytte medisin når du kommer til kontroll.vær og obs på Bivirkninger.Anonymous poster hash: 7b9cb...e48
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #14 Skrevet 8. november 2014 Æsj, ser nå at dette er en haugammel tråd. Anonymous poster hash: 7b9cb...e48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå