Gå til innhold

Husbanklån i med IN ordning - forlengelse av avdragsfrihet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har fått utvidet avdragsfrihet på sin del av fellesgjelden (litt motsatt av IN ordningen kanskje)?

Jeg er i ferd med å skilles og vil gjerne beholde huset. Dersom jeg skal kjøpe ut min mann har jeg egentlig ikke råd, men ettersom jeg kommer til å få en del penger etter hvert (arv) lurer jeg på å sjekke muligheten for å kun betale renter noen år til (det er per dato avdragsfrihet til 2017). Da kan jeg ev. betale ut mannen i mellomtiden. Har penger til å gi ham halvparten med en gang, og så nedbetale resten over 6-7 år. Han vil ikke ha noe problem med det, han ønsker at felles barn skal få beholde barndomshjemmet, men har ikke råd til å kjøpe meg ut da jeg hadde mye høyere EK enn ham. Egentlig vil han ikke ha noen penger, men det får være måte på å være dumsnill, han skal jo også ha råd til å kjøpe bolig.

Det er såpass gunstig fellesgjeld her (har for god økonomi til å få lån i Husbanken alene), og det vil uansett koste meg en god del å kjøpe en stor nok leilighet, så det ville vært surt å måtte selge meg ut. Vil nok aldri ha råd til å kjøpe et hus i byen igjen hvis jeg selger nå (vi gjorde et relativt gunstig kjøp).

Det er ikke noen ønskesituasjon å bo seg i hjel heller, men med tanke på fremtiden ville det likevel vært verdt det (slippe å flytte flere ganger, plass til barna, ev barnbarn om jeg skulle være så heldig og få det, eie et hus i Oslo om et av barna skulle ønske å ta over etc.). Jeg går jo litt opp i lønn hvert år, og utgift til SFO/bhg blir også borte om noen år, så det vil bli bedre + denne arven som sannsynligvis kommer innen 10 år (liker ikke å spekulere i arv, men akkurat nå må jeg, det er en relativt perifer slektning).

Anonymous poster hash: 33c04...8f6
Skrevet

Jeg VET ikke, men tror ikke det er så enkelt. Stort sett forhandles vel vilkår på fellesgjelden felles for alle, og spesialvilkår for noen - unntatt der det er avtalt IN-ordning - tror jeg ikke er vanlig. Det er jo også noe med risikoen for alle de andre som bor der - det er godt å vite når man er ferdig med fellesgjelden evt. får den ned på levelig nivå i fall noe må tvangsselges i stupende marked.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...