AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #1 Skrevet 14. april 2014 Jeg synes Bergans produkter er veldig bra og kjøper stortsett Bergans jakker til min sønn. Men jeg synes glidelåsene er helt håpløse. Andre som har samme erfaringene eller er det noe vi ikke skjønner? Sittet nå med en jakke som sønnen min på 6 år ikke kan bruke på skolen fordi han ikke får igjen glidelåsen:-(Anonymous poster hash: 58dd3...d17
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #2 Skrevet 14. april 2014 Jeg har vel 6 bergansjakker og aldri slitt med glidelåsen på dem. Kanskje du kan ta kontakt med bergans og spørre om den kan byttes ut, oljes, eller noe for at den sklir lettere`? Anonymous poster hash: 8cd43...77b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #3 Skrevet 14. april 2014 Er ikke problem med at den glir, men er på en måte to glidelåser som må holdes sammen nederst for å dra opp glidelåsen. Det er nesten umulig for en 6 åring og få til. Tenker kanskje det er et triks som vi ikke skjønner:-(Anonymous poster hash: 58dd3...d17
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #4 Skrevet 14. april 2014 Må klemme nede og oppe med fingrene, omtrent som når man holder en tyggis på kortsidene, om du skjønner, så bare lirke den andre siden nedi og dra opp. Er de ikke tett sammen, kommer ikke låsen nedi. Anonymous poster hash: 8cd43...77b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #5 Skrevet 14. april 2014 Idiotisk å ha sånne glidelåser. Ihvertfall på barnejakker!Anonymous poster hash: 58dd3...d17
Gjest boltiten Skrevet 26. april 2014 #6 Skrevet 26. april 2014 Det er flere triks med slike glidelåser, eller for å si det på en annen måte: Det er flere ting å huske på når en skal starte dem. Jeg syntes selv det var litt vanskelig i starten, men det går seg fint til etter hvert. Nå har jeg nesten bare slike glidelåser, og jeg elsker Bergans-jakkene. Jeg kan gi deg en "sjekkliste" her, håper det kan hjelpe deg og sønnen din. 1. Pass på at han drar de to delene helt ned på glidelåsen. 2. Lær ham fingergrepet: Hold den øverste delen med tommel og pekefinger, og dytt ned ned mot den nederste delen. Dette dyttet sikrer at delene ligger riktig. La langfingeren ligge forsiktig underst uten å presse. Det går an å kjenne med den høyre pekefingerneglen om de to delene ligger rikitig ved at den kan føres på utsiden gjennom begge delene uten at det blir hakkete. Det er viktig at han ikke bare griper tak i begge delene samtidig. Da blir det fort feil. 3. Så må han holde grepet godt og ikke bevege de to delene når tappen skal inni. Klarer han dette er saken løst. Øv på å holde delene helt i ro og dytte forsiktig mot den nederste delen. Normalt vil han kjenne et lite klikk når tappen er helt gjennom den nederste delen. Da kan han dra opp. Hvis jakka er strammet med snorer blir det vanskeligere. De kan heller strammes når glidelåsen er i gang. Og så bør dere bruke tid på å øve sammen. Lag huskeregler for ham. Bruk tid på å vise ham operasjonen. Sett av fem minutter ekstra hver morgen f.eks. Hvis det ikke er noe feil med jakka, tror jeg dette vil gjøre det lettere for ham. Jeg vet godt at motorikken ikke er helt ferdig hos en 6-åring, men dette som alt annet blir bedre med øving, og er ikke umulig. Hører gjerne hvordan det går.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå