Gå til innhold

Klarer jeg å betale alt med 20.000?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror dere jeg klarer å betjene huslån på 9000 i mnd som alenemor og med bare 20.000 utbetalt? Er usikker på hva alle andre utgifter som forsikringer, mat, klær, husholdningsartikler, bil, strøm, tv, kommunale avgifter osv osv vil komme på, da jeg aldri har bodd alene før. Kan noen som kanskje har vært i samme situasjon svare med på det, eller noen andre som vet?

Anonymous poster hash: 9773b...58c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye er husleia på?

Litt avhengig av husleia, men jeg svarer, jeg tror du vil klare det dersom du er forberedt på å leve trangt. Jeg vil anbefale deg å kutte ut bilen, den er veldig dyr og et utgiftssluk

Skrevet

Om du klarer det er jo klart en prioritetssak.

Det blir ikke så mye igjen til alt annet, men kanskje kan du begrense retsne endel også. Å ikke ha bilutgifter hjelper selvsagt mye! Fornuftige gode handlevaner (ukeshandling, handleliste, handle tilbudsvarer) kan jo gjøre matbudsjettet ganske lavt. Klær trenger ikke du masse av, men barnet må ha litt. Bruk bytte/gi-bort sidene på facebook! Barneklær går i mange kretser på omgang nå.

Du får sette opp et budsjett med utgiftene og se hva du MÅ betale og hva du vil prioritere. Dyre ferier må kanskje vike for et stort huslån f.eks! Alt handler om prioriteringer egentlig. DU kan gjøre mye for 20k i måneden, opp til deg å bestemme hva.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye er husleia på?

Litt avhengig av husleia, men jeg svarer, jeg tror du vil klare det dersom du er forberedt på å leve trangt. Jeg vil anbefale deg å kutte ut bilen, den er veldig dyr og et utgiftssluk

Jeg bor i huset til min samboer eller kommende eks nå, så har ikke noe husleie.

Jeg regnet ikke med barnetrygd, kun det jeg får utbetalt i lønn. Vet ikke om aleneforeldre får noe annet av nav enn barnetrygd? Jeg kommer vel til å få barnebidrag også? Kan han nekte? Han tjener 3 ganger så mye som meg.

Bil er en nødvendighet, da vi bor på bygda.

AnonymBruker
Skrevet

Her er hva jeg bruker:

Kommunale avgifter: 500

Strøm: 750

Mat og husholdningsartikler: 2000 (4000 kr til en voksen og barn)

Klær: 500-1000

Bil: 2000 (drivstoff, forsikring, bompenger og service)

Mobil: 100

TV/internett: 300

Bil trekker mye penger, så ville definitivt kuttet ut den om det var mulig. Ellers tror jeg det kan bli vanskelig å holde budsjettet. Husk at i tillegg til disse utgiftene, er det lurt å spare opp en god buffer og sette til side penger til ferieturer, gaver, kafeturer og andre utflukter.

Det er fullt mulig å få det til (jeg hadde klart det), men du må prioritere. Det første som ryker, er koselige byturer, coffe-to-go og impulsshopping.

Anonymous poster hash: 14595...189
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regnet ikke med barnetrygd, kun det jeg får utbetalt i lønn. Vet ikke om aleneforeldre får noe annet av nav enn barnetrygd? Jeg kommer vel til å få barnebidrag også? Kan han nekte? Han tjener 3 ganger så mye som meg.

Trur den som spurte mente hva husleia blir på i tillegg til boliglånet. Med mindre du kjøper enebolig, er det relativt vanlig at det er en husleie til borettslag eller sameie.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Trur den som spurte mente hva husleia blir på i tillegg til boliglånet. Med mindre du kjøper enebolig, er det relativt vanlig at det er en husleie til borettslag eller sameie.

Åja, har aldri bodd i borettslag. Det er snakk om enebolig.

Skrevet

Du bør snakke med banken. Med hus vil det alltid følge ting som må fikses. Så du må ha en buffer konto. En veileder vil hjelpe deg og regne på hva utgifter du må forvente.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åja, har aldri bodd i borettslag. Det er snakk om enebolig.

Da må du også huske på at det koster å vedlikeholde et hus. Det skal males ikke altfor sjelden, og det koster fort 100.000 kr hvis du ikke gjør det selv. I tillegg må du vurdere hvordan tilstanden er, når ble kledning, tak, vinduer byttet?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha barnebidrag ja, beløpet kommer helt an på hva mannen din tjener (og hva du tjener også), i tillegg skal du ha dobbel barnetrygd.

Til sammeligning, så er jeg alenemor til ett barn, har utbetalt 24 000,- i mnd (lønn, det andre kommer i tillegg), har 8000,- i husleie (leier, så slipper alt av vedlikehold), studielån og annen gjeld 6400,- i mnd, har bil også. Jeg klarer meg fint, men har ikke så mye til overs til utskeielser da....

Vil tro du klarer deg fint :)

Anonymous poster hash: 32baf...adb
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å regne med at årlig vedlikehold av bolig koster 2-3% av boligens verdi. Feks vil en bolig som koster 2 millioner medføre en årlig vedlikeholdskostnad på 40-60.000 i gjennomsnitt. Og husk av vedlikehold ikke er en investering, slik som oppussing kan være, det er en ren utgift.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel rett på overgansstønad??

Slike ting må du finne ut selv, NAV hjelper deg mest sannsynlig ikke!

Men dersom du har barn, og går fra og være 2 forsørgere, til 1, så mener jeg du har rett på denne overgansstønaden!

En venninde av meg har 1 barn, 15.000,- inn i mnd, og husleie på 7000,- i mnd. Hun og barnefar har jo barnet 50/50, og deler alle utgiftene til barnet i 2. un klarer seg helt OK. Hun har diskutert med jobben nå, så mener hun får stige i lønn.

Anonymous poster hash: 8406b...83f

AnonymBruker
Skrevet

9000 i mnd til hvilken rente? Hvis det er til dagens rente, og du har lite utsikter til økning i lønn, kan det bli vanskelig når renten stiger.

Hadde jeg vært deg, ville jeg forsøkt Husbanken, det kan hende du får lån som alenemor. Der kan du binde renta på en latterlig lav rente i 10 år, noe som vil gi økonomisk forutsigbarhet fremover. Særlig øker sjansen for lån der om du får avslag i banken. Noe som ikke er utenkelig med marginene du har.

Anonymous poster hash: f4c13...6c3

• Liker 3
Skrevet

Da må du også huske på at det koster å vedlikeholde et hus. Det skal males ikke altfor sjelden, og det koster fort 100.000 kr hvis du ikke gjør det selv. I tillegg må du vurdere hvordan tilstanden er, når ble kledning, tak, vinduer byttet?

100.000 for å male et hus? Gullmaling da eller? :P

Hvis du må betale 9000 i mnd. er det vel snakk om nesten 2 millioner du skal låne, da burde du klare å finne et hus som holder en stund uten de største kostnadene.

Selvfølgelig kan han ikke nekte å betale barnebidrag, på Nav.no er det bidragskalkulator hvor du kan regne på det. Vet ikke hvor mange unger du har og alder på de? Et barn gir hvertfall dobbel barnetrygd som blir nesten 2000 kr. i mnd. det også.

AnonymBruker
Skrevet

20 000kr - 9000kr = 11 000kr.

Mat til deg og barnet ca 2000kr i mnd. Forsikringer ca 1500kr, bil ca 1000kr i mnd (kommer an på hvor mye du kjører), strøm 500kr, internett 200kr, mobil 2-300kr hvis du har rett abo, tv 500kr(1500kr i kvartalet).

Så da sitter du igjen med 5000kr. Mars mnd kommer kommunale avgifter, evetuell boligskatt, vann og kloakk.

Det er ikke sikkert du sitter igjen med 5000kr heller, jeg kommer ikke på alle utgiftsposter akkurat nå, men du må belage deg på et stramt budsjett, og spare det du spare kan for å komme deg gjennom de verste mnd som mars og januar og sånn.

Anonymous poster hash: fb3dd...d16

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke så stort lån med din inntekt og som aleneforsørger.

Anonymous poster hash: 89048...71b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, først og fremst: Hvor gammelt er barnet/barna og hvor mye skal du ha de? Hvor mye tjener du brutto årlig (altså før skatt)?

Hvis du har barnet mer enn 60% og barnet er under 8 år så har du rett på overgangsstønad, stønad til barnetilsyn (hvis barnet går i barnehage eller SFO får du dekket 66% av utgiftene (ikke inkl kostpenger)), en ekstra barnetrygd og barnebidrag. Du har også rett på fradrag på skatten fordi du er enslig forsørger (dette utgjør rundt 10 000,- i året). Hvor mye du har rett på i barnebidrag kan du sjekke på NAV.no (de har bidragskalkulator). Han kan ikke nekte, hvis han gjør det så kan du kreve at bidraget fastsettes gjennom NAV.

Jeg kan jo komme med mitt budsjett, som nettopp har blitt enslig forsørger selv:

Inntekt: 28 500,- (av dette er ca 6000,- overgangsstønad, stønad til barnetilsyn og to barnetrygder, jeg får ikke barnebidrag da jeg har blitt enig med barnefaren om at det er greit at vi lar være).

Utgifter:

Husleie: 5500

Strøm: 500

Internett: 400

Telefon: 250

TV: 300

Lånekassa: 1200

Lisens: 217

Trening: 400

Barnehage: 2740

Mat: 3500

Forsikring: 550

Drift bil (diesel, bompenger, ferjer etc): 3300

Billån: 1900

Årsavgift: 250

Klær: 1000

Linser: 200

Det blir da ca 22 200,- ut.

Så jeg har altså en del igjen som går til sparing, hvis vi skal finne på noe ekstra (badeland, lekeland, kino etc), når hun må ha ekstra mye klær (overgang til sommer/vinter osv), legeutgifter, medisiner, vedlikehold av bilen som vask, service, nye dekk, reperasjoner etc (som jeg ikke har regnet med), ferier osv.

Jeg hadde nok ikke klart 9000,- i huslån+kommunale utgifter+mye mer i strøm+vedlikehold av hus. Jeg bor i en leilighet jeg leier nå (eide før) med ett soverom for å kunne spare opp litt så jeg får kjøpt noe eget snart.

Anonymous poster hash: 9bd76...ef4
  • Liker 2
Skrevet

Stor forskjell på om barnet er spedbarn eller tenåring. Men ser flere beregner 2000kr til mat i mnd. Det er langt under SIFO sine beregninger for et nøktern matbudsjett. De aller, aller fleste bommer GROVT når de anslår hvor mye de bruker på mat i måneden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er 1 år.

Ønsker å kjøpe hus til litt under 2 millioner. Har litt over 300.000 i egenkapital og utbetalt 20.000 pluss barnetrygd på 970.

Skrevet

Hvor mye har du i årlig inntekt brutto som en annen her spør om?

Det høres ut som altfor mye å betjene det. Jeg regner med du har inntekt på litt over 300 000,- i året? Vil tro at du da (med stønader som enslig forsørger) kan få lån på rundt 1-1,2 mill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...