Gå til innhold

Marsipankuler med sjoko - teknikk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte å lage marsipankuler med sjokolade, men før har det alltid endt med masse gris og kliss, og svært ujevnt trekk på kulene:P Noen som har noen smarte tips til hvordan jeg kan gjøre det enklere?:)

Anonymous poster hash: ec2f0...151
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg smelter sjokoladen, tar en tannpirker i marsipankula og dupper godt i sjololaden, legger så på matpapir og kjøleskapet for å stivne sjokoladen.

Anonymous poster hash: 2f3c8...12a
  • Liker 2
Skrevet

Jeg smelter sjokoladen, tar en tannpirker i marsipankula og dupper godt i sjololaden, legger så på matpapir og kjøleskapet for å stivne sjokoladen.

Anonymous poster hash: 2f3c8...12a

Jeg gjør akkurat det samme. Funker supert :)

Skrevet

Kjøp god sjokolade, ikke kokesjokolade. Du vil ha en med høy andel kakaofett og lite/ingenting av sojafett. Kakaofettet oppfører seg mye bedre som smeltet, men det er dyrere.

Så må du temperere sjokoladen riktig, så den stivner fort uten kjøleskap og ikke blir klissete i romtemperatur. Google temperering av sjokolade så finner du eksakt fremgangsmåte. Det involverer riving/hakking av sjokolade, smelting, blanding osv. Virker kanskje omstendelig, men dyppingen går så utrolig mye lettere og resultatet bli sjokoladetrekk med samme "knekk" som kjøpesjokolade.

Skrevet (endret)

Kan også være en idé å plassere kulene med tannpirkerne i en eske, slik at de ikke får "liggesår" fra bakepapiret. Da blir de enda penere :) Litt sånn som man gjør med cake pops. Fant ikke noe bra bilde til å beskrive, men dette beskriver jo litt hvertfall.

cake-pops-022p.gif

Her har de faktisk brukt oasis! Fåes hos din lokale blomsterbutikk dersom du spør pent. Må vel kanskje betale innkjøpsprisen, men de har store kasser liggende på bakrommene sine (hilsen blomsterbutikk-ansatt.)

Endret av Vinduskarmen
Skrevet

Bruk to gafler til å rulle kulene i sjokoladen med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...