-littleme- Skrevet 14. april 2014 #1 Skrevet 14. april 2014 Hei! Jeg har et problem med at jeg blir støl så og si hver gang jeg trener, selv om jeg trener regelmessig, flere ganger i uken. Hva kan være grunnen til det, og er det noe jeg kan gjøre med det?
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #2 Skrevet 14. april 2014 Jeg er også kronisk støl. Trener 4-5 dager i uka, og da går jeg rundt støl hele tiden. Det er ganske tortur på jobb, da jeg har en jobb jeg beveger meg mye, og er veldig mye "opp og ned". Anonymous poster hash: 25f0b...852
Supraspinatus Skrevet 14. april 2014 #3 Skrevet 14. april 2014 Hvordan trener du? Hvor mye treningserfaring har du med akkurat denne type trening? For nybegynnere blir man nesten støl uansett når man gjør nye øvelser eller med uvante belastninger. Når man har mer erfaring er det helst når man tømmer seg skikkelig med høyt volum at det blir veldig stølt. Likevel er det vist gjennom mange forsøk at det er eksentrisk (bremsende) muskelarbeid som gir mest stølhet. Deretter statisk. Konsentrisk arbeid gir nesten ikke denne responsen. Akkurat hva stølhet skyldes er man ikke 100% sikre på, men det man vet er at det er små rifter i musklene som skaper en immunrespons. Det er dog ikke direkte sammenheng mellom stølhet og fremgang/effekt av treningen. Noen blir mer støle enn andre. Og stølhet er derfor ikke noe mål på om treningen har vært bra eller ikke.
-littleme- Skrevet 14. april 2014 Forfatter #4 Skrevet 14. april 2014 (endret) Hvordan trener du? Hvor mye treningserfaring har du med akkurat denne type trening? For nybegynnere blir man nesten støl uansett når man gjør nye øvelser eller med uvante belastninger. Når man har mer erfaring er det helst når man tømmer seg skikkelig med høyt volum at det blir veldig stølt. Likevel er det vist gjennom mange forsøk at det er eksentrisk (bremsende) muskelarbeid som gir mest stølhet. Deretter statisk. Konsentrisk arbeid gir nesten ikke denne responsen. Akkurat hva stølhet skyldes er man ikke 100% sikre på, men det man vet er at det er små rifter i musklene som skaper en immunrespons. Det er dog ikke direkte sammenheng mellom stølhet og fremgang/effekt av treningen. Noen blir mer støle enn andre. Og stølhet er derfor ikke noe mål på om treningen har vært bra eller ikke. Jeg pleier å varme opp med sykling og romaskin til jeg er ganske god og varm i trøya før jeg trener styrke, både med og uten maskiner. Varierer litt på hvilke øvelser jeg tar fra gang til gang. Normalt tar jeg 15 repetisjoner per serie, og 3 serier, men det hender jeg bruker mer motstand og kun tar 7 repetisjoner per serie. Om jeg ikke trener styrke går jeg turer (i høyt tempo) eller svømmer. Edit: Jeg har ingen spesielle rutiner på hva slags trening jeg tar de forskjellige dagene, så jeg gjør det jeg føler for av treningsmetode den dagen. Endret 14. april 2014 av -littleme-
Supraspinatus Skrevet 14. april 2014 #5 Skrevet 14. april 2014 Jeg pleier å varme opp med sykling og romaskin til jeg er ganske god og varm i trøya før jeg trener styrke, både med og uten maskiner. Varierer litt på hvilke øvelser jeg tar fra gang til gang. Normalt tar jeg 15 repetisjoner per serie, og 3 serier, men det hender jeg bruker mer motstand og kun tar 7 repetisjoner per serie. Om jeg ikke trener styrke går jeg turer (i høyt tempo) eller svømmer. Edit: Jeg har ingen spesielle rutiner på hva slags trening jeg tar de forskjellige dagene, så jeg gjør det jeg føler for av treningsmetode den dagen. 3 x 15 repetisjoner gir et ganske høyt volum. Da er det ikke rart du blir støl om du har litt motstand på. Jeg ville redusert repetisjonene ned til 8 eller mindre og heller ta tyngre vekter. Det svarer seg også å ha et system i treningen. Dersom det er helt tilfeldig eller du trener etter hva du har lyst så er det fort gjort å trene seg skjev ved å prioritere muskler som du liker å trene. I tillegg er det så og si umulig å måle fremgang. Variasjon er bra, men variasjon krever et system.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #6 Skrevet 14. april 2014 Hva med mat rett etter trening? Av en eller annen grunn har jeg det for meg at musklene restitueres fortere med riktig menge karbo og protein før og etter trening. Anonymous poster hash: 3541b...0d5
Supraspinatus Skrevet 14. april 2014 #7 Skrevet 14. april 2014 Hva med mat rett etter trening? Av en eller annen grunn har jeg det for meg at musklene restitueres fortere med riktig menge karbo og protein før og etter trening.Anonymous poster hash: 3541b...0d5 Det kommer an på hva du definerer som rett etter. Om du spiser 20min eller 1,5-2 timer etter trening utgjør ikke noe stor forskjell på restitusjonen. Nå snakker jeg om proteinsyntese. Når det gjelder glykogenlagre er det vist at det hjelper å spise raske karbohydrater kort tid etter trening. Men når du kommer så langt ut som 24t+ etter økten så er de fylt opp selv om du ikke åt rett etter. Det som kan påvirke restitusjonen negativt i sammenheng med mat er for lavt inntak over tid. Også kalt slanking.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2014 #8 Skrevet 15. april 2014 Jeg blir nesten litt misunnelig. Jeg blir sjeldent støl, og når jeg blir, er tolker jeg det som at jeg har aktivert noen lite brukte muskler og er veldig fornøyd med det.. Anonymous poster hash: 768ae...b25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå