Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper noen grunnskolelærere/allmennlærere med master kan ta seg tid til å svare.

I disse utakknemlige KS-dager lurer jeg på å begynne rett på master, da i steden for å ta fjerdeåret ved grunnskolelærerutdanningen. Det haster litt, ettersom fristen for å søke master går ut på tirsdag.

Slik jeg har forstått det, tilbys følgende mastergrader for grunnskolelærerstudenter i hovedstaden:

HiOA

IKT-støttet læring
Spennende studieprogram, men er kanskje fremdeles forut for sin tid?

Skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag eller pedagogikk
Nytt for året. Er ikke spesielt gira på å ta en master som låser meg til KS' jerngrep.

UiO

Pedagogikk
Kvalifiserer ikke til et yrke innenfor pedagogisk-psykologisk rådgivning. Virker som en udefinert utdanning med middels jobbutsikter.

Spesialpedagogikk
Skal være yrkesrettet, men som grunnskolelærerstudent nektes jeg å ta SPED4000 - Rådgivning og innovasjon, og kan derfor ikke praktisere som f.eks. logoped. Er det korrekt?

BI

Executive master of management med spesialisering i skoleledelse
Erfaringsbasert, så denne utgår.


Det er viktig å påpeke at denne oversikten ikke er uttømmende. Kort fortalt ønsker jeg å ikke låse meg til skolen (spesielt ikke grunnskolen) dersom jeg først tar mastergrad. Er det noen lærere der ute som kan anbefale en master med gode karrieremuligheter? Tar jeg feil i min omtale av disse studiene?

På forhånd takk for innspill!


Anonymous poster hash: d0698...f28



Anonymous poster hash: d0698...f28
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare ta master i et fag? Altså norsk, engelsk, matte osv.?



Anonymous poster hash: c576c...daf
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare ta master i et fag? Altså norsk, engelsk, matte osv.?

Anonymous poster hash: c576c...daf

Er dessverre ikke så enkelt. Kommer, så vidt jeg har skjønt, ikke inn på faglige mastere som f.eks. biologi, lingvistikk eller matematikk. Masteren må altså bestå av fagdidaktikk, antar det skyldes den såkalte 80-regelen. Tar jeg en slik master risikerer jeg å binde meg til KS-skolen, det er jeg altså ikke interessert i.

Anonymous poster hash: d0698...f28

AnonymBruker
Skrevet

Er dessverre ikke så enkelt. Kommer, så vidt jeg har skjønt, ikke inn på faglige mastere som f.eks. biologi, lingvistikk eller matematikk. Masteren må altså bestå av fagdidaktikk, antar det skyldes den såkalte 80-regelen. Tar jeg en slik master risikerer jeg å binde meg til KS-skolen, det er jeg altså ikke interessert i.

Anonymous poster hash: d0698...f28

Ja, jeg mente altså norskdidaktikk, engelskdidaktikk osv. Det faget du er mest interessert i. Du er da ikke bundet til KS-skolen likevel. Du kan for eksempel jobbe som høgskolelektor eller undervise andre steder enn den offentlige skolen. Voksenopplæring, for eksempel. Regner med du er interessert i å være lærer i og med at det er det du studerer?

Du kan også ta doktorgrad etter masteren hvis du synes det er interessant. Da blir jo jobbmulighetene flere.

Anonymous poster hash: c576c...daf

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg mente altså norskdidaktikk, engelskdidaktikk osv. Det faget du er mest interessert i. Du er da ikke bundet til KS-skolen likevel. Du kan for eksempel jobbe som høgskolelektor eller undervise andre steder enn den offentlige skolen. Voksenopplæring, for eksempel. Regner med du er interessert i å være lærer i og med at det er det du studerer?

Du kan også ta doktorgrad etter masteren hvis du synes det er interessant. Da blir jo jobbmulighetene flere.

Anonymous poster hash: c576c...daf

Det nærmeste en kommer master i fagdidaktikk er den skolerettede fra HiOA. Der er imidlertid det skolefaglige innslaget på beskjedne 30 studiepoeng, og masteren må bestå av både fag og didaktikk. Det er dermed ytterst tvilsomt om skoleleder godkjenner utdanningen som tilsvarende lektorkompetanse, enda mer usikkert på videregående skole. Ettersom en slik master med skolefaglig fordypning faller mellom to stoler på høgskolelektornivå, er kun pedagogisk fordypning aktuell. Tar gjerne imot innspill om andre (konkrete) mastere med høyt nok faglig trykk.

Jeg har selvsagt en genuin lyst til å jobbe som lærer, og jeg kommer til å fungere godt i jobben. Mistilliten fra både KS og media har imidlertid dempet den lysten noe, det vil derfor være uheldig å låse seg til en grunnskole som KS langt på vei ønsker å overlate til økonomer helt uten pedagogisk innsikt.

Anonymous poster hash: d0698...f28

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selvsagt en genuin lyst til å jobbe som lærer, og jeg kommer til å fungere godt i jobben. Mistilliten fra både KS og media har imidlertid dempet den lysten noe, det vil derfor være uheldig å låse seg til en grunnskole som KS langt på vei ønsker å overlate til økonomer helt uten pedagogisk innsikt.

Anonymous poster hash: d0698...f28

Ja, akkurat det skjønner jeg veldig godt. Vi får håpe de ikke får gjennom forslaget.

Uansett kjenner jeg dessverre ikke forholdene i Oslo godt nok til å svare mer. På høgskolen i Sør-Trøndelag er det rene fagdidaktiske mastere, det er vel også noen på NTNU. De gir høgskolelektorkompetanse.

Anonymous poster hash: c576c...daf

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg ikke lærer selv, men har en pedagogsøster som har drevet og satt sammen en grad. Har du sjekket lektor/PPU ved NMBU?

Tenker at det må være lurt karrieremessig å satse på realfag, og du får også ettergitt studiegjeld.

Anonymous poster hash: 1e9cc...636

AnonymBruker
Skrevet

http://www.nmbu.no/studier/studietilbud/5-6-arige-program/lektorutdanning_i_realfag

Det var denne jeg egentlig skulle linke til, men mobilen var ikke helt med meg. Kommer jo an på om du har realfag, men hvis ikke går det sikkert an å ta ett år med det først.

Da får du både lektortittelen og får kompetanse i fag der det er etterspørsel.

Anonymous poster hash: 1e9cc...636

AnonymBruker
Skrevet

Ja, akkurat det skjønner jeg veldig godt. Vi får håpe de ikke får gjennom forslaget.

Uansett kjenner jeg dessverre ikke forholdene i Oslo godt nok til å svare mer. På høgskolen i Sør-Trøndelag er det rene fagdidaktiske mastere, det er vel også noen på NTNU. De gir høgskolelektorkompetanse.

Anonymous poster hash: c576c...daf

Takk for forståelsen. ;) Om de ikke får tvunget igjennom forslaget sitt i denne omgang, synes jeg det sier sitt om hva slags perspektiv KS har på den norske skolen.

Takk for forslaget, er et par lignende masterprogrammer rundt om i landet. Må imidlertid fullføre utdannelsen i hovedstaden.

http://www.nmbu.no/studier/studietilbud/5-6-arige-program/lektorutdanning_i_realfag

Det var denne jeg egentlig skulle linke til, men mobilen var ikke helt med meg. Kommer jo an på om du har realfag, men hvis ikke går det sikkert an å ta ett år med det først.

Da får du både lektortittelen og får kompetanse i fag der det er etterspørsel.

Anonymous poster hash: 1e9cc...636

Takk for innspillet! Har dessverre ikke realfag i fagkretsen.

Anonymous poster hash: d0698...f28

Skrevet

Jeg jobber selv i skolen og har master i spesialpedagogikk. Den utdanningen kan jeg bruke flere steder, feks. PPT, BUP og høgskolen. Det er jeg glad for nå, for hvis KS vinner fram med sine sinnsyke planer, sier jeg takk for meg i grunnskolen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber selv i skolen og har master i spesialpedagogikk. Den utdanningen kan jeg bruke flere steder, feks. PPT, BUP og høgskolen. Det er jeg glad for nå, for hvis KS vinner fram med sine sinnsyke planer, sier jeg takk for meg i grunnskolen.

Har du lærerutdanning i bunn, eller har du bachelor i spes.ped? Hva slags jobb kan du få hos PPT og BUP med lærerkompetanse?

Anonymous poster hash: d0698...f28

AnonymBruker
Skrevet

Ang master i spesped på UiO;

Du kan praktisere som logoped, men uten rådgivning er du ikke kvalifisert til å jobbe i PPT, i alle fall på papiret. Jeg aner ikke om det praktiseres rundtom.

Anonymous poster hash: 17ef0...1fb

AnonymBruker
Skrevet

Håper noen grunnskolelærere/allmennlærere med master kan ta seg tid til å svare.

I disse utakknemlige KS-dager lurer jeg på å begynne rett på master, da i steden for å ta fjerdeåret ved grunnskolelærerutdanningen. Det haster litt, ettersom fristen for å søke master går ut på tirsdag.

Slik jeg har forstått det, tilbys følgende mastergrader for grunnskolelærerstudenter i hovedstaden:

HiOA

IKT-støttet læring

Spennende studieprogram, men er kanskje fremdeles forut for sin tid?

Skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag eller pedagogikk

Nytt for året. Er ikke spesielt gira på å ta en master som låser meg til KS' jerngrep.

UiO

Pedagogikk

Kvalifiserer ikke til et yrke innenfor pedagogisk-psykologisk rådgivning. Virker som en udefinert utdanning med middels jobbutsikter.

Spesialpedagogikk

Skal være yrkesrettet, men som grunnskolelærerstudent nektes jeg å ta SPED4000 - Rådgivning og innovasjon, og kan derfor ikke praktisere som f.eks. logoped. Er det korrekt?

BI

Executive master of management med spesialisering i skoleledelse

Erfaringsbasert, så denne utgår.

Det er viktig å påpeke at denne oversikten ikke er uttømmende. Kort fortalt ønsker jeg å ikke låse meg til skolen (spesielt ikke grunnskolen) dersom jeg først tar mastergrad. Er det noen lærere der ute som kan anbefale en master med gode karrieremuligheter? Tar jeg feil i min omtale av disse studiene?

På forhånd takk for innspill!

Anonymous poster hash: d0698...f28

Anonymous poster hash: d0698...f28

Nei, det stemmer ikke, men må ta den andre retningen "innovasjon og et eller annet..." men du kan bli logoped ;) Det er høyt snitt da, det var b i snitt da jeg tok det...

Anonymous poster hash: 3909b...d09

AnonymBruker
Skrevet

og så finnes det spesialiseringer innenfor spes. ped. som audiopedagog, psykososiale vansker, utviklingshemning etc... Tror den utviklingshemning masteren er lettere å komme inn på...



Anonymous poster hash: 3909b...d09
Skrevet

Har du lærerutdanning i bunn, eller har du bachelor i spes.ped? Hva slags jobb kan du få hos PPT og BUP med lærerkompetanse?

Anonymous poster hash: d0698...f28

Jeg er sosionom. Har tatt PPU, 90 studiepoeng i nordisk, spes.ped 1. og 2. avdeling (sosiale og emosjonelle vansker), før jeg startet på mastergraden. Regner med at jeg kan jobbe med kartlegging, utredning og testing. Må legge til at det er noen år siden jeg var ferdig, mulig jeg er mindre atraktiv på arbeidsmarkedet enn jeg tror :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...