AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #1 Skrevet 13. april 2014 Håper noen grunnskolelærere/allmennlærere med master kan ta seg tid til å svare. I disse utakknemlige KS-dager lurer jeg på å begynne rett på master, da i steden for å ta fjerdeåret ved grunnskolelærerutdanningen. Det haster litt, ettersom fristen for å søke master går ut på tirsdag. Slik jeg har forstått det, tilbys følgende mastergrader for grunnskolelærerstudenter i hovedstaden:HiOAIKT-støttet læringSpennende studieprogram, men er kanskje fremdeles forut for sin tid? Skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag eller pedagogikkNytt for året. Er ikke spesielt gira på å ta en master som låser meg til KS' jerngrep.UiOPedagogikkKvalifiserer ikke til et yrke innenfor pedagogisk-psykologisk rådgivning. Virker som en udefinert utdanning med middels jobbutsikter. SpesialpedagogikkSkal være yrkesrettet, men som grunnskolelærerstudent nektes jeg å ta SPED4000 - Rådgivning og innovasjon, og kan derfor ikke praktisere som f.eks. logoped. Er det korrekt? BIExecutive master of management med spesialisering i skoleledelseErfaringsbasert, så denne utgår. Det er viktig å påpeke at denne oversikten ikke er uttømmende. Kort fortalt ønsker jeg å ikke låse meg til skolen (spesielt ikke grunnskolen) dersom jeg først tar mastergrad. Er det noen lærere der ute som kan anbefale en master med gode karrieremuligheter? Tar jeg feil i min omtale av disse studiene? På forhånd takk for innspill! Anonymous poster hash: d0698...f28 Anonymous poster hash: d0698...f28
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #2 Skrevet 13. april 2014 Kan du ikke bare ta master i et fag? Altså norsk, engelsk, matte osv.? Anonymous poster hash: c576c...daf
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #3 Skrevet 13. april 2014 Kan du ikke bare ta master i et fag? Altså norsk, engelsk, matte osv.? Anonymous poster hash: c576c...daf Er dessverre ikke så enkelt. Kommer, så vidt jeg har skjønt, ikke inn på faglige mastere som f.eks. biologi, lingvistikk eller matematikk. Masteren må altså bestå av fagdidaktikk, antar det skyldes den såkalte 80-regelen. Tar jeg en slik master risikerer jeg å binde meg til KS-skolen, det er jeg altså ikke interessert i. Anonymous poster hash: d0698...f28
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #4 Skrevet 13. april 2014 Er dessverre ikke så enkelt. Kommer, så vidt jeg har skjønt, ikke inn på faglige mastere som f.eks. biologi, lingvistikk eller matematikk. Masteren må altså bestå av fagdidaktikk, antar det skyldes den såkalte 80-regelen. Tar jeg en slik master risikerer jeg å binde meg til KS-skolen, det er jeg altså ikke interessert i. Anonymous poster hash: d0698...f28 Ja, jeg mente altså norskdidaktikk, engelskdidaktikk osv. Det faget du er mest interessert i. Du er da ikke bundet til KS-skolen likevel. Du kan for eksempel jobbe som høgskolelektor eller undervise andre steder enn den offentlige skolen. Voksenopplæring, for eksempel. Regner med du er interessert i å være lærer i og med at det er det du studerer? Du kan også ta doktorgrad etter masteren hvis du synes det er interessant. Da blir jo jobbmulighetene flere. Anonymous poster hash: c576c...daf
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #5 Skrevet 13. april 2014 Ja, jeg mente altså norskdidaktikk, engelskdidaktikk osv. Det faget du er mest interessert i. Du er da ikke bundet til KS-skolen likevel. Du kan for eksempel jobbe som høgskolelektor eller undervise andre steder enn den offentlige skolen. Voksenopplæring, for eksempel. Regner med du er interessert i å være lærer i og med at det er det du studerer? Du kan også ta doktorgrad etter masteren hvis du synes det er interessant. Da blir jo jobbmulighetene flere. Anonymous poster hash: c576c...daf Det nærmeste en kommer master i fagdidaktikk er den skolerettede fra HiOA. Der er imidlertid det skolefaglige innslaget på beskjedne 30 studiepoeng, og masteren må bestå av både fag og didaktikk. Det er dermed ytterst tvilsomt om skoleleder godkjenner utdanningen som tilsvarende lektorkompetanse, enda mer usikkert på videregående skole. Ettersom en slik master med skolefaglig fordypning faller mellom to stoler på høgskolelektornivå, er kun pedagogisk fordypning aktuell. Tar gjerne imot innspill om andre (konkrete) mastere med høyt nok faglig trykk. Jeg har selvsagt en genuin lyst til å jobbe som lærer, og jeg kommer til å fungere godt i jobben. Mistilliten fra både KS og media har imidlertid dempet den lysten noe, det vil derfor være uheldig å låse seg til en grunnskole som KS langt på vei ønsker å overlate til økonomer helt uten pedagogisk innsikt. Anonymous poster hash: d0698...f28
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #6 Skrevet 13. april 2014 Jeg har selvsagt en genuin lyst til å jobbe som lærer, og jeg kommer til å fungere godt i jobben. Mistilliten fra både KS og media har imidlertid dempet den lysten noe, det vil derfor være uheldig å låse seg til en grunnskole som KS langt på vei ønsker å overlate til økonomer helt uten pedagogisk innsikt. Anonymous poster hash: d0698...f28 Ja, akkurat det skjønner jeg veldig godt. Vi får håpe de ikke får gjennom forslaget. Uansett kjenner jeg dessverre ikke forholdene i Oslo godt nok til å svare mer. På høgskolen i Sør-Trøndelag er det rene fagdidaktiske mastere, det er vel også noen på NTNU. De gir høgskolelektorkompetanse. Anonymous poster hash: c576c...daf
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #7 Skrevet 13. april 2014 Nå er jeg ikke lærer selv, men har en pedagogsøster som har drevet og satt sammen en grad. Har du sjekket lektor/PPU ved NMBU? Tenker at det må være lurt karrieremessig å satse på realfag, og du får også ettergitt studiegjeld.Anonymous poster hash: 1e9cc...636
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #8 Skrevet 13. april 2014 http://www.nmbu.no/studier/studietilbud/andre-studietilbud/praktisk-pedagogisk_utdanning_ppuAnonymous poster hash: 1e9cc...636
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #9 Skrevet 13. april 2014 http://www.nmbu.no/studier/studietilbud/5-6-arige-program/lektorutdanning_i_realfag Det var denne jeg egentlig skulle linke til, men mobilen var ikke helt med meg. Kommer jo an på om du har realfag, men hvis ikke går det sikkert an å ta ett år med det først. Da får du både lektortittelen og får kompetanse i fag der det er etterspørsel.Anonymous poster hash: 1e9cc...636
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #10 Skrevet 13. april 2014 Ja, akkurat det skjønner jeg veldig godt. Vi får håpe de ikke får gjennom forslaget. Uansett kjenner jeg dessverre ikke forholdene i Oslo godt nok til å svare mer. På høgskolen i Sør-Trøndelag er det rene fagdidaktiske mastere, det er vel også noen på NTNU. De gir høgskolelektorkompetanse. Anonymous poster hash: c576c...daf Takk for forståelsen. Om de ikke får tvunget igjennom forslaget sitt i denne omgang, synes jeg det sier sitt om hva slags perspektiv KS har på den norske skolen. Takk for forslaget, er et par lignende masterprogrammer rundt om i landet. Må imidlertid fullføre utdannelsen i hovedstaden. http://www.nmbu.no/studier/studietilbud/5-6-arige-program/lektorutdanning_i_realfag Det var denne jeg egentlig skulle linke til, men mobilen var ikke helt med meg. Kommer jo an på om du har realfag, men hvis ikke går det sikkert an å ta ett år med det først. Da får du både lektortittelen og får kompetanse i fag der det er etterspørsel.Anonymous poster hash: 1e9cc...636 Takk for innspillet! Har dessverre ikke realfag i fagkretsen. Anonymous poster hash: d0698...f28
maria b Skrevet 14. april 2014 #11 Skrevet 14. april 2014 Jeg jobber selv i skolen og har master i spesialpedagogikk. Den utdanningen kan jeg bruke flere steder, feks. PPT, BUP og høgskolen. Det er jeg glad for nå, for hvis KS vinner fram med sine sinnsyke planer, sier jeg takk for meg i grunnskolen.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #12 Skrevet 14. april 2014 Jeg jobber selv i skolen og har master i spesialpedagogikk. Den utdanningen kan jeg bruke flere steder, feks. PPT, BUP og høgskolen. Det er jeg glad for nå, for hvis KS vinner fram med sine sinnsyke planer, sier jeg takk for meg i grunnskolen. Har du lærerutdanning i bunn, eller har du bachelor i spes.ped? Hva slags jobb kan du få hos PPT og BUP med lærerkompetanse? Anonymous poster hash: d0698...f28
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #13 Skrevet 14. april 2014 Ang master i spesped på UiO; Du kan praktisere som logoped, men uten rådgivning er du ikke kvalifisert til å jobbe i PPT, i alle fall på papiret. Jeg aner ikke om det praktiseres rundtom. Anonymous poster hash: 17ef0...1fb
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #14 Skrevet 14. april 2014 Håper noen grunnskolelærere/allmennlærere med master kan ta seg tid til å svare. I disse utakknemlige KS-dager lurer jeg på å begynne rett på master, da i steden for å ta fjerdeåret ved grunnskolelærerutdanningen. Det haster litt, ettersom fristen for å søke master går ut på tirsdag. Slik jeg har forstått det, tilbys følgende mastergrader for grunnskolelærerstudenter i hovedstaden:HiOAIKT-støttet læringSpennende studieprogram, men er kanskje fremdeles forut for sin tid? Skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag eller pedagogikkNytt for året. Er ikke spesielt gira på å ta en master som låser meg til KS' jerngrep.UiOPedagogikkKvalifiserer ikke til et yrke innenfor pedagogisk-psykologisk rådgivning. Virker som en udefinert utdanning med middels jobbutsikter. SpesialpedagogikkSkal være yrkesrettet, men som grunnskolelærerstudent nektes jeg å ta SPED4000 - Rådgivning og innovasjon, og kan derfor ikke praktisere som f.eks. logoped. Er det korrekt? BIExecutive master of management med spesialisering i skoleledelseErfaringsbasert, så denne utgår. Det er viktig å påpeke at denne oversikten ikke er uttømmende. Kort fortalt ønsker jeg å ikke låse meg til skolen (spesielt ikke grunnskolen) dersom jeg først tar mastergrad. Er det noen lærere der ute som kan anbefale en master med gode karrieremuligheter? Tar jeg feil i min omtale av disse studiene? På forhånd takk for innspill! Anonymous poster hash: d0698...f28 Anonymous poster hash: d0698...f28 Nei, det stemmer ikke, men må ta den andre retningen "innovasjon og et eller annet..." men du kan bli logoped Det er høyt snitt da, det var b i snitt da jeg tok det... Anonymous poster hash: 3909b...d09
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #15 Skrevet 14. april 2014 og så finnes det spesialiseringer innenfor spes. ped. som audiopedagog, psykososiale vansker, utviklingshemning etc... Tror den utviklingshemning masteren er lettere å komme inn på... Anonymous poster hash: 3909b...d09
maria b Skrevet 14. april 2014 #16 Skrevet 14. april 2014 Har du lærerutdanning i bunn, eller har du bachelor i spes.ped? Hva slags jobb kan du få hos PPT og BUP med lærerkompetanse? Anonymous poster hash: d0698...f28 Jeg er sosionom. Har tatt PPU, 90 studiepoeng i nordisk, spes.ped 1. og 2. avdeling (sosiale og emosjonelle vansker), før jeg startet på mastergraden. Regner med at jeg kan jobbe med kartlegging, utredning og testing. Må legge til at det er noen år siden jeg var ferdig, mulig jeg er mindre atraktiv på arbeidsmarkedet enn jeg tror
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå