AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #1 Skrevet 13. april 2014 Hei! Setter opp nytt budsjett og trenger litt innspill. Har bare boliglån. Ikke studielån eller kredittgjeld. Inntekt netto: ca 22.000,- Utgifter: Felleslån borettslag: 4500,- Fellesutgf: 1500,- Forsikringer, strøm, nett, tv: 1000,- Boliglån: 6000,- Mat: 2000,- Månedskort: 500,- Trening: 500,- Telefon: 500,- Sparing: 1500,- Sosialt: 2000,- = 20.000,- Bor sammen med kjæresten min og alt er delt i to. Dvs vi har en konto der vi setter inn fast beløp hver måned som inkluderer fellesgjeld, mat, fellesutgf, strøm, nett, tv og forsikring, men har hvert vårt lån og bruker resten av pengene våre som vi vil. Hva tenker dere? Noe rom for endringer eller ser det ok ut? Er veldig sosial i hverdagen og er en del ute med venner, på kafeer osv, men det tar jeg meg råd til. Har for tiden også shoppestopp ut året som jeg begynte med 1 januar. Har akkurat kjøpt leilighet og driver og setter opp budsjett i forbindelse med det. Anonymous poster hash: d0e58...70b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #2 Skrevet 13. april 2014 jeg ser egentlig småting bare her. du kan få tak i billigere telefonabonement og trening. men ellers er det et fint budsjett, om du følger det! Anonymous poster hash: 717b2...f04 1
Maximillian Cohen Skrevet 13. april 2014 #3 Skrevet 13. april 2014 Du mangler jo en hel del poster som husholdningsartikler, klær, personlig hygiene, møbler osv. 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #4 Skrevet 13. april 2014 500 på tlf? Bytt til et annet abbonement som feks djuice M, og spar mer enn 300 mnd dersom du binder det. Jeg har det, og betaler 174 pr mnd. Anonymous poster hash: 88c31...d39 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #5 Skrevet 13. april 2014 Du mangler jo en hel del poster som husholdningsartikler, klær, personlig hygiene, møbler osv. Som hva? Jeg handler ikke klær, det står også i innlegget mitt at jeg har shoppestopp ut året. Personlig hygiene går under mat posten, vi bruker totalt 4000,- på mat, shampo, zalo, dusjsåpe osv i mnd. Vi pleier å handle i Sverige. Møbler kjøper vi aldri da vi har fine og velfungerende møbler. Noe mer som mangler? Vi har også hver vår buffer og en fellesbuffer dersom noe skulle skje som at vaskemaskinen streiker osv. På fellesbuffer har vi 50.000,-. Min egen buffer er rundt 80.000,- Anonymous poster hash: d0e58...70b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #6 Skrevet 13. april 2014 Dessuten ville dere spart mye på å ikke ha tv. Anonymous poster hash: 88c31...d39 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #7 Skrevet 13. april 2014 500 på tlf? Bytt til et annet abbonement som feks djuice M, og spar mer enn 300 mnd dersom du binder det. Jeg har det, og betaler 174 pr mnd. Anonymous poster hash: 88c31...d39 Takk for tips! Det skal jeg sjekke opp Jeg surfer veldig mye på nettet når jeg er på vei til jobb osv, må slutte med det. Sjekker opp djuice! Anonymous poster hash: d0e58...70b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #8 Skrevet 13. april 2014 Dessuten ville dere spart mye på å ikke ha tv. Anonymous poster hash: 88c31...d39 Får nok ikke med min samboer på å kaste tven.. Hehe! Anonymous poster hash: d0e58...70b
Maximillian Cohen Skrevet 13. april 2014 #9 Skrevet 13. april 2014 Som hva? Jeg handler ikke klær, det står også i innlegget mitt at jeg har shoppestopp ut året. Personlig hygiene går under mat posten, vi bruker totalt 4000,- på mat, shampo, zalo, dusjsåpe osv i mnd. Vi pleier å handle i Sverige. Møbler kjøper vi aldri da vi har fine og velfungerende møbler. Noe mer som mangler? Anonymous poster hash: d0e58...70b Du kommer til å trenge nye møbler, hvitevarer og klær. Om du velger å kjøpe det i år eller til neste år så er ikke det så viktig; du burde tenke litt frem i tid. Når det er sagt så betviler jeg ikke din økonomiske sans, jeg bare nevner punkter du burde tenke på, og som det er meget mulig du har tenkt på, men som ikke kommer frem av budsjettet ditt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #10 Skrevet 13. april 2014 Du kommer til å trenge nye møbler, hvitevarer og klær. Om du velger å kjøpe det i år eller til neste år så er ikke det så viktig; du burde tenke litt frem i tid. Når det er sagt så betviler jeg ikke din økonomiske sans, jeg bare nevner punkter du burde tenke på, og som det er meget mulig du har tenkt på, men som ikke kommer frem av budsjettet ditt. Takk for svar Jeg regnet ikke det inn i budsjettet mitt nå fordi det ikke er noe jeg/ vi trenger. Hvis det skulle vise seg at jeg trenger nye klær eller at vi trenger noe i husholdningen så har vi heldigvis felles buffer å ta av. Kommer nok til å sette opp klespost når jeg er ferdig med shoppestoppet mitt. Jeg har hatt et shoppeproblem tidligere og har ekstreme mengder med klær etc så jeg tror virkelig jeg er set for de neste 10 årene, hehe Vi har nye hvitevarer fra Gorenje som fulgte med i leiligheten, men det kan være en ide å f eks spare enn 500 lapp eller noe i måneden til "møbler" etc. Anonymous poster hash: d0e58...70b
Gjest Tris Skrevet 13. april 2014 #11 Skrevet 13. april 2014 Du kommer til å trenge nye møbler, hvitevarer og klær. Om du velger å kjøpe det i år eller til neste år så er ikke det så viktig; du burde tenke litt frem i tid. Når det er sagt så betviler jeg ikke din økonomiske sans, jeg bare nevner punkter du burde tenke på, og som det er meget mulig du har tenkt på, men som ikke kommer frem av budsjettet ditt. Men hvis du leser ts senere innlegg kommer det frem at begge to har buffere på over 50000,-.
Gjest Tris Skrevet 13. april 2014 #12 Skrevet 13. april 2014 Takk for svar Jeg regnet ikke det inn i budsjettet mitt nå fordi det ikke er noe jeg/ vi trenger. Hvis det skulle vise seg at jeg trenger nye klær eller at vi trenger noe i husholdningen så har vi heldigvis felles buffer å ta av. Kommer nok til å sette opp klespost når jeg er ferdig med shoppestoppet mitt. Jeg har hatt et shoppeproblem tidligere og har ekstreme mengder med klær etc så jeg tror virkelig jeg er set for de neste 10 årene, hehe Vi har nye hvitevarer fra Gorenje som fulgte med i leiligheten, men det kan være en ide å f eks spare enn 500 lapp eller noe i måneden til "møbler" etc. Anonymous poster hash: d0e58...70b Du burde ha en egen reise-post. I tilfelle dere vil reise på ferie. 2
Gjest Lille-pus Skrevet 13. april 2014 #13 Skrevet 13. april 2014 Forsikringer, strøm og nettleie så litt lav ut synes jeg... Men du har kanskje tatt utgangspunkt i de siste årenes utgifter til dette når du satte opp budsjettet? Og så vet jeg jo ikke hva slags forsikringer dere trenger, jeg bare sammenlikner litt med hva jeg selv har Sparekontoen er god å ha når det kommer til det at plutselig er det noe som blir ødelagt eller som gir seg... kjøleskap er en innertier der. Det er en av de tingene man ikke har tid til å spare lenge for å få erstattet med et nytt.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #14 Skrevet 13. april 2014 Forsikringer, strøm og nettleie så litt lav ut synes jeg... Men du har kanskje tatt utgangspunkt i de siste årenes utgifter til dette når du satte opp budsjettet? Og så vet jeg jo ikke hva slags forsikringer dere trenger, jeg bare sammenlikner litt med hva jeg selv har Sparekontoen er god å ha når det kommer til det at plutselig er det noe som blir ødelagt eller som gir seg... kjøleskap er en innertier der. Det er en av de tingene man ikke har tid til å spare lenge for å få erstattet med et nytt. Jeg har tatt utgangspunkt i det vi har nå, hva slags forsikringer har du? Vi har livsforsikring og uføreforsikring samt innbo. Strøm og nettleie har vi via borettslaget og de har ordnet med en ganske bra deal for alle i borettslaget. Ca 1000,- hver betaler vi, så ca 2000,- i mnd. Ja, sparekontoer har vi begge, vi er veldig opptatte av det og har felles buffer samt hver vår. Anonymous poster hash: d0e58...70b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #15 Skrevet 13. april 2014 Du burde ha en egen reise-post. I tilfelle dere vil reise på ferie. Lurt! Tidligere har vi begge tatt av hver vår spare/buffer konto når vi har reist bort og fylt den opp igjen ved lønninger/skatt/feriepenger, men det er lurt å ha en reisekonto! Har du det? Hvor mye sparer du event i mnd da? Anonymous poster hash: d0e58...70b
Sushi Skrevet 13. april 2014 #16 Skrevet 13. april 2014 Jeg synes det ser veldig lite ut til mat, men der er folk forskjellige. Hvis du har tatt utgangspunkt i de faktiske utgiftene dere har så er det jo helt uproblematisk. Og med så store buffere er det jo ikke nødvendig å spare ekstra til møbler etc. Dere har så stor buffer at jeg nesten ville vurdert å bruke noe av den til å betale ned lån. Siden dere har personlig buffer i tillegg.
Gjest Tris Skrevet 13. april 2014 #17 Skrevet 13. april 2014 (endret) Lurt! Tidligere har vi begge tatt av hver vår spare/buffer konto når vi har reist bort og fylt den opp igjen ved lønninger/skatt/feriepenger, men det er lurt å ha en reisekonto! Har du det? Hvor mye sparer du event i mnd da? Anonymous poster hash: d0e58...70b Jeg har ikke det for øyeblikket, men planlegger det ganske snart Og da tenkte jeg å spare så mye som mulig. Endret 13. april 2014 av O'Live
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #18 Skrevet 13. april 2014 Jeg synes det ser veldig lite ut til mat, men der er folk forskjellige. Hvis du har tatt utgangspunkt i de faktiske utgiftene dere har så er det jo helt uproblematisk. Og med så store buffere er det jo ikke nødvendig å spare ekstra til møbler etc. Dere har så stor buffer at jeg nesten ville vurdert å bruke noe av den til å betale ned lån. Siden dere har personlig buffer i tillegg. Ja, det er sant. Jeg har kjøpt meg inn i kjærestens leilighet så han har ikke noe boliglån ettersom jeg kjøpte han ut, men vi har en fellesgjeld i borettslaget. Har dog hørt at man ikke burde kjøpe seg ut av fellesgjeld. Så det er bare jeg som har boliglån i form av innskudd til leiligheten og det blir jo ikke helt fair om han skal være med å betale mitt boliglån. Vi sparer heller til buffer/langsiktig boligsparing i tilfelle vi ønsker å kjøpe noe nytt en dag så vi har enda mer ek Men jeg kan absolutt betale ned mer på boliglånet med min buffer, men vet ikke om det er så lurt? Vil ha en egen buffer også.. Anonymous poster hash: d0e58...70b
Sushi Skrevet 13. april 2014 #19 Skrevet 13. april 2014 Ja, det er sant. Jeg har kjøpt meg inn i kjærestens leilighet så han har ikke noe boliglån ettersom jeg kjøpte han ut, men vi har en fellesgjeld i borettslaget. Har dog hørt at man ikke burde kjøpe seg ut av fellesgjeld. Så det er bare jeg som har boliglån i form av innskudd til leiligheten og det blir jo ikke helt fair om han skal være med å betale mitt boliglån. Vi sparer heller til buffer/langsiktig boligsparing i tilfelle vi ønsker å kjøpe noe nytt en dag så vi har enda mer ek Men jeg kan absolutt betale ned mer på boliglånet med min buffer, men vet ikke om det er så lurt? Vil ha en egen buffer også.. Anonymous poster hash: d0e58...70b Skjønner. Da ville jeg beholdt bufferen min, ja. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #20 Skrevet 13. april 2014 500 på telefon er aaaalt for mye. Du får lett abonnement til 199 og nedover. De 300 spart *12 måneder = 3600 kr i året. Anonymous poster hash: 99872...f0d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå