Gå til innhold

Får jeg i meg de viktigste næringsstoffene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med litt tvang ang. mat og spiser derfor så og si det samme hver bidige dag. Jeg er bittelitt undervektig, men holder en stabil vekt. Trener ikke, går kun en times tur hver dag og trener litt styrke.

legen min mener jeg må spise mer variert, men jeg mener jeg får i meg de viktigste næringsstoffene og føler meg bra. Dette er hva jeg spiser

frokost: en skive pumpernicel brød (60g) med en halv pakke kalkunpålegg (50g), ett kokt egg og 100g cherrytomater

Lunsj: en marinert kyllingfilet, 15 pastaskruer (fullkorn), 100g cherrytomater, 100g paprika, 5 skiver agurk og ruccola, en dark brownie nutrilettbar

middag: 150g magert kjøtt,(to ganger i uka spiser jeg ørretfilet) to mellomstore poteter, 200g grønnsaker, 2ss saus

kveldsmat: et eple og 15g mørk sjokolade

drikker tre kopper te med 30 ml ekstra lettmelk i og 1 liter vann, to kopper kaffe

Har bra blodprøver.

hva er galt med kostholdet mitt?

Anonymous poster hash: c03df...507

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en dag høres det helt ypperlig ut. Dette dag etter dag år etter år høres det ensformig ut. Blir du ikke lei?

Gjest Chlorophyll
Skrevet

Ingen får i seg dagsbehovet for næringsstoffer lenger. Maten er ikke det den engang var. Den ser ut som mat, men er i virkeligheten et plastkall fylt med enten flytende/hard/myk/fast substans. Det meste i dag er bare magefyll. Til og med mat som regnes som sunn.

Dessuten har det noe å si når på døgnet man konsumerer det ene og det andre. Maten skal konsumeres og forbrukes ut over dagen. Man skal ikke fylle opp på kvelden, når forbrenningen er på lavgir og kroppen skal gjøre seg klar for å sove.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ingen får i seg dagsbehovet for næringsstoffer lenger. Maten er ikke det den engang var. Den ser ut som mat, men er i virkeligheten et plastkall fylt med enten flytende/hard/myk/fast substans. Det meste i dag er bare magefyll. Til og med mat som regnes som sunn.

All mat? Det mener du vel ikke? Frukt, grønnsaker, egg, nøtter, melk, fisk og kjøtt er da fremdeles mat.

Men veldig mye som spises i dag er ikke fullverdig mat. Og jeg er enig i at mye dessverre blir promotert som sunt. Blant annet juice, margarin, lettprodukter, latesom-ost.

Dessuten har det noe å si når på døgnet man konsumerer det ene og det andre. Maten skal konsumeres og forbrukes ut over dagen. Man skal ikke fylle opp på kvelden, når forbrenningen er på lavgir og kroppen skal gjøre seg klar for å sove.

Sunn fornuft og logisk sans er viktig å bruke når man leser. Når på dagen/natten man spiser har ingenting med forbrenning å gjøre. Kroppen forbrenner energi fortløpende, enten det er fra mat nylig inntatt eller fra lagret fett/glykogen. Å spise før man legger seg må man bare la være hvis man har GERD eller lignende fordøyelsesproblemer, eller ikke får sove om man er stappmett ol.

Endret av Pringle
  • Liker 1
Gjest Chlorophyll
Skrevet

Ikke all mat nei, men mesteparten av den. Blir trist av å se foreldre servere hermetikk og posemat f.eks.

Skrevet

Ikke all mat nei, men mesteparten av den. Blir trist av å se foreldre servere hermetikk og posemat f.eks.

Ja. Jeg hadde nettopp kjøpt meg stavmikser og var helt ellevill over hvor lett det var å lage de deiligste supper av hva som helst av grønnsaker, da jeg overhørte på KIWI en mor si til barnet sitt "finn en suppepose du har lyst til å lage til middag". Jeg gremmes...

AnonymBruker
Skrevet

Det er i noen tilfeller mer næringsstoffer i hermetikk enn i ferske grønnsaker, og posesupper er ikke så ille det heller. Dagens teknologi gjør at man kan bevare næringsstoffer i det meste.

http://www.nrk.no/livsstil/test-av-tomatsupper-1.11456774

Anonymous poster hash: 26e0a...60b

AnonymBruker
Skrevet

All mat? Det mener du vel ikke? Frukt, grønnsaker, egg, nøtter, melk, fisk og kjøtt er da fremdeles mat.

Men veldig mye som spises i dag er ikke fullverdig mat. Og jeg er enig i at mye dessverre blir promotert som sunt. Blant annet juice, margarin, lettprodukter, latesom-ost.

Det har da blitt påvist flere ganger at mye av maten vi har i dag ikke inneholder like god næring som tidligere, på grunn av et effektivisert landbruk.

Jordsmonnet er mindre næringsrikt og så kompanserer man ved unaturlige tilsetninger og gjødsling, osv. Lang transport gjør frukt og grønnsaker "gamle" innen de når oss.

Så finnes opp gode metoder for å konservere varene, som f.eks. voksing (nå er heldigvis akkurat det synlig).

Jeg vet dette er hevdet om melk, egg, fisk (oppdrett som spiser vegetabilsk landføde med palmeolje), og kjøtt (gressende kuer er det få av).

Anonymous poster hash: 0fbc7...082

Gjest Chlorophyll
Skrevet

Det har da blitt påvist flere ganger at mye av maten vi har i dag ikke inneholder like god næring som tidligere, på grunn av et effektivisert landbruk.

Jordsmonnet er mindre næringsrikt og så kompanserer man ved unaturlige tilsetninger og gjødsling, osv. Lang transport gjør frukt og grønnsaker "gamle" innen de når oss.

Så finnes opp gode metoder for å konservere varene, som f.eks. voksing (nå er heldigvis akkurat det synlig).

Jeg vet dette er hevdet om melk, egg, fisk (oppdrett som spiser vegetabilsk landføde med palmeolje), og kjøtt (gressende kuer er det få av).

Anonymous poster hash: 0fbc7...082

Nemlig

Gjest Chlorophyll
Skrevet

Det er i noen tilfeller mer næringsstoffer i hermetikk enn i ferske grønnsaker, og posesupper er ikke så ille det heller. Dagens teknologi gjør at man kan bevare næringsstoffer i det meste.

http://www.nrk.no/livsstil/test-av-tomatsupper-1.11456774

Anonymous poster hash: 26e0a...60b

Hermetikk er fullt av masse dritt. Jeg vil ikke røre det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...