AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #1 Skrevet 13. april 2014 Jeg jogger ca tre ganger i uka. Hvor lenge holder et par joggesko før de blir såpass slitt at jeg bør kjøpe nytt par. Sett alt fra 6 måneder til 2 år som svar. Forvirret. Anonymous poster hash: 8d245...e04
Gjest constance90 Skrevet 13. april 2014 #2 Skrevet 13. april 2014 Sko er en forbruksvare og har ikke levetid lengre enn 6 måneder. Da bør de også byttes ut for dempingen går ut. Bytter du derimot mellom 2 skopar så vil skoene vare litt lengre
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #3 Skrevet 13. april 2014 6 måneder er å ta liiiiiiiitt i for en mosjonist som jogger tre ganger i uken... Hvertfall ett års tid, avhengig av hvor langt du jogger og hvor slitt de er. Anonymous poster hash: 31d4b...489 4
Gjest constance90 Skrevet 13. april 2014 #4 Skrevet 13. april 2014 6 måneder er å ta liiiiiiiitt i for en mosjonist som jogger tre ganger i uken... Hvertfall ett års tid, avhengig av hvor langt du jogger og hvor slitt de er. Anonymous poster hash: 31d4b...489 Skoene ser slitt ut lenge etter dempingen er ødelagt og det påvirker knær og opplevelsen. Jobbet i sportsforetning og der er hovedregelen at mosjonister bør bytte mellom 6-8 måneder mens de som løper mer bør bytte rundt 5-6 måneder. Også annpå hvilken type sko du har, hvor du løper og egen vekt.
Pearl2.0 Skrevet 13. april 2014 #5 Skrevet 13. april 2014 Hmm, vel, jeg løper så godt som hver dag. Pleier å kjøpe meg to par i året, ett til innebruk og ett til ute De holder så vidt det er i et år, skulle nok ha byttet dem etter rundt 8-10 måneder men det holder hardt for lommeboka Men jeg er enig som nevnt over, jeg merker det godt på dempingen før det begynner å gå hull på dem 1
Gjest Magdalene Skrevet 13. april 2014 #6 Skrevet 13. april 2014 Jeg løper 3 ganger i uken ca. Må bytte sko hvertfall to ganger i året. Merker jo at de blir slitt.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #7 Skrevet 13. april 2014 Skoene ser slitt ut lenge etter dempingen er ødelagt og det påvirker knær og opplevelsen. Jobbet i sportsforetning og der er hovedregelen at mosjonister bør bytte mellom 6-8 måneder mens de som løper mer bør bytte rundt 5-6 måneder. Også annpå hvilken type sko du har, hvor du løper og egen vekt. Folk i sportsforretninger har ikke peiling. Snakk med helsepersonell med utdannelse innen treningslære. Anonymous poster hash: 31d4b...489 4
Gjest constance90 Skrevet 13. april 2014 #8 Skrevet 13. april 2014 Folk i sportsforretninger har ikke peiling. Snakk med helsepersonell med utdannelse innen treningslære. Anonymous poster hash: 31d4b...489 Så du vet automatisk levelengden på de ulike dempingene? Utdyp gjerne mer om feks air max dempingen til nike. Nei, snakk heller med folk som har deltatt på kurs og demostrasjoner.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #9 Skrevet 13. april 2014 Så du vet automatisk levelengden på de ulike dempingene? Utdyp gjerne mer om feks air max dempingen til nike. Nei, snakk heller med folk som har deltatt på kurs og demostrasjoner. Kurs og demonstrasjoner enten holdt av produsenten selv eller folk med a) tilknytning til bransjen b) som er hjernevasket av bransjen Sorry, men holder meg heller til hva fagfolk sier. Er så mange "utstyrsidioter" der ute som liksom skal vite så mye om ting det egentlig ikke er så mye å vite noe om. Man trenger virkelig ikke så fancy utstyr som alle skal ha det til. Anonymous poster hash: 31d4b...489 7
Maximillian Cohen Skrevet 13. april 2014 #10 Skrevet 13. april 2014 Er en godt trent og løper med riktig teknikk er ikke demping særlig nødvendig, og en trenger derfor ikke skifte sko om denne blir svekket. En gjennomsnittlig mosjonist bør skifte sko 1 - 2 ganger i året. 1
Pearl2.0 Skrevet 13. april 2014 #11 Skrevet 13. april 2014 Er en godt trent og løper med riktig teknikk er ikke demping særlig nødvendig, og en trenger derfor ikke skifte sko om denne blir svekket. En gjennomsnittlig mosjonist bør skifte sko 1 - 2 ganger i året. Dette! 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #12 Skrevet 13. april 2014 http://www.dinside.no/922681/joggeskoene-varer-lenger-enn-du-tror http://www.nrk.no/livsstil/_-dyre-sko-kan-oke-faren-for-skader-1.8351623 Holder meg fortsatt til fagpersoner istedenfor fitnessbedrevitere... Anonymous poster hash: 31d4b...489 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #13 Skrevet 13. april 2014 Så du vet automatisk levelengden på de ulike dempingene? Utdyp gjerne mer om feks air max dempingen til nike. Nei, snakk heller med folk som har deltatt på kurs og demostrasjoner. Kan du bli litt mer hjernevasket? Hørt om kritisk sans? Ikke det, nei. Anonymous poster hash: 0063d...cf1 4
Basi Skrevet 13. april 2014 #14 Skrevet 13. april 2014 Kan du bli litt mer hjernevasket? Hørt om kritisk sans? Ikke det, nei. Anonymous poster hash: 0063d...cf1 Herlig at flere står imot såkalte eksperter som ikke vet så mye
Basi Skrevet 13. april 2014 #15 Skrevet 13. april 2014 Til TS: Hold deg til å bytte joggeskoene når de har begynt å bli slitt, dvs ser fillete ut :-)
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #16 Skrevet 13. april 2014 Til TS: Hold deg til å bytte joggeskoene når de har begynt å bli slitt, dvs ser fillete ut :-) TS her. Jeg satser på ett par i året. Jeg er verken fitnessnerd eller satser på å delta i konkurranser, så noe mer komplisert enn det trengs ikke for mitt behov. Anonymous poster hash: 8d245...e04
Gjest constance90 Skrevet 13. april 2014 #17 Skrevet 13. april 2014 Kan du bli litt mer hjernevasket? Hørt om kritisk sans? Ikke det, nei. Anonymous poster hash: 0063d...cf1 Selvfølgelig er jeg kritisk. Er kritisk til flere av merkene vi selger fordi jeg ser hvor dårlige de er. Men demping blir ødelagt, både av vilje fra produsenten og forbruker, og ser hvor dårlig stand de er etter halvtårs bruk. Sålene er nedtråkket, dempingen punktert og det gir ingen god løpefølelse. Man kan kjøpe andre typer sko som varer lengre, den største feilen jeg ser er at folk kjøper sko som er "poppis" og totalt feil til bruken. Er man tung så slites også dempingen fortere. Har man "rene" joggesko så varer de lengre, bruker man joggesko til både fritid og jogging så varer de mindre.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #18 Skrevet 13. april 2014 Er en godt trent og løper med riktig teknikk er ikke demping særlig nødvendig, og en trenger derfor ikke skifte sko om denne blir svekket. En gjennomsnittlig mosjonist bør skifte sko 1 - 2 ganger i året. Dette! Så sært. Det øverste innlegget har null plusser. Det nederste innlegget er bare enig i det første innlegget, men har likevel fått flere plusser. Noen får nesten aldri pluss uansett hva de skriver, og noen kan bare åpne kjeften. Når det gjelder joggesko: Tviler sterkt på at du trenger å skifte de ut oftere enn en gang i året, tror faktisk de holder lenger. Anonymous poster hash: bca49...56f
Pearl2.0 Skrevet 13. april 2014 #19 Skrevet 13. april 2014 Så sært. Det øverste innlegget har null plusser. Det nederste innlegget er bare enig i det første innlegget, men har likevel fått flere plusser. Noen får nesten aldri pluss uansett hva de skriver, og noen kan bare åpne kjeften. Når det gjelder joggesko: Tviler sterkt på at du trenger å skifte de ut oftere enn en gang i året, tror faktisk de holder lenger. Anonymous poster hash: bca49...56f Morsom observasjon du! Regnet litt på det, Mr. Cohen her har i snitt 1,6 plusser pr innlegg, mens jeg har 1,4. Hvem var det som bare kunne åpne kjeften?
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #20 Skrevet 14. april 2014 Jeg jogger ca tre ganger i uka. Hvor lenge holder et par joggesko før de blir såpass slitt at jeg bør kjøpe nytt par. Sett alt fra 6 måneder til 2 år som svar. Forvirret. Anonymous poster hash: 8d245...e04 Ta utgangspunkt i at de varer mellom 1 til 2 år. http://www.loplabbet.no/faq : Hvor lenge skal en joggesko vare? Joggesko er en ferskvare og varer ikke evig. Bruker du joggeskoen din 3-4 ganger i uken, 1200-1500 km, vil skoen vare ca. 1 år. Dersom skoen er gammel, mer enn 5-6 år, bør du vurdere å bytte den uansett hvor slitt den er. Mellomsåler i EVA er som bilgummi, de stivner og mister egenskapene sine med tiden uansett om de brukes eller ikke. Men husk, skobutikker lever av å selge sko! Nå som barfotløpning er blitt populært burde utskiftningsrådene settes i et nytt perspektiv. Hvis du har gode føtter, kan de vennes til å løpe uten dempning. Tidligere da jeg holdt på med samme innendørstrening med en del hopping, merket jeg tydelig at det var som å hoppe på luft da jeg skiftet til nye sko. Min konklusjon er likevel, se på skoene og hør på føttene dine! Anonymous poster hash: 6e6ee...970 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå