Gå til innhold

En hage som ser helt grusom ut. Hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om en måned flytter vi til ny bolig. Vi skal leie. Innvendig så er boligen helt nyoppusset i 2013. Vegger, tak, gulv alt nytt. Utvendig ser det nesten falleferdig ut, men huseiere sa de skulle få malt utsiden før vi flyttet inn.

Så er det hagen. Den ser helt fryktelig ut, ser ikke ut som om det er gjort noe med den på lang tid. Den er stygg, og full av ugress.

Det følger ikke med noen gressklipper så det må vi evt. kjøpe selv. Og de som bor der i dag, (har bodd der siden oktober) har ikke gjort noe med hagen.

Vi er 23, og aner dessverre ingenting om hagestell. Er dette mye å pådra seg å starte på, når vi bare leier? Jeg aner ikke hvor jeg skulle begynt, eller hva jeg skulle gjort.

Takk for svar.

Anonymous poster hash: 330b8...8e2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det hjelper godt på om dere begynner å klippe gresset. Selv om det er mye ugress og slikt nå, så blir det kjapt bedre etter et par klippinger,selv om det ikke ser helt ut som en nyutrullet plenmatte.

Når dere leier skal det finnes hageredskaper ( f.eksplenklipper) tilgjengelig , dersom det er forventet at dere driver vedlikehold i hagen. For trivselens skyld kan dere jo kjøpe en selv og jeg vil tro at dere får gode skussmål hos huseier om dere forbedrer tilstandene.

Endret av absinthia
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva står det i kontakten? Hvis det ikke er spesifisert hvem som skal ordne hage osv så skal huseier ordne det, evt kjøpe inn klipper så dere kan klippe

Anonymous poster hash: 43ad6...2e2
Skrevet (endret)

Nå aner jeg ikke hvordan denne hagen ser ut, men et par ting som kan løfte helhetsinntrykket uten for mye arbeid er: Klipp gresset, fjern ugress, fjern mose/gress/ugress i murer og på kantstein, beskjær busker og trær, stikk eventuelle kanter mellom plen og plantefelt og rens grusarealer og/eller fast dekke.

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Takk for svar.

Huseier bor ikke på stedet, og heller ei i samme by, så det er ikke aktuelt at huseier står for noe arbeid. Vi leier huset.

Jeg har spurt om gressklipper, men fikk unnvikende svar. Jeg er fullt klar over at vi ikke gjøre dette. Men vi bor på Sørlandet, og har lyst til å utnytte sommeren som best mulig. Samtidig blir det dyrt hvis vi skal innvestere i gressklipper, kantklipper og noe for hekkene. Når vi bare leier.. Men vi har jo lyst til å holde vedlike det vi leier. F.eks. her vi bor nå, har huseier stillet med alt utstyr, hvor vi tar oss av plen, og huseier hekken.

Er det mye jobb, å skulle holde vedlike en hage/hekk. Spesielt når den ser ille ut i dag? Jeg aner som sagt ingenting om det, men ser ikke ut til at noe er gjort der, noengang.

Anonymous poster hash: 330b8...8e2
Skrevet (endret)

Om dere nå gjør en innsats for å heve standarden på hage vil det ikke være så alt for mye arbeid å vedlikeholde den fremover. Det vil selvfølgelig være store forskjeller fra hage til hage, men det høres ikke ut som om denne kan kreve så mye.

Gresset må klippes hver 5. til 14. dag - hver 10. er nok et greit sted å starte om du kun vil at det skal være "greit nok". I tillegg bør du gjødsle og kalke plenen etter behov.

I begynnelsen må nok du regne med å luke ganske ofte for å holde det ugressfritt, men etter hvert som du klarer å kvitte deg med rotugresset så vil det bli enklere og enklere å holde det. Det er også viktig å få tatt frøugress før det får frødd seg. Om du har lyst å jukse litt kan du slå ned ugresset med en kantklipper, for så å sprøyte hver gang det begynner å komme tilbake.

Hvor ofte du må klippe hekken kommer an på type hekk, men mange klarer seg med 2 - 4 ganger i året om ikke din standard er så veldig høy.

Hva har dere av planter utover hekk og plen?

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 1
Skrevet

Enig med å klippe gresset, det må da være mye brukte klippere på finn til en rimelig penge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...