Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Dette er mitt første innlegg. Trenger råd.

Jeg blir lei meg over at samboeren ikke bryr seg om helligdager.

Dette er litt viktig for meg.

Jeg ønsker ikke den store prakkingen på tradisjoner og sånn.

Men når han foreslår svenskehandelen på Langfredag, blir jeg oppgitt.

Er det helt fjern av meg å ønske litt ekstra ro og hygge disse dagene?

Gjerne en duk på bordet?

Han ser ikke på disse dagene som noe annet enn fri . Og det ønsker jeg å respektere,

Men jeg skulle ønske han også kunne respektere at de dagene betyr litt for meg?

-det gjelder jul også. Men påsken er jo nå,

Jeg syntes dette er vanskelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går vel an å ha duk på bordet og ro i heimen fra palmesøndag og frem til langfredag, så ta en tur til Sverige og så "fortsette påsken" påskeaften? Det kan bli vel mange dager å bare sitte å føle på freden og roen spør du meg..

• Liker 1
Gjest Linneah2013
Skrevet

Hei.

Gjerne en duk på bordet?

Han ser ikke på disse dagene som noe annet enn fri . Og det ønsker jeg å respektere,

Hva er det du ønsker da, å sitte i sofaen fra onsdag til mandag? Blir vel i overkant kjedelig, eller?

Skrevet

Jeg er ikke så veldig opptatt av helligdager. Er mer opptatt av at man har tradisjoner og gjør hyggelige ting på julaften, 17 mai, påskeaften...Ellers så bryr jeg meg ikke særlig.
Jeg regner med dere begge jobber (kanskje 100% også?). Og da har man jo ikke så mye ferie i året og jeg tror mange setter pris på disse helligdagene som en/flere fridager og ønsker å utnytte disse "fridagene" til å gjøre ting man gjør en vanlig helg. Så kanskje det er slik han tenker?

Om du ikke har pratet med han om dette, så ville jeg satt meg ned å fortalt hvordan jeg hadde ønsket at helligdager skal være. Og så komme til en enighet med han om når det er greit å bruke helligdagene som "fridag" og når dere skal ha ro og hygge. Nå i påsken er det jo flere helligdager. Skjærtorsdag, langfredag, påskeaften, 1 og 2 påskedag...Så det er jo flere dager hvor dere kan ha koselige dager hjemme med ro og hygge :)

Gjest bustyvel
Skrevet

Kose seg kan man gjøre hver dag :)

Skrevet

For veldig mange i Norge er det jo tradisjon å dra på harrytur langfredag.

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Gjerne en duk på bordet?

Påsken, med mindre man er kristen ER bare fridager. Dette med religion har dere vel dekket?

Å dra på handletur fredagen gir dere fortsatt hele 4 fridager. Hva skulle være for lite med det? Hva skulle hindre deg i å legge duk på bordet og lage fancy påskemiddag og se filmer i plenty og spise godteri til dere sprekker og ha sex på alle rom og besøke halve slekta og gå flere mil på ski og alt slikt annet dere vil finne på når dere ikke er på jobb? EN dag på handel? :klo:

Om du sier: "jeg vil ha ro" og han sier "ok da har vi ro torsdagen og så drar vi på handel fredagen og så besøker vi svigers lørdagen og foreldrene søndagen og så har vi ro mandagen" så er det faktisk noe du bare bør si "høres flott ut" til, altså, ts. Sitte hele påska og se i veggen kan du planlegge å gjøre på gamlehjemmet.

Anonymous poster hash: 6a2fc...07c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er helligdagene så viktige for deg? Er det bare roen med å sitte hjemme, eller er de knyttet til noen relgion? Og dersom det er det siste, så er det vel noe dere har snakket om?

Og hvorfor skal påska bare handle om hva du ønsker å gjøre egentlig? Er det så vanskelig å møte partneren sin litt på halvveien og også finne på noe han ønsker å gjøre? Det er ikke alle som er glad i mange dager med bare "ro og hvile"...

Anonymous poster hash: 43a99...c76
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Jeg trodde langfredag var helligdag i Sverige også, og at skjærtorsdag tradisjonelt var den store utfartsdagen, men jeg vet ikke.

Nå har jeg undersøkt. Langfredag er helligdag.

Endret av Arabella
  • Liker 3
Skrevet

Kan dere ikke bestemme begge to da? Han drar på handletur fredagen, og så kan dere ha rolig helligdag en annen dag? Når man er to må man ta hensyn til at begge har forskjellige tradisjoner og ønsker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...