Gå til innhold

Kan man, juridisk sett, fraskrive seg omsorg for 17-årig barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe som heter det?

Jeg tenker et gitt tilfelle der foreldrene står maktesløse ovenfor problemer og barnevernet overtar ansvaret.

Er det en juridisk betegnelse, eller prosess?

Eller bare "heter det seg"?

Anonymous poster hash: c930a...7e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: 3ee57...48c
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan sikkert utdypes litt av andre..

AnonymBruker
Skrevet

Da må du vel ta kontakt med barnevernet og be om hjelp der, men tror ikke du bare kan "kaste" vekk barnet fordi du ikke klarer å håndtere det og føler deg maktesløs. Er "barnet" nettopp blitt 17 så kan kanskje bv tilby noe men blir "barnet" 18 om 2 uker så er det jo litt kort tid og gjøre eventuelle vedtak på.

Det skal være ganske ille for at bv går inn i en situasjon når "barnet" er så pass gammel.

Anonymous poster hash: 91145...c80
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må du vel ta kontakt med barnevernet og be om hjelp der, men tror ikke du bare kan "kaste" vekk barnet fordi du ikke klarer å håndtere det og føler deg maktesløs. Er "barnet" nettopp blitt 17 så kan kanskje bv tilby noe men blir "barnet" 18 om 2 uker så er det jo litt kort tid og gjøre eventuelle vedtak på. Det skal være ganske ille for at bv går inn i en situasjon når "barnet" er så pass gammel. Anonymous poster hash: 91145...c80

Juridisk sett er spørsmålet.

Fortsatt.

AnonymBruker
Skrevet

Da må du vel ta kontakt med barnevernet og be om hjelp der, men tror ikke du bare kan "kaste" vekk barnet fordi du ikke klarer å håndtere det og føler deg maktesløs. Er "barnet" nettopp blitt 17 så kan kanskje bv tilby noe men blir "barnet" 18 om 2 uker så er det jo litt kort tid og gjøre eventuelle vedtak på. Det skal være ganske ille for at bv går inn i en situasjon når "barnet" er så pass gammel. Anonymous poster hash: 91145...c80

For ordens skyld:

Ungdommer utgjør en enorm andel av barnevernets "klienter".

Ingen har vel heller spurt om hvor de kan kaste bort ansvaret sitt..

Du burde tatt som en selvfølge at barnevern er involvert i så vanskelig situasjoner som enkelt skisseres her.

Når du ikke har en tøddel å bidra med, synes jeg du skal gå videre uten å svare.

Skrevet

Jeg har ikke mye peiling på juss, spesielt ikke på dette feltet.

Men hvordan er reglene for fosterfamilier? Har tidligere jobbet som støttekontakt noen år, og der støtte jeg ofte på eldre barn som bode hos fosterforeldre når de ekte foreldrene bodde i samme by.
Samme med ungdomshjem.

Men hva som skal til for at det skjer, vet jeg ikke.

Juridisk sett tror jeg ikke at man kan overlate barnet helt til seg selv som 17, så om man skal kunne fraskrive seg ansvar, tipper jeg noen må kunne overta.

Dette er bare tipping. Jeg vet ikke hva som gjelder, men sjekk ut det med fosterfamilie og ungdomshjem. Kanskje svaret ligger der :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke mye peiling på juss, spesielt ikke på dette feltet.

Men hvordan er reglene for fosterfamilier? Har tidligere jobbet som støttekontakt noen år, og der støtte jeg ofte på eldre barn som bode hos fosterforeldre når de ekte foreldrene bodde i samme by.

Samme med ungdomshjem.

Men hva som skal til for at det skjer, vet jeg ikke.

Juridisk sett tror jeg ikke at man kan overlate barnet helt til seg selv som 17, så om man skal kunne fraskrive seg ansvar, tipper jeg noen må kunne overta.

Dette er bare tipping. Jeg vet ikke hva som gjelder, men sjekk ut det med fosterfamilie og ungdomshjem. Kanskje svaret ligger der :)

Takk :)

Problemet her er i hovedsak hva man kan gjøre for å få barnevernet til å handle. Tvangsinnleggelse er det ikke nok grunnlag for, og når foreldrene ikje kan ha ungdommen i hus, hvordan da få bv til å overta ansvaret.

Her er BV så tafatte. De har ingen tiltaksforslag.

Ungdommen nekter alt av forslag. Noen andre må ta "makten". Her kan det gå fryktelig galt dersom ikke bv agerer.

Derfor tenker jeg ar om foreldrene kan fraskrive seg ansvar så tvinges BV... Ihvertfall verdt et forsøk, dersom det er mulig.

Skrevet

Problemet her er i hovedsak hva man kan gjøre for å få barnevernet til å handle. Tvangsinnleggelse er det ikke nok grunnlag for, og når foreldrene ikje kan ha ungdommen i hus, hvordan da få bv til å overta ansvaret.

Ungdommen nekter alt av forslag. Noen andre må ta "makten". Her kan det gå fryktelig galt dersom ikke bv agerer.

Derfor tenker jeg ar om foreldrene kan fraskrive seg ansvar så tvinges BV... Ihvertfall verdt et forsøk, dersom det er mulig.

Er du en av foreldrene?

Kanskje BV trenger flere meldinger enn hos kun foreldre. Naboer, barnets venner eller venners foreldre... Om noen andre melder om at noe bør gjøres, for her har verken barn eller foreldre det bra, kanskje BV gjør noe?

AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen mulighet for foreldrene å leie en hybel/leilighet for "barnet"? Tross alt er det mange 17-åringer som bor alene, enten for å studere eller for å jobbe.

Anonymous poster hash: 80e39...a7c
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du en av foreldrene?

Kanskje BV trenger flere meldinger enn hos kun foreldre. Naboer, barnets venner eller venners foreldre... Om noen andre melder om at noe bør gjøres, for her har verken barn eller foreldre det bra, kanskje BV gjør noe?

Bv forstår situasjonen fullt og helt. De mener barnet må bo på institusjon.

MEN de tvinger ikke. De mener det ikke er grunnlag for tvang, hvilket foreldrene er uenig i.

Bv vet at h*n ikke kan bo hjemme, støtter dette helt.

De sitter og ser på at ungdommen stuper i fritt fall..

AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen mulighet for foreldrene å leie en hybel/leilighet for "barnet"? Tross alt er det mange 17-åringer som bor alene, enten for å studere eller for å jobbe. Anonymous poster hash: 80e39...a7c

Studere eller jobbe er utopi.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, man kan ikke det. Tvang krever hjemmel.

Anonymous poster hash: 3ee57...48c

AnonymBruker
Skrevet

Når det kommunale barnevernet ikke vil hjelpe dere med tiltak går du videre, og kontakter Bufetat.

Kontakt ditt fylkes "Inntak og Fosterhjemsrekruttering" (tidligere fagteam), og be om en samtale.

Og du kan fraskrive deg omsorgen til barnevernet, men fremdeles ha foreldreansvar.

Anonymous poster hash: 0aa41...3c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når det kommunale barnevernet ikke vil hjelpe dere med tiltak går du videre, og kontakter Bufetat. Kontakt ditt fylkes "Inntak og Fosterhjemsrekruttering" (tidligere fagteam), og be om en samtale. Og du kan fraskrive deg omsorgen til barnevernet, men fremdeles ha foreldreansvar. Anonymous poster hash: 0aa41...3c9

Takk!

Vi har time hos bufetat. Skal spørre mer der.

AnonymBruker
Skrevet

Bv forstår situasjonen fullt og helt. De mener barnet må bo på institusjon.

MEN de tvinger ikke. De mener det ikke er grunnlag for tvang, hvilket foreldrene er uenig i.

Bv vet at h*n ikke kan bo hjemme, støtter dette helt.

De sitter og ser på at ungdommen stuper i fritt fall..

Nå har jeg ikke erfaring med barnevernet, men jeg har en psykisk syk slektning som vi har prøvd å skaffe hjelp. Og reglene for tvang er kjempestrenge. Det er ikke barnevernet som setter de, og kan ikke barnevernet uten tvil bevise behovet for tvang, er det umulig å gjennomføre. Det her er et politisk problem, barnevernet kan ikke gå utenom lovene de må forholde seg til.

Dessverre, som jeg har opplevd med min psyke slektning så er strenge regler om tvang mer til skade enn beskyttelse for en del.

Anonymous poster hash: fdd5f...c55

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...