Gå til innhold

Tyveridømt, men jobber i Securitas?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan det ha seg at en som er dømt for tyveri for to-tre år siden nå kan gå som vekter i Securitas?

Jeg vet helt sikkert at gutten er dømt, og ifølge et familiemedlem jeg traff nylig så har han skikket seg og er nå i militæret - og jobber i Securitas i helgene!

(Fikk litt bakoversveis av den, ja.)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Antagelig var han veldig ung da han gjorde noe dumt. Mange gutter blir menn i militæret.

Hos securitas må deu legge frem vandelsattest når du søker på jobb.

Alle har vel stjålet noe? Ikke sikker han ble dømt for tyveri, selv om du er sikker.

Hører jeg korsfest, korsfest i bakgrunnen?

Gjest GreenSky
Skrevet

Tja. Det blir en fortløpende vurdering som den overordede må ta.

Skrevet
Antagelig var han veldig ung da han gjorde noe dumt. Mange gutter blir menn i militæret.

Hos securitas må deu legge frem vandelsattest når du søker på jobb.

Alle har vel stjålet noe? Ikke sikker han ble dømt for tyveri, selv om du er sikker.

Hører jeg korsfest, korsfest i bakgrunnen?

Jeg har lest dommen, så jeg vet han ble dømt for et innbruddsraid han og en annen utførte da de var 15-16 år.

Jeg ble bare så forundret da jeg hørte at han skulle ha fått denne jobben i Securitas. Håper bare de holder han unna pengetransport....

Gjest Anonymous
Skrevet

Dessuten:

Alle har vel stjålet noe? quote]

Nei, det er faktisk ikke slik at alle har stjålet noe!!!

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg syns du skal passe på deg selv, for du blander deg litt for mye opp i andre sine saker nå.

:roll:

Gjest GreenSky
Skrevet

Vaktselskapene er veldig strenge ang hvem de ansetter (jeg ble jo ansatt, så jeg vet :sjarmor: ) Jeg kjenner til et tilfelle hvor en person med plett på rullebladet ble ansatt, og det var pga noe "småtteri". Dersom en har en plett på rullebladet, er det bortimot umulig å bli ansatt som vekter. En må ha ganske mye å slå i bordet med for å veie "opp" mot det negative.

Gjest Gjesta
Skrevet

Alle har vel stjålet noe?

Feil...!!

Jeg synes ikke tyver burde få slike jobber...

Clea

Gjest Anonymous
Skrevet

15-16 år ja.....stakkars deg hvor du passer på!

Hva om han nå er 30 og kan ikke få en jobb pga dette?

Slik kan du regne med at ungdommer roter seg borti.

Jeg blir forundret om en ungdom aldri gjør noe galt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er ikke snakk om en hvilken som helst jobb, da. Jeg tror ikke at det er noen her som mener at han ikke skal få noen jobb i det hele tatt.

(Dessuten så kjenner jeg mange, foruten meg selv, som aldri har gjort noe ulovlig. Det er nok ikke SÅ uvanlig som du tror. )

Skrevet

Det var slett ikke meningen "å passe på". Jeg stilte et spørsmål og ville ha et fakta-svar.

Saken er slik:

Gutten og en kompis gjorde et innbruddsraid da de var 15-16 år, og det ble de begge dømt for. Jeg vet dette med sikkerhet og har lest dommen siden firmaet jeg jobber i var et av flere firma som var utsatt for dette raidet. Det er en del av min jobb å følge opp anmeldelser og dommer, derfor har jeg lest den.

Så har det seg slik at jeg vet hvem denne gutten er, dvs jeg jobbet sammen med faren hans for mange år tilbake, i et annet firma i en annen by. Jeg ble sittende å tenke på den lille gutten som av og til var med faren sin på jobb....

For en tid siden traff jeg tilfeldigvis et familiemedlem av gutten og jeg spurte hvordan det gikk med min tidligere kollega og familien. Joda, sønnen var på tur utpå skråplanet men har nå skikket seg og er i militæret og jobber i Securitas i helgene, fikk jeg vite.

Jeg er ikke ute etter å "henge noen" eller "blande meg i andre sine saker" eller "passe på". Jeg har all sympati med familien og håper for all del at gutten har skikket seg og blir en like god arbeidskar som sin far, - jeg er bare forbauset over at det går an å bli ansatt i et vekterfirma bare et par år etter at man er dømt for innbrudd.

Som noen andre sa, man får jobb selv om man er dømt, men det er noen jobber man ikke kan regne med å få. Og slik må det være, ellers er det jo bare fritt frem å gjøre kriminelle handlinger - hvis det ikke får noen følger for deg.

Dette er jeg absolutt ikke enig i! Man skal ikke regne med at ungdommer roter seg borti "slikt" - som i dette tilfellet er innbrudd og hærverk. Og jeg nekter å tro at ungdommer flest roter seg borti kriminelle ting.

Jeg kjenner masse ungdommer som ikke gjør "slikt", og de vil helt sikkert ha seg frabedt at samfunnet trekker sammenligningen ungdom=kriminell, for slik er det slett ikke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...