AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #1 Skrevet 13. april 2014 Hei! Jeg er i gang med å kjøpe min første leilighet. Det er i et borettslag og jeg skal kjøpe meg inn 50 / 50. Jeg har snakket med banken og de sa jeg kunne få innskudd til å kjøpe ut den andre personen med 50%, men i tillegg er det en fellesgjeld på leiligheten på rundt 1,2 millioner. Dette blir 650.000,- hver. Er det best for meg å ta opp et lån og betale ut fellesgjelden i tillegg dersom det lar seg gjøre? Banken har ikke sagt noe om dette, han snakket kun om innskudd for å kjøpe ut den andre. Slik ser regnestykket mitt ut nå med innskudd, fellesgjeld og fellesutg: Boliglån: ca 6000,- (over 10 år) Felleslån i borettslget: 4500,- Fellesutgifter i borettslaget: 1500,- = 12.000,- Boliglån på halve leiligheten ved å kjøpe ut fellesgjelden: Boliglån: ca 7000,- (over 25 år) Felleslån: 1500,- = ca 9.500,- Noen som har litt peiling her på hva som lønner seg? Anonymous poster hash: 46718...7a0
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #2 Skrevet 13. april 2014 Som regel kan ikke fellesgjeld kjøpes ut, men om det går anbefales det ikke at man gjør det. Google litt, og du vil finne info om dette.Anonymous poster hash: e3ff6...06a 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #3 Skrevet 13. april 2014 Som regel kan ikke fellesgjeld kjøpes ut, men om det går anbefales det ikke at man gjør det. Google litt, og du vil finne info om dette.Anonymous poster hash: e3ff6...06a Takk for svar Anonymous poster hash: 46718...7a0
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #4 Skrevet 13. april 2014 Bor også i bolig med relativt høy fellesgjeld. Har mulighet til å betale ut fjellesgjelden om vi ønsker dette, men har valgt å ikke gjøre det etter anbefaling fra fagfolk. Grunnen til at vi ikke velger å betale ut fellesgjelden er følgende: renten på fellesgjelden hos oss er lav og bundet i 15 år. Vi har lavere rente her enn vi ville fått i banken selv. om markedet faller og vi må selge så mister vi kun innskuddet vårt i verste tilfelle. Fellesgjelden følger leiligheten, og om vi selger leiligheten til kr. 0, vil kjøper overta fellesgjelden. klarer vi ikke utgiftene så kan vi si fra oss leiligheten og gi den til borettslaget. Vi har da kun krav på oss til å betale felleskostnader i 6 måneder, og slipper etter det fri fra forpliktelser. Nå tror jeg ikke noe av dette kommer til å skje altså, men liker å tenke "worst case", så får alt annet bli en positiv overraskelse Anonymous poster hash: 8d479...669
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #5 Skrevet 14. april 2014 Fellesgjeld har fått ufortjent dårlig rykte tror jeg. I vårt borettslag har vi fellesgjelden i Husbanken med IN ordning, likevel ser jeg at flere har innfridd hele fellesgjelden (da med banklån, ikke egenkapital). Med tanke å at husbankrenta er lavere enn så og si alle andre bankrenter, og vi bor i et strøk der ingen av oss ville kvalifisert til husbanklån alene (for høy inntekt/EK) skjønner jeg ikke at de har gjort det slik. Vi kan like gjerne sette penger på konto som å betale lånet (min sparerente er i hvert fall høyere enn renta på låne, korrigert for skatt blir det litt hipp som happ med sparing/nedbetaling av gjeld), og det er sannsynligvis mer attraktivt for en ev. kjøper å få fellesgjeld i husbanken enn å måtte ta opp et stort banklån alene. Anonymous poster hash: ab854...b38 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2014 #6 Skrevet 14. april 2014 Forhør deg iallefall om hva renten er. Jeg bor selv i leilighet der jeg er påført noen hundre tusen, og som har IN-ordning. Renten er 4,1%. Hadde jeg visst jeg skulle bli boende, ville jeg ha nedbetalt, spesielt fordi jeg har dette beløpet tilgjengelig. Men det er tvilsomt om jeg får tilsvarende økt pris hvis jeg nedbetaler, da de aller fleste må ta opp boliglån og mange sliter med finansieringen. Anonymous poster hash: d0596...10f
Gjest strykebrett Skrevet 14. april 2014 #7 Skrevet 14. april 2014 Her jeg bor er renta på fellesgjelden høyere enn den jeg har på resten av lånet, så jeg har betalt ned nesten hele min andel fellesgjeld. Det smarteste er vel å sjekke hvilket lån som er dyrest for deg før du bestemmer deg for hva du skal gjøre.
Glitnir Skrevet 14. april 2014 #8 Skrevet 14. april 2014 Som noen har nevnt over her - ville neppe betalt den ned gjennom IN-ordning. Du får det sannsynligvis ikke igjen via salg, og det kan godt hende renten er bedre enn det du får på sparepengene. Ville kun gjort ved høy rente og/eller at jeg visste jeg skulle bli boende i hele eller mesteparten av nedbetalingsperioden.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #9 Skrevet 28. februar 2021 Har nettopp kjøpt en leilighet med høy fellesgjeld, og er usikker på hva jeg skal gjøre. Synes ikke jeg finner tydelig svar på dette ved å Google, og disse svarene er flere år gamle. Prisantydning var 4 millioner, og fellesgjelden 1,5 millioner. Totalpris på 5,5 milioner. Borettslaget har IN-ordning. Renten på fellesgjelden er 0,4 prosentpoeng høyere enn renten jeg får i banken. Påvirkes prisantydning av fellesgjelden? Synes det virker usannsynlig at prisantydning hadde vært "bare" 4 millioner dersom det ikke var noe fellesgjeld, men vet ikke hvordan det fungerer. Burde jeg betale ned fellesgjelden helt eller delvis? Dersom jeg for eksempel betaler ned 1 million kroner av fellesgjelden- er det sannsynlig at prisantydning da blir 5 millioner med 500 tusen i fellesgjeld? Slik at totalprisen blir den samme. Ser for meg at jeg skal bo her i 5-6 år. Anonymkode: d7dcd...22a
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #10 Skrevet 28. februar 2021 Jeg ville heller ha betalt ned 1mill på ditt eget lån. Anonymkode: 47eca...1f3 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #11 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville heller ha betalt ned 1mill på ditt eget lån. Anonymkode: 47eca...1f3 Spørsmålet er om jeg skal ta mer lån i banken for å betale ned fellesgjelden. Som nevnt er renten jeg får i banken lavere enn den borettslaget har. Jeg har altså ikke 1 millioner tilgjengelig som jeg lurer på hvordan jeg skal plassere. Anonymkode: d7dcd...22a
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #12 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spørsmålet er om jeg skal ta mer lån i banken for å betale ned fellesgjelden. Som nevnt er renten jeg får i banken lavere enn den borettslaget har. Jeg har altså ikke 1 millioner tilgjengelig som jeg lurer på hvordan jeg skal plassere. Anonymkode: d7dcd...22a For det første må du vite sikkert at det er vedtatt individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN) i borettslaget. For det andre;Nei det anbefales ikke. Du har ingen garanti for å få tilbake det du betaler inn på fellesgjeld. Hvis du hadde hatt pengene i banken kunne du vurdert det, men heller ikke da ville jeg anbefalt det. Uansett er 1.5 mill i fellesgjeld på en leilighet til 5,5 mill ikke høy fellesgjeld. Motsatt derimot.... Anonymkode: acb6b...9f9 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #13 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For det første må du vite sikkert at det er vedtatt individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN) i borettslaget. For det andre;Nei det anbefales ikke. Du har ingen garanti for å få tilbake det du betaler inn på fellesgjeld. Hvis du hadde hatt pengene i banken kunne du vurdert det, men heller ikke da ville jeg anbefalt det. Uansett er 1.5 mill i fellesgjeld på en leilighet til 5,5 mill ikke høy fellesgjeld. Motsatt derimot.... Anonymkode: acb6b...9f9 Jeg vet helt sikkert at de har IN-ordning i borettslaget, ja. Påvirkes prisantydningen ikke i det hele tatt av fellesgjelden? Tviler som sagt på at leiligheten hadde kostet 4 millioner uten fellesgjeld, da det gir en kvadratmeterpris på rundt 20 tusen lavere enn tilsvarende leiligheter i området. Derfor jeg lurer på om det er sannsynlig at å nedbetale med for eksempel 500 tusen vil øke prisantydningen til 4,5 millioner? Jeg synes det er ganske høyt. Leiligheten kostet ikke 5,5 millioner, men totalprisen er 5,5 millioner. Tror også en del blir skremt av fellesgjeld på 1,5 millioner og tilhørende høye felleskostnader. Anonymkode: d7dcd...22a
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #14 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg vet helt sikkert at de har IN-ordning i borettslaget, ja. Påvirkes prisantydningen ikke i det hele tatt av fellesgjelden? Tviler som sagt på at leiligheten hadde kostet 4 millioner uten fellesgjeld, da det gir en kvadratmeterpris på rundt 20 tusen lavere enn tilsvarende leiligheter i området. Derfor jeg lurer på om det er sannsynlig at å nedbetale med for eksempel 500 tusen vil øke prisantydningen til 4,5 millioner? Jeg synes det er ganske høyt. Leiligheten kostet ikke 5,5 millioner, men totalprisen er 5,5 millioner. Tror også en del blir skremt av fellesgjeld på 1,5 millioner og tilhørende høye felleskostnader. Anonymkode: d7dcd...22a Prisen vil nok påvirkes av innbetalingen på fellesgjelden, men det er ingen garanti for at du får igjen alt. ( på samme måte som du aldri er garantert å få igjen det du betaler for en leilighet uansett pris. ) Det kommer helt an på hvordan markedet er og hvem som er i markedet når du skal selge. 1.5 mill av 5.5 mill er bare 27% fellesgjeld, og det er egentlig ikke så mye. Nye prosjekt med lav fellesgjeld er ofte 50/50. Anonymkode: acb6b...9f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå