Gå til innhold

kan psykopater behandles?

Anbefalte innlegg

Gjest she is magic
Skrevet

Kan psykopater behandles for sin "sykdom" eller burde de puttes vekk for godt, starks man oppdager at en person har kalre psykopatiske trekk??

jeg har vært offer for psykopatiske menn og i den sammenhengen sier jeg:

Bur dem inne til de råtner..

Men som samfunnsborger sier jeg:

Prøv å hjelp de så godt de kan..

Men det er den første stemmen som ofte vinner og ønsket om å gjøre verden tryggere for ofrene er større..

Men er jeg da "farlig" som stempler andre mennesker på denne måten??

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Vil vel ikke si at du er "farlig", men jeg mener at de kan behandles om de vil det selv. Det dummeste er jo at en god del av de med psykopatiske trekk ikke forstår at de behøver hjelp. Derfor tar det lang tid før de eventuelt får den hjelpen de behøver. Og det er jo selvfølgelig slitsomt for omgivelsen, men jeg er helt uenig i at de skal bures inne for alltid.

Gjest Gjesta
Skrevet

Dessverre har vi ikke noe system i vårt samfunn som gir oss rett til å bure inne folk som gjør andre vondt...

Jeg vet ikke om psykopater kan "heles", tror egentlig ikke det - for de ser jo faktisk ikke selv at de handler galt på noen som helst måte.

Alle og enhver kan vel ha psykopatiske trekk til tider, men det er jo først når noen seriøst terroriserer venner/familie mens de holder en nogenlunde god fasade utad, at man kan snakke om psykopater.

Jeg tror -dessverre- alle har psykopater i sin nærmeste omkrets, og jeg tror rett og slett at man bare må unngå å involvere seg i dem - for man slipper vanskelig unna igjen...

K

Gjest she is magic
Skrevet
Vil vel ikke si at du er "farlig", men jeg mener at de kan behandles om de vil det selv. Det dummeste er jo at en god del av de med psykopatiske trekk ikke forstår at de behøver hjelp. Derfor tar det lang tid før de eventuelt får den hjelpen de behøver. Og det er jo selvfølgelig slitsomt for omgivelsen, men jeg er helt uenig i at de skal bures inne for alltid.

oki... jeg så et program på tv ang psykopati og der sa de at det gikk ant å behandle, men at de måtte gå på medisin resten av livet... Man må forandre hjernen sin måte å virke og fungere på... Det mente de var å frarøve de deres personlighet, for å gi dem en mer mildere personlighet... Men de sa også at det ikke gikk ant å gjøre de bram bare forandre personligheten og straks de slutter med medisin, så ville de bli som før igjen... nesten alla psyzofreni..

Det finnes per dags dato ingen god behnadling for de psykopatiske... Ingenting som kan rette opp "feilen"

Gjest Anonymous
Skrevet
Dessverre har vi ikke noe system i vårt samfunn som gir oss rett til å bure inne folk som gjør andre vondt...

Jeg vet ikke om psykopater kan "heles", tror egentlig ikke det - for de ser jo faktisk ikke selv at de handler galt på noen som helst måte.

Alle og enhver kan vel ha psykopatiske trekk til tider, men det er jo først når noen seriøst terroriserer venner/familie mens de holder en nogenlunde god fasade utad, at man kan snakke om psykopater.

Jeg tror -dessverre- alle har psykopater i sin nærmeste omkrets, og jeg tror rett og slett at man bare må unngå å involvere seg i dem - for man slipper vanskelig unna igjen...

K

nei, tenk hviss man skal bure inne alle som gjør hverandre vondt, da ville det ikke være mange menn eller damer ute i det fri.. Tenk på alle voldtektene, trakasseringene, slåsskampene etc.. -s- Det måtte mange fenglse til da..

Ja, alle har til tider de trekkene som en psykopat har, men forskjellen er at en psykopat MÅ ha klare trekk av ca 30 punkter i en sjekkliste og 15 av disse Må være tilstede...

Ja, de finnes overalt... Jeg har lest en god om temaet, fordi jeg ahr vært utsattt for psykopatiske mennesker... Det var skremmende lesestoff.. for man vet ikke hvem de er , før man er langt inne i spindelvevet demes..

Men det snåle er, alt det jeg har lest har med mannlige psykopater å gjøre... betyr det at kvinner ikke har samme tilbøyeligheten til psykopat??

Gjest TomKrus
Skrevet

Men det snåle er, alt det jeg har lest har med mannlige psykopater å gjøre... betyr det at kvinner ikke har samme tilbøyeligheten til psykopat??

Leste akkurat i en artikkel at det var like vanlig blant kvinner som menn. Kjenner dog ikke til bakgrunnen til skribenten (synes artikkelen var litt "farget").

Gjest TomKrus
Skrevet

Her var det mange linker:

Psykopati

Lite å gjøre på jobben akkurat nå

Gjest she is magic
Skrevet
Leste akkurat i en artikkel at det var like vanlig blant kvinner som menn. Kjenner dog ikke til bakgrunnen til skribenten (synes artikkelen var litt "farget").

Hvorfor er det da bare menn som blirr tatt opp i forum da... når det gjelder psykopati??

Er det fordi det er menn som går fysisk til verks, så det jomer etter??? eller fordi kvinnene ikke er så "synlige" i det de gjør??

Gjest Anonymous
Skrevet

Alle har vi psykopatiske trekk i oss. Tror det er like mange kvinner som lider av dette som menn.

Kureres helt. Nei. Det er det jeg har hørt, men de kan motiveres over tid til å la seg beh..Endre tenkemåte osv..

Viktig er det at det blir oppdaget i tidlig alder. At man får beh og hjelp. Kommer en i en slik situasjon så kan man få innsikt i sin egen situasjon.

Synes det er primitive tanker hos noen at så snart det er noen som ikke er innenfor A-4 formatet så skal de bures inn og råtne. Og de skal ikke ut resten av livet.

En skriver at hun ble tiltrukket (eller noe sånt) av psykopatiske menn. Hva skal det ha seg? vet du på forhånd at de er psykopatiske? Er det en diagnose du gir dem? Eller har du fått diagnosen av legen til den personen?

Vi har en tendens til å kalle folk for psykopatiske i tide og utide. Særlig om vi selv føler oss dårlig beh. av noen. Vi kvinner er vel verst der.

Gjest Anonymous
Skrevet

Unnskyld. Offer for psykopatiske menn sto det. Ikke tiltrukket som jeg skrev.

Men du skriver menn. Så da må det være flere enn en.

Gjest TomKrus
Skrevet

Hvorfor er det da bare menn som blirr tatt opp i forum da... når det gjelder psykopati??

Er det fordi det er menn som går fysisk til verks, så det jomer etter??? eller fordi kvinnene ikke er så "synlige" i det de gjør??

Mulig kvinnene ikke er så synlig. Videre tror jeg det er vanskligere for en mann å godta/innse at han blir hundset med, enn en kvinne. Det strider tross alt fullstendig mot det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret. Så på Oprah en gang (bare den ene gangen) for mange år siden. Der var Kelsey Grammer (Frasier) gjest og fortalte om hvordan hans ekskone hadde terrorisert og mishandlet ham gjennom mange år. Så det skjer menn også.

Generelt så liker ikke menn å prate om vonde ting. En liten avsporing kanskje, men selv om prostatakreft er mer utbredt enn brystkreft, er det fortsatt en større tabu for menn å prate om slikt.

Er det virkelig ingen kvinner her inne som har opplevd en litt vel manipulerende og sårende mor? Jeg lurer på om det kanskje først og fremst er døtre som opplever de verste psykopatiske trekkene til mødre.

Gjest she is magic
Skrevet

Mulig kvinnene ikke er så synlig. Videre tror jeg det er vanskligere for en mann å godta/innse at han blir hundset med, enn en kvinne. Det strider tross alt fullstendig mot det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret. Så på Oprah en gang (bare den ene gangen) for mange år siden. Der var Kelsey Grammer (Frasier) gjest og fortalte om hvordan hans ekskone hadde terrorisert og mishandlet ham gjennom mange år. Så det skjer menn også.

Generelt så liker ikke menn å prate om vonde ting. En liten avsporing kanskje, men selv om prostatakreft er mer utbredt enn brystkreft, er det fortsatt en større tabu for menn å prate om slikt.

Er det virkelig ingen kvinner her inne som har opplevd en litt vel manipulerende og sårende mor? Jeg lurer på om det kanskje først og fremst er døtre som opplever de verste psykopatiske trekkene til mødre.

så da er det et større nedelag at en kvinne tyranniserer en mann, mener du, fordi han liksom skal være den sterkeste. Isåfall så er det noe i det... -s-

En mann som ikke tåler en kvinne, kan jo bare flytte?? eller føler menn det på samme måte som en kvinne som blir tyrannisert??

ang kreft.. Den mest utbredte kreftformen er prostatkreft, har jeg lest... det er ikke så mye omtalt, fordi menn ikke liker å prate om det... det er en personlig ting som ikke alle i offentligheten har noe med -s- Derfor blir det bare mer og mer "usynlig".. Kvinner deler på opplevelsene sine og forteller de videre, dermed så blir det omalt i media også.. -s- Kvinner er mer pratsomme enn menn -ofte... tro jeg

Skrevet

Man har forsøkt å behandle psykopater med samtale med psykolog. Dette har vist seg å forverre situasjonen, da psykopaten drar nytte av det h*n lærer seg om mellommenneskelig psykologi. H*n lærer seg å bli enda mere utspekulert, samtidig som h*n klarer å fremstå som helt normal, eller tiltalende for andre.

Det skal visstnok være en overvekt av menn, og det er arvelig...

Gjest she is magic
Skrevet
Man har forsøkt å behandle psykopater med samtale med psykolog. Dette har vist seg å forverre situasjonen, da psykopaten drar nytte av det h*n lærer seg om mellommenneskelig psykologi. H*n lærer seg å bli enda mere utspekulert, samtidig som h*n klarer å fremstå som helt normal, eller tiltalende for andre.

Det skal visstnok være en overvekt av menn, og det er arvelig...

Du har kanskje rett og det er ganske skummelt å tenke på.. at det går "utlærte" psykopater der ute... De jeg kjente var ikke "opplære i psykologi,. så de var lett å "se".. Det jeg gjorde var å holde meg langt unna dem -s-

Er det da slik at det er kvinner som er de mest "smarte" av psykopatene, siden de har lettere for å "lære" de sosiale antenne og kan hente informasjon fra bla.a "eksperter" via møte, kurs eller tv ???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...