Spinat Skrevet 12. april 2014 #1 Skrevet 12. april 2014 Selvangivelsen min, og som mange andres, var korrekt, ingen endring. Men hvis du får ny økonomi i løpet av året, hva gjør du da? For eksempel ny jobb med høyere/lavere lønn, ekstrajobb, ny type stilling (for eksempel fra 100 % til 50 % osv), eller rett og slett tar ut en fond du ikke har noen spesielle planer om å bruke til... noe, enda, i hvert fall. Hvordan ''rapporteres'' dette riktig?
AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 #2 Skrevet 12. april 2014 Da skriver du det i selvangivelsen for 2014. Du skal nå levere inn selvangivelsenfor 2013.Anonymous poster hash: d75d6...797 1
Sophie-Ann Skrevet 13. april 2014 #4 Skrevet 13. april 2014 Selvangivelsen du har mottatt nå gjelder for 2013. Blir det endring i din inntekt i løpet av 2014, må du endre skattekortet. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 13. april 2014 #5 Skrevet 13. april 2014 Salg og kjøp av fond, opptjent inntekt, innbetalt skatt, kjøp av bolig, opptatt og betalt gjeld inkludert renter, innskudd og uttak av bank, skifte av jobb, etc, alt dette blir rapportert til myndighetene av hhv bank/fond, arbeidsgiver (inntekt, betalt skatt, hvem som har sluttet og hvem som er ansatt), megler og kredittinstitusjoner. Det eneste du må passe på selv er at opplysninger du vet om som ikke er kommet med blir lagt inn og skifte av skattekort i løpet av året dersom inntekten eller gjeldsrenter endrer seg så mye at du risikerere baksmell på skatten. Denne endringen er altså for din egen del - skattemyndighetene får det med seg og utligner skatt deretter. Fristen for arbeidsgivere, banker etc (se første avsnitt) til å melde fra til skattemyndighetene om hendelser i løpet av året er 1. Februar (inntekt) og jeg antar at bankene har samme frist. Når selvangivelsen sendes ut er det altså for forrige år og med alle de oppgavene for forrige år rapportert.
Spinat Skrevet 13. april 2014 Forfatter #6 Skrevet 13. april 2014 Hvis jeg tar ut penger av fond NÅ, hvordan vet jeg da hva inntekt blir? Hvordan endrer man?
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #7 Skrevet 13. april 2014 Hvis jeg tar ut penger av fond NÅ, hvordan vet jeg da hva inntekt blir? Hvordan endrer man? Inntekt, formue osv. for 2014 blir ikke rapportert til ligningsmyndighetene før i 2015. Dersom de opplysningene ligningsmyndighetene får om din inntekt, formue osv for 2014 ikke er korrekte, kan du gi melding om dette fram til 1. mai 2015. De opplysningene som ligningsmyndighetene behandler nå i 2014, er inntekt, formue osv. for 2013. Dersom du mener at opplysningene som ligningsmyndighetene har fått om din inntekt, formue osv. for 2013 ikke er korrekt, kan du gi melding om dette fram til 1 mai 2014. Anonymous poster hash: 8ccce...991 1
Spinat Skrevet 13. april 2014 Forfatter #8 Skrevet 13. april 2014 De ER korrekte for i år. Men hvis jeg tar ut FOND NÅ?
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #9 Skrevet 13. april 2014 De ER korrekte for i år. Men hvis jeg tar ut FOND NÅ? Har du veldig tungt for det? Det du eventuelt foretar deg i år vil ikke ha noe å si før selvangivelsen neste år. Spørsmålet er vel heller om du burde få lov til å forvalte egen økonomi når du har så lite peiling. Anonymous poster hash: e9dfb...932 7
Gjest Blondie65 Skrevet 13. april 2014 #10 Skrevet 13. april 2014 De ER korrekte for i år. Men hvis jeg tar ut FOND NÅ? Da får det påvirkning for selvangivelsen du har mottatt på denne tid NESTE ÅR.
Gjest Blondie65 Skrevet 13. april 2014 #12 Skrevet 13. april 2014 Endringen skjer automatisk? Jeg gjentar det jeg allerede har svart på tidligere i tråden: Kredittinstitusjoner og banker - herunder de som håndterer fond - leverer oppgaver over endringer av seg selv hvert år innen tidsfristen.
Spinat Skrevet 13. april 2014 Forfatter #13 Skrevet 13. april 2014 Som betyr for meg? I forhold til hva jeg skrev på skattekortet, da?
LilleTulla Skrevet 13. april 2014 #14 Skrevet 13. april 2014 Du skatter av gevinsten på andel fond du selger, 27% tror jeg det er nå. Om du selger med tap kan du trekke fra 27% av tapet på skatten du skal betale. Du trenger ikke endre på skattekortet..
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #15 Skrevet 13. april 2014 De ER korrekte for i år. Men hvis jeg tar ut FOND NÅ? Du trenger ikke foreta deg noe, tar du ut fond nå, blir det automatisk sendt til ligningskontoret. Ser du at du må forandre skatteprosenten din, tar du kontakt med samme kontor. Anonymous poster hash: 03418...b59
Lista Skrevet 13. april 2014 #16 Skrevet 13. april 2014 Hvis du tar ut av fond, og du har stor gevinst, kan det være lurt å justere skattekortet noen prosent slik at du unngår baksmell neste år. Hvor mye tenker du å ta ut, og hva blir gevinsten? Eller tapet.
Spinat Skrevet 13. april 2014 Forfatter #18 Skrevet 13. april 2014 Jeg skrev i skattekortet jeg kom til en tjene X sum i løpet av året, ikke noe %? o.O
Lista Skrevet 14. april 2014 #19 Skrevet 14. april 2014 Kan du ikke svare på det jeg spør deg om i stedet for å stille nye spørsmål?
Zzyzx Skrevet 14. april 2014 #20 Skrevet 14. april 2014 Han aner ikke. Sist det var snakk om fond skjønte han ikke hva gevinst er for noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå