Gå til innhold

Tale til konfirmanten fra foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi skal holde tale til datteren vår som skal konfirmere seg om 2 uker. Jeg har søkt på internett etter råd og tips, men jeg har ikke blitt noe klokere. Jeg vet ikke hvordan jeg skal sette opp talen. Et tips er å få med seg litt fra når hun var liten jente og til nå. Har sett litt i babybøkene hennes, men der står det jo bare høyde/vekt, når hun begynte å gå, hvem som kom i bursdagene hennes osv.

Hun har gått på dansekurs 2 ganger når hun var liten jente, hun har vært med i en dansekonkurranse, hun har gått på teaterkurs (slutten av 2013 til begynnelsen av 2014) og hun har vært med i en skolemusikal nå i 9.klasse. Dette er gjerne ting jeg vil ta med, da det er ting hun har vært og fortsatt er interessert i. Hun ønsker å utdanne seg innen dette eller frisør.

Jeg står helt fast, skrivesperre rett og slett.

Endret av Kittykat
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo fine ting å ta med :)

En vandring gjennom livet hennes... Det er kanskje mest naturlig å starte med da hun ble født. Hvordan var hun som baby, hvordan var hun i oppveksten... Hva likte hun å gjøre, hva likte hun ikke å gjøre. Søsken, venner og interesser...

Lett å skjønne at det er en vanskelig "oppgave" :) Jeg er ikke noe flink til sånt selv, men du har gjerne vært i konfirmasjoner tidligere, så kanskje du kan hente inspirasjon fra en tale du har hørt tidligere, bare tenke at det er din datter det skal handle om.

Skrevet (endret)

Når du skal sette opp talen bør du starte med å lage en liten oversikt som sier deg hva du skal ha med. Det vil være naturlig å sette denne oversikten opp i kronologisk rekkefølge, altså fra hun ble født til i dag og eventuelt hva fremtiden bringer. Lag deg noen punkter og skriv ut ifra det.

Du kan gjerne starte med å fortelle hvordan hun var de første leveårene: gråt hun mye? Var hun en blid solstråle? Var det noen ting hun ble mer begeistret for enn andre? Kanskje du har tatt vare på noen av lekene/klærne fra disse årene som du kan ta med og vise frem? Var det en bamse/leke/klut hun ikke kunne være uten? Var det vanskelig å slutte med smokk?

Neste bolk kan f.eks være tiden rundt skolestart. Var det en spent og nervøs jente som stod på skoleplassen høsten 20xx? Om dere har tatt bilder av henne denne dagen, kan det være fint om dere har det i bakgrunnne på storskjerm, mange som synes det er hyggelig. Fortell gjerne ellers om hva hun likte aller best på skolen, fritidsaktiviteter som du nevner i HI ol. Det er veldig kjekt å dele morsomme sprell og påfunn de har hatt som små, eller bare personlige egenskaper som har skilt seg ut. Var hun tidlig veldig omsorgsfull? Kanskje en liten ramp? Alltid vært pliktoppfyllende?

Etter dette kan du gå videre til slutten av barneskolen/starten av ungdomsskolen. Tenk igjennom hva du husker best fra denne tiden, og hva du tror hun husker best. Har dere noen gode ferieminner sammen? Noe ekstra spennende som hun likte veldig godt? Begynte hun å bruke sminke? Alt du kan tenke deg. Ikke glem at 15-åringer gjerne synes at det meste er pinlig, men du kjenner nok datteren din godt til å avgjøre det.

Slik fortsetter du bare frem til selve konfirmasjonsdagen. Bilder av henne og dere kan du scanne inn på pcen og ha i bakgrunnen hele tiden på en powerpoint, så kan du snakke ut fra bildene. Talen blir mer spennende når man har noe visuelt å kikke på. Kanskje dere har filmet noe fra hun var liten? Prøv å hold talen spennende med kjekke og morsomme historier underveis, da blir det mer liv i leiren. Og så avslutter man jo ofte med den obligatoriske velkomsten over i de voksnes rekker, hvor man også ønsker all lykke og hell i fremtiden. :blomst:

Lykke til! :hug:

Endret av shaky
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er viktigere å fremheve hvilke positive og morsomme verdier, evner og potensiale dere ser i jenta deres, enn en kronologisk biografi...:)

Min far la mye vekt på rettferdighetssansen min, at jeg var omsorgsfull og ikke brydde meg om å beskytte meg selv hvis jeg så at noen svakere trengte noen til å stille opp for seg, og at jeg hadde mer integritet enn mange voksne. Ord som varmet, som gav meg selvtillit, og markerte seg som noe jeg ønsket å bygge mine verdier på som voksen.

• Liker 5
Skrevet

Ah, tusen takk for tips. Det blir nok litt blanding her. Jeg kommer til å fremheve de positive sidene. Hun har vokst opp til en kjempeflott jente. Vi skal lage en powerpoint med noen få bilder av henne fra hvert år siden hun ble født. Men det kommer utenom talen. Og det nytt for meg, da vi ikke har gjort dette på min side av familien. Også blir det noen sanger og sånt. Jeg har vært i konfirmasjoner tidligere, men husker ikke så mye av talene, for det er så lenge siden.

Skrevet

Det går nok veldig fint☺️ Bare spør om det er noe annet du skulle lure på, og jeg håper dere får en fin dag sammen med en flott tale!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er viktigere å fremheve hvilke positive og morsomme verdier, evner og potensiale dere ser i jenta deres, enn en kronologisk biografi...:)

Min far la mye vekt på rettferdighetssansen min, at jeg var omsorgsfull og ikke brydde meg om å beskytte meg selv hvis jeg så at noen svakere trengte noen til å stille opp for seg, og at jeg hadde mer integritet enn mange voksne. Ord som varmet, som gav meg selvtillit, og markerte seg som noe jeg ønsket å bygge mine verdier på som voksen.

Enig i dette! Min far fortalte blant annet om kreativitet, evne til å organisere og hvor tidlig han så hvilken lederstil jeg hadde, haha. Det var en morsom og kjempefin tale. Jobber forøvrig med noe i dag hvor de egenskapene er veldig sentrale. Det er jo litt morsomt, nå som jeg tenker over det.

Anonymous poster hash: 56702...9cd

Skrevet

Helt enig med de som peker på hvor viktig det er med egenskaper og interesser hun har nå!

Jeg fikk også en nydelig tale av min far, der det jeg husker best var at han snakket om samfunnsengasjementet mitt som var sterkt og at jeg hadde så gode organisatoriske egenskaper.

Som alltid, er det viktig å ikke snakke for lenge. Jeg har vært i en del konfirmasjoner, med uendelige kronologiske bildefremvisninger kombinert med taler - too much rett og slett. De gode øyeblikkene har forsvunnet i kronologien.

AnonymBruker
Skrevet

Hun vet jo selv hva som har skjedd i livet sitt, så jeg skjønner ikke hvorfor dere har behov for å minne henne på det. Foreldres tale til konfirmanten er uansett noe av det pinligste som skjer i løpet av tenårene, så hold den kort og ringer morsomme pinligheter.

Anonymous poster hash: c97de...2a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...