Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har søkt på voksenopplæring i Oslo fra høsten.

Noen her som har gått det? Hva slags folk er det som går der?:) Litt forskjellig? Hva var gjennomsnittsalderen når du gikk der? Er det klasser som på videregående, med friminutter o.l? Er det lett å bli kjent med folk? Hvordan er lærerne?

Setter stor pris på svar!

Anonymous poster hash: f9c37...0e6
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du gjøre der, og hvilken voksenopplæring er det? Er du norskspråklig og skal ta opp videregående?

Anonymous poster hash: 9bf8c...675
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du gjøre der, og hvilken voksenopplæring er det? Er du norskspråklig og skal ta opp videregående?

Ja, jeg er norsk og skal gjøre ferdig studiekompetansen..

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken voksenopplæring da, jeg har bare erfaring med voksenopplæringen på Skullerud og i Nydalen....

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken voksenopplæring da, jeg har bare erfaring med voksenopplæringen på Skullerud og i Nydalen....

Ok, blir det ikke litt det samme? Bare forskjellige skoler? Men det er på Sinsen tror jeg. Hvordan var det der du gikk? :)

AnonymBruker
Skrevet

Ok, blir det ikke litt det samme? Bare forskjellige skoler? Men det er på Sinsen tror jeg. Hvordan var det der du gikk? :)

når du spørr om gjennomsnittsalder, lærerne og om man føler at det er lett å bli kjent så føler jeg ikke det er det samme, da vil det jo variere fra sted til sted, mn Skullerud var veldig bra og kan anbefales!

AnonymBruker
Skrevet

når du spørr om gjennomsnittsalder, lærerne og om man føler at det er lett å bli kjent så føler jeg ikke det er det samme, da vil det jo variere fra sted til sted, mn Skullerud var veldig bra og kan anbefales!

Ja, men hva var gjennomsnittsalderen der du gikk? Hva slags folk gikk der? Var det vanlige klasser med friminutt osv sånn som når vi gikk på videregående liksom?

• 1 måned senere...
Skrevet

Dette lurer jeg også på! Jeg har også søkt Sinsen for å fullføre studiekompetansen min.

Vet man får svar innen 10. Juli, men når pleier de å begynne å sende ut svarene?

Er så spent!!

Jeg er forresten 24, norsk, har ett barn og er singel :)

Får å svare på hvem som søker voksenopplæring :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlige timer med friminutt, ja. Hvis du har søkt på fagblokk så går du i klasse med de samme folkene i hvert fag.

Anonymous poster hash: 9378a...9f7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på Sinsen Voksenopplæring i år! Skolen var overraskende bra! Fikk en skikkelig flink lærer, og de virkelig opptatte av at elevene skal gjøre det bra. Miljøet var også veldig hyggelig.

Anonymous poster hash: d1f45...914
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på voksenopplæring, ikke i Oslo, men på Stabekk.

Var veldig fornøyd. Ganske lett å bli kjent med folk.

Jeg tok fagene norsk og historie, og ble best kjent med de jeg hadde norsk sammen med.

I klassen min var det folk i alderen 22 og opp til 50 sånn ca.

Var noen som hadde vært frisører. En del alenemødre.

Ganske mange utlendinger. Noen som hadde hatt sin egen bedrift, o.s.v.

Mange forskjellige folk med andre ord.

Ja, vi hadde friminutter. Vi på voksenopplæringen foretrakk å holde oss for oss selv i friminuttene og var ikke så mye ute sammen med de vanlige vgs.elevene (eller "barna" som vi gamlingene brukte å kalle de ;) ).

Anonymous poster hash: cf037...1fe
AnonymBruker
Skrevet

Når fikk du svar? :)

Anonymous poster hash: dc4a6...779

AnonymBruker
Skrevet

Fagblokk?

At man tar flere fag samlet i en klasse istedenfor å ta enkeltfag.

• 4 uker senere...
Annonse
Skrevet

Ok :)

Jeg kom inn på 4 fag!

Skrevet

Ok :)

Jeg kom inn på 4 fag!

Gratulerer!

Jeg gikk på Sinsen for noen år siden, var på din alder og hadde to barn. Jeg trivdes veldig godt. Lærerne var superflinke, hvert fall de jeg hadde, og skolemiljøet var helt greit. Det som skiller det fra vanlig videregående, tror jeg er at i friminuttene var det vanlig at norske sat med norske, arabere med arabere, somaliere med andre somaliere osv og da snakket gjerne man på sitt eget morsmål. Det var helt greit, men som nykommer som jeg var, manglet jeg mer blandet grupper slik at man snakket kun norsk sånn at man øvet på snakke norsk. Men akkurat det, blir ikke noe problem for deg, vil jeg tro.

Jeg hadde 6 fag fordelt over to år, 3 hvert. Og det var ikke sånn at alle som hadde f. eks. matte gikk i samme klasse. Det var flere matteklasser samtidig. Engelsk var "nivå-delt". Alle flinke gikk i samme klasse, de litt mindre flinke hadde mer faglig sterkere lærer osv.

Lærerne er også veldig forståelige med småbarnsforeldre og er derfor fleksible. Jeg husker jeg hadde avtale med en streng engelsk lærer om at jeg kom 15 minutter forsent til timen, fordi jeg måtte levere i forskjellige barnehager og hadde lang reisevei.

For meg var det god og ikke minst viktig erfaring å gå der.

Masse lykke til!

PS. Vi var alt fra 20-50 i alder. Vi hadde også elevråd og forskjellige komiteer :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Tusen takk for så utfyllende svar :)

Er veldig spent jeg nå! Aner jo ikke hva jeg går til..

Var det mange nordmenn der (etnisk norske)

Skrevet

Tusen takk for så utfyllende svar :)

Er veldig spent jeg nå! Aner jo ikke hva jeg går til..

Var det mange nordmenn der (etnisk norske)

Da jeg gikk der var det flest norske i klassen. Antagelig pga at utlendinger med behov for ekstra språkopplæring gikk i egne klasser.

Skrevet

Da har jeg også begynt på Sinsen, skal ta 3 fag i år. Var ganske mange innvandrere i det faget jeg har hatt hittil, men virket som de fleste snakka greit norsk.

Men syntes det var litt vanskelig å komme i kontakt med folk og spesielt hvis man ikke skal være de samme elevene i alle fagene.. Man føler seg litt dum kanskje når man sitter alene og blomstrer i "storefri" osv.

Hvordan skal jeg gå frem for å få kontakt med noen? :P

Men veldig flink lærer i det faget jeg hadde igår, mye bedre enn mange tidligere lærere jeg har hatt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...