Gå til innhold

Hvorfor er ikke Märtha Louise kronprinsesse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er jo eldre enn Haakon Magnus! Men så er det jo slik at Ingrid Alexandra er tronearving og ikke Sverre Magnus! Hvorfor er det sånn?

Anonymous poster hash: 75c9a...57a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi arveloven ble forandret etter Haakon Magnuses fødsel.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Før var reglene slik at førstefødte gutt ble tronarving. Jeg tror reglene ble endret etter at Märtha ble født, og uten tilbakevirkende kraft. Dermed ble ikke hun krinprinsesse, men det var siste generasjon hvor de gjorde det på den måten.

Anonymous poster hash: c15a0...fea
Skrevet

§ 6.

Arvefølgen er lineal, saaledes at kun i lovligt Ægteskab født Barn af Dronning eller Konge, eller af en som selv er arveberettiget, kan arve, og at den nærmere Linje gaar foran den fjernere og den ældre i Linjen foran den yngre.

Blandt Arveberettigede regnes ogsaa den Ufødte, der strax indtager sit tilbørlige Sted i Arvelinjen, naar hun eller han fødes til Verden.

Dog tilkommer Arveret ikke nogen som ikke er født i ret nedstigende Linje fra den sidst regjerende Dronning eller Konge eller dennes Søster eller Broder, eller selv er dennes Søster eller Broder.

Naar en til Norges Krone arveberettiget Prinsesse eller Prins fødes, skal hendes eller hans Navn og Fødselstid tilkjendegives førstholdende Storthing og antegnes i dets Protokol.

For dem som ere fødte tidligere end Aaret 1971, gjælder dog denne Grundlovs § 6 saaledes som den blev vedtagen den 18de November 1905. For dem som ere fødte tidligere end Aaret 1990 gjælder ligevel at Mand gaar foran Kvinde.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17#KAPITTEL_1-2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi arveloven ble forandret etter Haakon Magnuses fødsel.

Jammen i Sverige, da? Hvorfor er ikke Carl Philip kronprins? Forandret de arveloven før han ble født?

AnonymBruker
Skrevet

Kan være like greit at ikke hun ble kronprinsesse;)

Anonymous poster hash: 753b7...82c

• Liker 10
Skrevet

Jammen i Sverige, da? Hvorfor er ikke Carl Philip kronprins? Forandret de arveloven før han ble født?

Det aner jeg ikke, jeg er ikke inne på særsvenske forhold.

• Liker 3
Skrevet

Prins Carl Philip föddes som kronprins, men genom en grundlagsändring, vilken trädde i kraft den 1 januari 1980, förlorade han sin förstaplats i den svenska tronföljden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Prins_Carl_Philip

Sveriges grunnlovsendring fikk tilbakevirkende kraft, Norges grunnlovsedring fikk ikke det.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Prins_Carl_Philip

Sveriges grunnlovsendring fikk tilbakevirkende kraft, Norges grunnlovsedring fikk ikke det.

Hm, det var merkelig. Hvorfor kunne de gjøre det på den måten i Sverige og ikke her?

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Om du tenker deg om så vet du nok svaret

• Liker 3
Gjest Corto Maltese
Skrevet

Nei etter han ble født. Når Carl Philip ble født var han kronprins.

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Hm, det var merkelig. Hvorfor kunne de gjøre det på den måten i Sverige og ikke her?

Siden når må vi gjøre ting nøyakltig slik de gjør i Sverige ?

Men jeg tror en av grunnen til at det ikke blitt gjort slik som det ble gjort i Sverige er fordi Kong Olav ikke ønsket det.

• Liker 4
Skrevet

Det står vel i grunnloven at lover ikke kan ha tilbakevirkende kraft. Så er vel Sveriges grunnlov annerledes utformet muligens?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du tenker deg om så vet du nok svaret

At det var kong Olavs ønske? Burde jeg tenkt meg fram til det?

AnonymBruker
Skrevet

Grunnlovsendringen i Sverige trådte i kraft i 1980, da var Carl Philip ikke engang ett år, mens Victoria var 2 1/2. Derfor var det helt uproblematisk å endre på rollene, ettersom de involverte jo ikke hadde noen formening om hva det ville bety for dem.

Grunnlovsendringen i Norge kom i 1990, og det var debatt om rekkefølgen en god del før det. Såvidt jeg husker var verken Kong Olav eller daværende Kronprins Harald mot kvinnelige tronarvinger som sådan, men siden Märtha er født i 1971 og Haakon i 1973, var argumentet til Kong Harald at barna tross alt hadde vokst opp med viten om hvilke roller som ventet dem og hadde blitt forberedt og utdannet deretter, og at det derfor ikke ville være riktig om en grunnlovsendring skulle ha tilbakevirkende kraft.

Og spør du meg kan vi være sjeleglad for det i dag. Märtha er ikke akkurat noen samlende person. Fint for henne at hun går sine egne veier, men noe monarkemne er hun ikke. Det kan selvsagt hende at dette hadde artet seg annerledes om hun hadde vokst opp med tanken på at hun skulle bli dronning.

Anonymous poster hash: 4254b...bbd
  • Liker 13
Skrevet

... Fordi hun heller ville være engleprinsesse! :rosaengel:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er like greit at Märtha ikke ble kronprinsesse. Hun lever jo fullstendig i sin egen fantasiverden. Så jeg tviler sterkt på at hun hadde egnet seg på tronen.

Jeg har hørt henne og makkeren hennes snakke om disse englene på tv. Det er jo bort i natta reinspikka tøv det de driver med. Det er en del ting innenfor det alternative jeg synes er interessant, men dette engletullet de driver med, er bare vrøvl.

Anonymous poster hash: 37e2e...580
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Märtha og Ari som dronning og konge etter at Harald går bort. Det hadde vært noe!

Anonymous poster hash: 6d490...d88
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Märtha og Ari som dronning og konge etter at Harald går bort. Det hadde vært noe!

Ari kunne ikke blitt konge, bare prinsgemal.

Noen liker å kalle ham prinsessegemalen, men det er litt rart, for han er jo ikke gift med kong Harald.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ari kunne ikke blitt konge, bare prinsgemal.

Noen liker å kalle ham prinsessegemalen, men det er litt rart, for han er jo ikke gift med kong Harald.

Så den prinsen gifter seg med blir dronning når prinsen blir konge? Men den prinsessen gifter seg med blir ikke noe mer når hun blir dronning? :klo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...