Gå til innhold

Couscous

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert et dumt spørsmål, men hva er egentlig couscous? Har sett det i en del oppskrifter, men vet ikke hva det er eller hva man bruker det til.

Skrevet

"Couscous består av durumhvete og brukes mye i Marokko. Couscous kan brukes i stedet for ris eller annet tilbehør og smaker veldig godt. Du får kjøpt det i de fleste butikker og det er enkel og kort tilberedningstid"

Kilde: MatPrat

Skrevet

Da henger jeg meg på? Skal dette være sunnere enn f.eks ris. Finnes det forskjellige farger eller er den blitt tilsatt krydder?

Skrevet

Jeg har ikke sett den i forskjellige farger eller smaker..

Couscous alene er ganske så smakløst, men trekker veldig fort til seg smak, derfor er det meningen at du skal smakstilsette couscous selv.

Jeg vil tro couscous er sunnere enn hvit hurtigris, men om det er sunnere enn f.eks villris vet jeg ikke.

Skrevet

Den finnes i forskjellige farger,tror den er tilsatt krydder da.

Skrevet

Jeg pleier å lage en Couscous-salat som er kjempegod som tilbehør eller alene.

Kok et par-tre porsjoner couscous

Tilsett cherrytomater (ca. 10 stk. som du deler i 4)

En halv skrelt agurk i små biter

en liten vårløk i små biter

passe med maiskorn på boks

bland det hele med litt god olivenolje, sitronsaft og salt og pepper.

La stå å trekke en liten stund.

NAM! 8)

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg vil TIPPE at couscous ikke er så sunt som ris; couscous er et raffinert hveteprodukt, og tas raskt opp i kroppen. Basmatiris er sunt pga en relativt sett lav glykemisk indeks; den bidrar ikke til en rask økning av blodsukkeret, men holder det stabilt.

Men couscous er veldig godt til enkelte retter :)

Skrevet

Superenkel og god middag:

En halv grillet kylling

Couscous

1/2 boks kikerter

Kok opp vann og hell over couscousen (forholdet vann/couscous står på pakka). Tilsett en halv boks kikerter. Sett på lokk. Varm opp kyllingen mens couscousen sveller. Ferdig!

Gjest Phair
Skrevet
Superenkel og god middag:

En halv grillet kylling

Couscous

1/2 boks kikerter

Kok opp vann og hell over couscousen (forholdet vann/couscous står på pakka). Tilsett en halv boks kikerter. Sett på lokk. Varm opp kyllingen mens couscousen sveller. Ferdig!

Og da må jeg spørre, hva er kikerter? Er det de vanlige grønne?

Skrevet

Kikerter har en litt gul-hvit farge og er runde.

Gjest Jamila
Skrevet

Joda, det finnes couscous med smaker. Det finnes bl.a. en med indiske krydder, og en annen type med soltørka tomater og urter. Liker de med krydder godt.

Ser på den pakken jeg har stående, den inneholder 351 kcal pr 100g, og har 11,5 gram protein. GI vet jeg ikke så mye om :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...