Gå til innhold

Middag til foreldregenerasjonen

Anbefalte innlegg

Gjest Ethereal
Skrevet

Hjelp!!! Jeg sliter maksimalt for tiden. Denne uken er min far på besøk, og jeg har ikke peiling på hva vi kan servere til middag. Alt vi selv spiser (sunt, mye grønnsaker, endel italiensk) faller ikke i smak hos karen, som påstår han ikke kan spise tomater, paprika, løk, hvitløk.....you name it.

Selv spiser vi aldri norsk husmannskost, for min egen del fordi det ikke er sunt, og sambo spiser stort sett det meste jeg lager :wink:

Men nå trenger jeg altså tips; i går fikk han gryte med hvalkjøtt og gratinerte poteter, medsendt fra svigers, men i dag og resten av uken :dunkevegg:

Gjest GreenSky
Skrevet

Tja, er ikke dette en gyllen sjangse for han å utvide horisonten innen mat?

Hvis ikke forelår jeg kjøttkaker, fiskeboller og sånne ting.

Skrevet

Akkurat det er jeg helt enig i! Venter selv trauste svigers fra Vestlandet på besøk, men akter å servere den maten jeg føler for å lage og spise selv - dog uten å gå til det "ekstreme" (i deres øyne) som vegetarmat o.l.

Hva med å servere tradisjonell mat med en liten vri? Denne laksevarianten har jeg servert med hell til konservative familiemedlemmer.

Gjest allium
Skrevet

Kokt laks med poteter og agurksalat.

Svinekoteletter med grønnsaker og poteter.

Fiskeboller i hvit saus.

Kjøttkaker og kålstuing (feil årstid kanskje ? )

Fiskegrateng.

Røkt svinekam med poteter, grønnsaker og tomatsaus (Toro fra pose, det spiser han kanskje ?)

Skrevet

Syns du skal servere han akkurat hva du har lyst til! uansett hvor utradisjonelt det er! kanskje han får seg noen gode smaksopplevelser som han kan ta med seg videre :wink:

Skrevet

Selv spiser vi aldri norsk husmannskost, for min egen del fordi det ikke er sunt

:o

Det er vel ingenting som er bedre enn norsk husmannskost. Har ALDRI hørt før, at det ikke er sunt.

Jeg tipper din far vil ha slik mat, det er det han sikkert er vant til. Hva med lettsaltet torsk med bacon. Uhmmm. Eller røkt fisk med gulrotstuing. Eller hjemmelagde kjøttkaker. Eller hjemmelaget kjøttsuppe, eller fiskekaker i saus med makaroni, eller fiskepudding i fløtesaus eller frikasse eller lapskaus.

Er dette usunn mat? Er det det du sier?

Skrevet

Sofia,

den maten du ramser opp er ikke sunn......

Skrevet
Sofia,  

Jeg er selv vokst opp med slik mat og lager selv slik mat, hva er så usunt med det? Jeg er både frisk og rask og slank...

Skrevet

Hva med rømmegrøt og spekemat?

Gjest Ethereal
Skrevet

Hadde det vært så enkelt, hadde jeg aldri klaget :( Han syter og klager for den minste ting, og matlagingslysten min er lik null. Ikke så rart når han leter etter feil med det meste. For eksempel hadde jeg tenkt å lage hjemmelagd finnbiff, men den ville sikkert ikke falle i smak fordi den inneholder rømme :cry: (jeg tåler ikke fløte selv, og rømme er mye mer smakfullt).

Jeg kunne fortsette. Å si fra er liten vits i, pga husfreden...

Gjest Ethereal
Skrevet

I morgen tror jeg det blir pannekaker med skinke og soppfyll. Så kanskje stekt fisk, steinbit eller breiflabb, evt kveite, med separat tilbehør så man selv kan velge. En dag sikkert biff, også med separat tilbehør, og så har svigers invitert oss alle på laks.

Men han er så vrang at selv om han er faren min, har jeg grudd meg for besøk :oops:

Skrevet

Hva pleier han å spise hjemme? Hva liker han?

Kanskje han kan komme med forslag?

Gjest Ethereal
Skrevet

Han spiser sånn stekt fisk og kjøtt med masse saus og poteter. Kroppen min vrir seg i smerte :o

Men nå har jeg noen ideer klare, og pannekakerøra er klar; i morgen blir det pannekaker med fyll av skinke og sjampinjonger, gratinert i ovn.

Skrevet

En liten avsporing: hvordan er det når du besøker ham? Lager han den maten du liker (og han misliker) for å glede deg, eller er dette en sånn enveis-greie?

Jeg er vant til at når man er på besøk, spiser en den maten en får.. :roll:

Gjest GreenSky
Skrevet

Hm! Da ville jeg rett og slett tatt han med en tur i matbutikken, og bedt han om å plukke ut ting han hadde lyst på. Ikke såveldig hyggelig å lage mat til noen med det utgangspunket som du skriver om her, foresten. Jeg liker å lage mat, men hadde jeg vært i dine sko, tror jeg ikke jeg hadde lagt min "sjel" i det, nei.

Skrevet
Sofia,

Neivel???

Vennligst spesifiser hva som ikke er så sunt.

Om man prøver å holde seg til lav-karbo mat er selvsagt ikke poteter og makaroni i store mengder helt tingen. Overdreven bruk av fløte og smør i sausene er heller ikke så bra.

MEN, husmannskost behøver slett ikke være verken fett eller usunt om man bruker gode råvarer og ikke overdriver bruken av fett.

Om det blir gjort riktig er det både sunt og godt :-)

Skrevet

Neivel???

Vennligst spesifiser hva som ikke er så sunt.

Om man prøver å holde seg til lav-karbo mat er selvsagt ikke poteter og makaroni i store mengder helt tingen. Overdreven bruk av fløte og smør i sausene er heller ikke så bra.

MEN, husmannskost behøver slett ikke være verken fett eller usunt om man bruker gode råvarer og ikke overdriver bruken av fett.

Om det blir gjort riktig er det både sunt og godt :-)

Endelig en som svarer meg eller iallefall gir tilbakemelding. Sunt og godt, ja. Der er vi enige.

Gjest GreenSky
Skrevet

Ikke for å være slem Ethereal, men jeg synes pappa'n din høres en smule bortskjemt ut i matveien. Hvis det blir det ikke blir husfred når han ikke får servert det han vil ha når han tross alt er gjest... :riste:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...